نماد سایت شرکت آرسس

انتخاب درایو SSD برای سرور (بخش دوم)

SSD - Server - اس اس دی - سرور

در این مقاله سعی شده تا به ده نکته مهم برای خرید اس اس دی SSD مخصوص سرور و دیتاسنتر اشاره کوتاهی شود. با ما با بخش دوم همراه باشید:

  1. خدمات پس از فروش

درایو‌های اس اس دی معمولا دارای گارانتی سه ساله هستند که ممکن است بر اساس تولید کننده مدل انتخاب شده متفاوت باشد. به عنوان مثال اینتل دستگاه‌های SSD تولید شده توسط خودش را پنج سال گارانتی می‌کند. بسیار خوب است که زمان بیشتری برای پشتیبانی از محصول خریداری شده در اختیاری کاربر قرار گیرد. البته زمان خدمات پس از فروش معیار مناسبی برای قابلیت اطمینان و تخمین زدن عمر یک دستگاه ذخیره‌سازی SSD نیست. در موقع خرید باید کاربر بیشتر قابلیت اطمینان دستگاه توجه داشته باشد.

  1. انواع مختلف NAND Memory

همانطور که اشاره شد، دیسک‌های گردان هارد درایو جای خود را در SSD به چیپ‌های NAND Flash Memory دادند. در حالی که مدل‌های دیگری از حافظه فلش نیز در بازار وجود دارند اما چیپ‌های NAND دارای چند ویژگی هستند که باعث شده استفاده از آنها در ساخت SSD فراگیر باشد. این چیپ‌ها عملکرد بسیار خوبی دارند، از قابلیت اطمینان بالایی برخوردارند و در کنار آن با قیمت بسیار مناسبی به فروش می‌رسند یا قابل تولید هستند. چیپ‌های NAND Flash از سلول‌های مختلفی تشکیل شدند که در لایه‌های مختلف استفاده می‌شوند. چیپ‌های NAND تک لایه (SLC) می‌توانند یک بیت از دیتا را درون خود ذخیره کنند در حالی که چیپ‌های چند لایه (MLC) قابلیت ذخیره سازی چند بیت را در یک سلول دارند که باعث می‌شود تراکم ذخیره‌سازی اطلاعات افزایش پیدا کند. به صورت عمومی سازندگان از مدل چند لایه MLC استفاده می‌کنند تا در کنار کاهش قیمت تولید، حجم دستگاه SSD نیز افزایش پیدا کند. در گذشته سرعت فعالیت دستگاه‌های SSD که با تکنولوژِی MLC ساخته می‌شد نسبت به SLC کمتر بود اما با سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه MLC، سرعت این تکنولوژی نیز کاملا بهبود یافته است. در حال حاضر مقدار بسیار زیادی از SSD‌های مورد استفاده در بازار اینترپرایز با استفاده از MLC تولید می‌شوند.

  1. دستور العمل TRIM در سیستم عامل

شاید بزرگترین مشکل اس اس دی افت کیفیت در طول مدت زمان باشد. عملکرد هارد دیسک ممکن است بر اساس قرار گرفتن اطلاعات روی نقاط مختلف دیسک تحت تاثیر قرار بگیرد اما سلول‌های حافظه NAND استفاده شده در اس اس دی بر اساس خواندن و نوشتن ممکن است کیفیت مطلوب در عملکرد را از دست بدهند. دستورالعمل TRIM، دستوری است که برای جلوگیری از کاهش عملکرد SSD طراحی شده. در حالی که دستور TRIM، دستوری است که در سطح کنترلر SSD طراحی شده اما پشتیبانی فایل سیستم برای بهترین عملکرد مورد نیاز است. به عنوان مثال TRIM همراه با فرمت NFTS در ویندوز 7 و ویندوز سرور 2008 R2 پشتیبانی می‌شود. همچنین Linux Kernel بعد از نسخه 2.6.38 از این قابلیت به صورت محدود پشتیبانی می‌کند. سیستم عامل اپل یعنی Mac OS X نیز از نسخه 10.7 به بعد از این قابلیت استفاده می‌کند.

خروج از نسخه موبایل