1. RAID

الحاق چند دستگاه ذخیره سازی به شکلی که همانند یک درایو شناسایی شوند با نام RAID شناخته می شود. این کار برای پشتیبان گیری و یا افزایش عملکرد هارد درایو مورد استفاده قرار می‌گرفت. البته در هنگام استفاده از SSD پیاده سازی RAID می‌تواند فلج کننده باشد. مشکل برای پیاده سازی RAID با استفاده از اس اس دی SSD دقیقا از دستورالعمل TRIM آغاز می‌شود. وقتی SSD به صورت RAID پیکربندی می‌شود، کنترلر قابلیت پشتیبانی از دستور TRIM را ندارد. نتیجه این تداخل، کاهش قابل توجه عملکرد دستگاه در طول زمان است. در حال حاضر نمی‌توان از اس اس دی SSD در پیکربندی کلی RAID به صورت بهینه استفاده کرد.

  1. رابط و اتصالات

اس اس دی از رابط همانند هارد درایو استفاده می‌کند. در حال حاضر SATA 3 می‌تواند با سرعتی معادل 6 گیگابایت در ثانیه، پهنای باند را فراهم کند. در تئوری این میزان می‌تواند سرعتی معادل 768 مگابایت در ثانیه را فراهم خواهد کرد. همچنین قابلیت استفاده از SAS3 وجود دارد که پهنای باند 12 گیگابایت در ثانیه را ارائه می‌کند. در کنار آن امکان استفاده از PCI-e و M.2 نیز فراهم شده است که هر کدام سرعت بسیار مناسبی را به کاربر ارائه می‌کند. در هر صورت امکان استفاده از رابط و اتصالات در مدل‌های مختلف SSD وجود دارد و کاربر می‌تواند متناسب با رابط فراهم شده در مادربرد، محصول مد نظر خود را خریداری کند.

  1. استفاده ترکیبی

در حالی که طی چند سال گذشته حجم کلی SSD‌های موجود در بازار افزایش چشم‌گیری داشته است اما مدیران سرور و دیتاسنتر در بسیاری از مواقع ترجیح می‌دهند که از ترکیبی از دستگاه‌ ذخیره‌سازی مدرن و سنتی استفاده کنند. در کامپیوتر‌های خانگی و ایستگاه‌های کاری، SSD می‌تواند به عنوان درایو اصلی مورد استفاده قرار گیرد. جایی که سیستم عامل و برنامه‌های مورد نظر روی آن ذخیره می‌شوند تا سرعت عملکرد به شدت افزایش پیدا کند. برای ذخیره سازی فایل‌هایی مثل عکس، فیلم و … استفاده از هارد درایو توصیه میشود تا هزینه تا حد زیادی کاهش پیدا کند. در حالی که SSD سرعت بسیار بالایی دارد اما سرعت هارد درایو‌ها برای اجرا فایل‌های ویدیوئی حتی سنگین نیز مناسب است. حتی در سرور‌ها و دیتاسنتر نیز SSD برای ذخیره کردن اطلاعات که بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند استفاده میشود و در کنار آن از هارد درایو برای ذخیره سازی کلی اطلاعات وجود دارند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ مثل Dell از این شیوه برای ساخت سرور‌های خود کمک می‌گیرند.

  1. تحلیل بار کاری دیتاسنتر و سرور

در صنعت اینترپرایز، خرید SSD می‌تواند برای افزایش سرعت به شکل قابل توجه استفاده شود. در حالی که هارد درایو برای ذخیره‌سازی اطلاعات خواهد بود. با تحلیل استفاده از اطلاعات، شرکت‌های بزرگ می‌توانند به صورت تخصصی از SSD برای افزایش عملکرد در بار‌های کاری که نیاز به سرعت بالا دارند استفاده کنند. البته همیشه باید به سرعت خواندن و نوشتن توجه داشت چون IOPS نمایانگر سرعت خواندن و نوشتن نیست. تفاوت بین پهنای باند خواندن و نوشتن با IOPS بسیار مهم است چون وقتی یک شرکت تولید کننده SSD می‌گوید که یک مدل دارای پهنای باند 400 مگابایت در ثانیه برای خواندن است، منظور یک فایل کامل 400 مگابایتی است نه بیشتر. بسیاری از خریداران بر این اساس، انتخاب‌هایی را انجام می‌دهند که شاید در آینده از آن پیشمان شوند. کلید اصلی این است که بدانید بار کاری در داده‌های شما چه قدر است. تخمین زدن این مورد بسیار سخت است اما وقتی اینکار به درستی انجام شود عملکرد بسیار خوب خواهد بود و در سمت مقابل از لحاظ بودجه نیز مشکلی به وجود نمی‌آید.