نماد سایت شرکت آرسس

روسیه متهم به هک گوشی‌های هوشمند در آمریکا

روسیه متهم به هک گوشی‌های هوشمند در آمریکا
به گفته یک شرکت آمریکایی، پیمانکار دفاعی روسیه در حال توسعه نرم‌افزار جاسوسی برای هک گوشی‌های هوشمند است.

«Lookout»، شرکت امنیتی آمریکایی ادعا می‌کند که یکی از پیمانکاران دفاعی روسیه با پشتیبانی از حملات سایبری، نرم‌افزار پیچیده‌ای برای جاسوسی گوشی‌های هوشمند توسعه داده است.

این شرکت امنیتی – با تخصص در ایمن‌سازی دستگاه‌های تلفن همراه در برابر حملات سایبری – در بیانیه‌ای اعلام کرد:

مرکز فناوری ویژه مستقر در سن‌پترزبورگ (STC) کدی را با تمرکز روی تعداد اندکی اهداف از جمله افراد علاقه‌مند به شورشیان نظامی در سوریه وابسته به روسیه توسعه داده است. ما نمونه‌های بدافزاری را با هدف اجرای اندروید گوگل روی گوشی‌های موبایل تقریباً یک سال پیش شناسایی کردیم.

شرکت از گفتن این که نمونه‌ها روی گوشی‌های کاربران خودش یا حملات در چه کشوری شناسایی شده‌اند، خودداری کرد.

ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی، دولت و شرکت‌های روسی را متهم به اجرای حملات سایبری علیه سازمان‌هایی در سراسر جهان کرده‌اند. کرملین بارها ضمن تکذیب این اتهامات گفته است که شواهد واقعی در این زمینه وجود ندارد و در مورد یافته‌های شرکت Lookout نیز به‌سرعت واکنش نشان نداد.

محققان شرکت – که در سن فرانسیسکو قرار دارد و نرم‌افزار ایمنی تلفن همراه را برای مشتریان و سازمان‌های دولتی آمریکا تولید می‌کند – این نرم‌افزار جاسوسی را پس از پیدا شدن در کد «Monokle» نام نهادند.

فعالیت‌های مخرب

به گفته کارشناسان آمریکایی، Monokle می‌تواند از راه دور کار کند و با یک آدرس پروتکل اینترنتی برای ارسال دستورات به نرم‌افزار دفاعی ساخته شده از سوی مرکز فناوری ویژه ارتباط برقرار کند.

Lookout در گفتگو با رویترز اظهار داشت:

Monokle، یک قطعه پیشرفته و با خصوصیات نظارتی است که چندین ویژگی را – که ما پیشتر برای ضبط داده‌ها ندیده بودیم – اجرا می‌کند. این برنامه می‌تواند به چند روش از جمله نسخه‌های فاسد برنامه‌های مشهور روی دستگاه‌های قربانیان نصب شود. در بعضی موارد، برنامه اعتباراتی را نصب می‌کند تا ترافیک اینترنتی رمزگذاری شده را از بین ببرد. برنامه همچنین تلاش می‌کند تا کدهای کاربر را برای باز کردن قفل دستگاه‌ها به‌دست آورد.

ایالات متحده در سال 2016 مرکز فناوری ویژه در سن‌پترزبورگ را به همراه 2 شرکت دیگر به جرم دخالت در فعالیت‌های سایبری مخرب و پشتیبانی از آژانس اطلاعات نظامی روسیه متهم کرد. مرکز فناوری ویژه، به دلیل تولید هواپیماهای بدون سرنشین و تجهیزات دیگر برای ارتش روسیه شناخته شده است.

نرم‌افزار جاسوسی هدفمند روی گوشی‌های همراه یک زمینه متنوع و رقابتی با نسخه‌های پیچیده مانند Monokle فروخته شده به دولت‌های دیگر است که به‌صورت کلی خدمات هک را به پلیس و نرم‌افزار جاسوسی ارزان را به افراد برای پیدا کردن شریک زندگی یا اعضای خانواده – اغلب به‌صورت غیرقانونی – می‌فروشد.

فروشندگان در تمام سطوح در سال‌های اخیر – از جمله افرادی که ابزارهای پیشرفته را به غرب به دلایل اخلاقی می‌فروشند – از حملات و هک رنج برده‌اند. در عین حال، مقامات ایالات متحده روسیه را متهم به سرقت مستقیم ابزارهای هک از سازمان‌های آمریکایی کرده است.

با آرسس پارت همراه باشید ….

منبع: سایبربان

خروج از نسخه موبایل