نماد سایت شرکت آرسس

مقایسه پردازنده های Intel Xeon Processors و AMD Epyc Processors

پردازنده - پردازنده های سرور - خرید پردازنده سرور - CPU - Server CPU - خرید پردازنده

پردازنده - پردازنده های سرور - خرید پردازنده سرور - CPU - Server CPU - خرید پردازنده

عموما شاهد این مسئله هستیم که AMD پردازنده و کارت گرافیک های خود را با محصولات رقیب مورد آزمایش قرار داده و نتایج آن ها را منتشر می کند؛ اما اینبار Intel دست به چنین کاری زده و پردازنده های سرور هر دو کمپانی در برابر یکدیگر قرار گرفته اند. پردازنده ی AMD EPYC 7601 در برابر دو پردازنده ی رقیب با عناوین Intel Xeon 8160 و Intel Xeon 8180 قرار گرفته است.

نام دو غول سازنده پردازنده در جهان برای بسیاری آشناست : AMD و Intel . این دو شرکت از رقبای قدیمی و سرسخت یکدیگر هستند رقبایی در حد دشمن ! البته در این رقابت دشمنانه معمولا شرکت معظم اینتل پیروز آمار و ارقام رقابت است.در این مطلب، ما از واحد پژوهش، قصد بررسی و مقایسه دو نوع پردازنده مخصوص سرور از دو کمپانی بزرگ را داریم.با ما همراه باشید :

همگی آزمون ها بر روی یک مادربرد کلاس سرور Supermicro انجام گرفته و پردازنده ی AMD EPYC 7601 از 16 اسلات رم و Intel Xeon ها از 12 اسلات رم پشتیبانی می کنند. CPU اینتل با قیمت کمی پایینتر از AMD به فروش می رسند که یکی از دلایل تفاوت قیمت در آنها، تعداد اسلات های پشتیبانی شده است.

همانطور که در تصاویر نیز مشخص است، با وجود آنکه در برخی پارامترها خصوصا مدل هایی وابسته به کتابخانه های سطح پایین،  Intel Xeon 8160 بسیار نزدیک به AMD EPYC 7601 عمل کرده است و این در حالی است که Intel Xeon 8180 رقیب خود (AMD EPYC 7601) را پشت سر نهاده است. یکی از دلایلی که پردازنده ی AMD EPYC 7601 بازی در این کلاس را به پردازنده Intel Xeon 8180 واگذار کرده است، طراحی پیشرفته در پهنای باند بلوک های داخلی است؛ به طوری که اینتل بلوک ها در بخش هایی نزدیک به یکدیگر تجمیع کرده و پهنای باند داخلی تراشه از رقیب AMD EPYC بالاتر رفته است.

AMD به دلیل استفاده از تکنیک MCM و اتصال چند سیلیکون به یکدیگر، دارای پهنای باند کمتر است؛ هر چند که موارد قابل پشتیبانی آن در بخش رم و توسعه بیش از Intel Xeon ها است، اما کارایی زئون ها چشمگیر تر است. اینتل همچنین با استفاده از متد SPECint کارایی بهتری را به نمایش می گذارد. قیمت Intel Xeon 8160 بسیار رقابتی بوده و ارزش خرید آن از AMD EPYC 7601 بالاتر است، این در حالی است که Intel Xeon 8180 به طور ناگهانی در ازای مقدار افزایش پرفورمنس، قیمت بالاتری را درخواست می کند.

آرسس پارت، نبض تجهیزات شبکه

خروج از نسخه موبایل