نماد سایت شرکت آرسس

آشنایی با HPE Smart Array

رید کنترلر - Raid controller - اچ پی - HPE

شرکت HP از سال 1989، در زمینه سیستم‌های رید  RAID پیشرو بوده و آن را توسعه داده است. تنها سرورهایی را دارد که راهکارهای تمام و کمالی در زمینه ذخیره‌سازی ارایه داده است. امروزه RAID یک تکنولوژی استاندارد است که در اکثر ذخیره‌سازهای تحت شبکه و آنلاینِ اطلاعات وجود دارد. رید کنترلر های HPE Smart Array از RAID های مدل 0، 1، 10، 5 ،6، 50 و 60 پشتیبانی می‌کنند. از اطلاعات، محافظت کرده و امکان اصلاح آرایه را بدون آن که وقفه‌ای در دسترسی به داده‌ها پیش بیاید، فراهم می‌کند.

این کنترلرها قادر به کارهای زیر هستند:

مانیتورینگ فعالیت I/O

پیگیری پارامترهای کلیدی

پیش‌بینی مشکلات سیستم

انجام اصلاح مشکلات

انجام ریکاوری اتوماتیک

مدیریت خطا

محافظت در برابر Downtime

نکته مهم این که دیتا بین سرور و استوریج خارجی و بین مدل‌های مختلف HPE Smart Array Controller منتقل می‌شود بدون آن که وقفه‌ای در سیستم پیش بیاید.این کنترلرها دارای پردازنده، Cache و درایو است تا بتواند بهترین کارایی را در RAID فراهم کند. بعلاوه با هارد درایوهای مورد استفاده (SAS یا SATA) هماهنگ هستند تا نرخ خطا و از دست دادن دیتا را کاهش دهند. موتور چند پردازنده و چند هسته ای آرایه هوشمند، سیستم RAID را کنترل می‌کند. کنترلرهای کنونی از پردازنده RAID-on-Chip یا RoC تعبیه شده استفاده می‌کند که فرکانس 600 MHZ را داراست.

سیستم‌عامل های کنونی از رید پشتیبانی می‌کنند که نرم‌افزار RAID نامیده می‌شود و کار ایجاد و مدیریت درایوهای منطقی که سیستم‌عامل ندارند، را به عهده دارد. این نرم‌افزار تنها مقداری از منابع سرور را در اختیار می‌گیرد و در عوض کارایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

معمولا سرورهای HP همراه با سخت‌افزار کنترلر آرایه هوشمند فروخته می‌شوند تا انواع مختلف RAID پیاده‌سازی شود. ACU یا HPE Array configuration Utility یکی از ابزارهایی است که HP در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید پیکربندی RAID را روی سرور انجام دهید. این ابزار در محیطی گرافیگی امکان ایجاد و تغییر در پیکربندی انواع رید را برای شما فراهم می کنند . شما قبل از نصب سیستم عامل روی سرور خود باید با استفاده از ابزارACU ،RAID  را به صورت سخت افزاری پیکربندی کرده باشید.

ابزار ACU تنها بر روی کنترلر آرایه هوشمند اچ پی قابل استفاده است. قابل ذکر است این ابزار کنترلر SATA موجود در مادربورد سرور راپشتیبانی نمی‌کند. این نرم‌افزار امکاناتی از قبیل ایجاد و حذف RAID ، ساخت و حذف درایو منطقی، توسعه RAID ، تغییر نوع RAID ، مدیریت درایوها و … را در اختیار شما قرار می‌دهد.

کنترلرهای Smart Array دارای مدل‌های مختلف با کارایی‌های متفاوت است. نام هر مدل از این کنترلرها معمولا با یک حرف مانند P شروع می‌شود، در ادامه عددی سه رقمی مانند 420 و در انتها نیز یک حرف دیگر قرار می‌گیرد. پس در کل، این رید کنترلرها 5 کاراکتر دارند مانند P440i.

هر کاراکتر درنام کنترلر آرایه هوشمند، مشخص کننده چیست؟

جمع‌بندی

به طور کلی کنترلرهای HP Smart Array راهکارهای قدرتمند I/O هستند که جزو اکثر تجهیزات ذخیره‌سازی قرار می‌گیرند و راهکارهایی را برای این 4 نیاز اولیه و اساسی ذخیره‌سازها فراهم می‌کنند:

رشد ظرفیت

کارایی بالا

دسترسی به دیتا

قابل مدیریت بودن

خروج از نسخه موبایل