نماد سایت شرکت آرسس

آشنایی با پاورشل PowerShell

PowerShell - پاورشل

آشنایی با پاورشل PowerShell

مایکروسافت ابزار پاورشل  PowerShell را برای خودکار نمودن عمل مدیریت و پیکربندی سیستم عامل ویندوز توسعه داده است. ابزار قدرتمند PowerShell مبتنی بر .Net Framework میباشد و شامل یک رابط کاربری خط فرمان و یک زبان Script است. برای اینکه ابزار PowerShell را بهتر درک کنید. ابتدا باید کار Shell را بدانید. در علوم کامپیوتر Shell به معنای یک رابط کاربری میباشد که دسترسی شما را به سرویس های سیستم عامل ممکن میسازد. به صورت کلی Shell میتواند در دو حالت خط فرمان (Command Line Interface) یا گرافیکی (Graphical User Interface) ارائه شود.  اولین نسخه پاورشل در ماه نوامبر سال 2006 برای ویندوز XP و ویندوز Server 2003 و ویندوز Vista منتشر شد. و آخرین نسخه PowerShell 5.0 با ویندوز 10 ارائه شد.

در اصل مایکروسافت، PowerShell  ویندوز را به عنوان یک ابزار کمک کننده برای افزایش سرعت در حل مشکلات، و خودکار نمودن انجام تنظیمات سیستم عامل ویندوز ارائه کرده است. مثلا شما میتوانید با استفاده از پاورشل کلیه USB های متصل به کامپیوتر های شبکه را مشاهده کنید یا اینکه Process های که در حالت Not Responding قرار گرفته اند را ببندید. یا بعضی از کارهایی خود را در حالت Background انجام دهید و دیگر کارهای خود را در حالت عادی.

اگر شما مدیر شبکه باشید میدانید ابزار PowerShell در کار کردن با Active Directory بسیار کمک کننده است. در پاورشل دستورات زیادی وجود دارد که میتوانید آنها را برای خود شخصی سازی کنید. و کارهای خود را ساده و سریع به انجام برسانید.

استفاده از پاورشل :

برای اجرای PowerShell راههای زیادی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره میکنم:

در منوی Start کلمه PowerShell را جستجو کنید سپس آیکون PowerShell ظاهر میشود و میتوانید آنرا اجرا کنید.

یا کلید های Win+R را نگه داشته تا پنجره Run باز شود سپس کلمه PowerShell را تایپ کنید و کلید Enter را بفشارید.

همچنین میتوانید CMD را باز نموده سپس در آن دستور PowerShell را وارد کنید تا به مد   PowerShell  وارد شوید.

برای استفاده از پاورشل ویندوز نیاز به یادگیری دستورات PowerShell دارید که کاملا با دستورات Command Prompt متفاوت است. اما گفتی است که در PowerShell میتوانید از دستورات CMD هم استفاده کنید. مثلا برای فهرست گیری از Process ها میتوانید از دستور TASKLIST که برای CMD میباشد استفاده کنید یا اینکه از دستور Get-Process استفاده کنید که برای PowerShell است. در کل از رابط کاربری PowerShell میتوانید برای اجرای هر دستوری استفاده کنید . یکی از صد ها مزیت PowerShell وجود ماشین حساب است. شما میتوانید در محیط PowerShell اعداد را با هم ضرب و تقسیم کنید. مثلا در صورت تایپ 84*35 و فشردن کلید Enter  جواب آنرا در سطر بعد مشاهده خواهید نمود.

معمولا اکثر کاربران ویندوز به صورت اتفاقی حداقل یکبار با CMD یا Command Prompt دست و پنجه نرم کرده اند و میدانند که CMD یا Command Prompt برای اجرای دستورات ویندوز استفاده میشود. اما کمتر افرادی هستند که بدانند PowerShell  چیست و چگونه کار میکند. پاورشل یک ابزار همانند Command Prompt میباشد که خیلی از Command Prompt پیچیده تر و قدرتمند تر است و در کل قرار است جای Command Prompt بگیرد. چرا که توانایی و کنترل PowerShell روی ویندوز خیلی بیشتر از Command Prompt میباشد.مایکروسافت همراه ویندوز NT ابزاری را در اختیار کاربران قرار داده بود که با استفاده از آن کاربران می‌توانستند با وارد کردن دستورات متنی با سیستم‌عامل ارتباط برقرار کنند. این ابزار همان کامند پرامپت است که فایل اجرایی آن cmd.exe نام دارد.هرچند کامند پرامپت برای اولین بار همراه با ویندوز NT متولد شد، اما ارتباط متنی با سیستم‌عامل ویندوز پیش از این نسخه نیز مقدور بوده است. برای مثال می‌توان به ویندوز ۹۵، ویندوز ۹۸ و ME اشاره کرد که همراه با آن‌ها ابزاری برای صدور دستورات متنی به سیستم‌عامل قرار گرفته بود. این ابزار همان COMMAND.COM یا MS-DOS نام دارد.

پاورشل این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا با استفاده از زبان برنامه‌‌نویسی سی شارپ،َ دستورات و اسکریپت‌های خود را ایجاد کنند. زبان سی شارپ و پاورشل هر دو با فریم‌ورک دات نت مایکروسافت هماهنگی دارند و همین موضوع باعث می‌شود تا دسترسی به توابع موجود و بسیاری از ابزارها به منظور ایجاد دستورات و اسکریپت‌های بهتر در دسترس‌تر و راحت‌تر باشد.

بهبود‌های پاورشل در ویندوز ۱۰

پاورشل در آخرین نسخه از سیستم عامل مایکروسافت یا همان ویندوز ۱۰ که این روزها نظر بسیاری را به خود جلب کرده، با بهبودهایی همراه خواهد شد. در ادامه به بررسی مواردی خواهیم پرداخت که در ویندوز ۱۰ به پاورشل اضافه شده یا بهبود خواهند یافت:

Package Management : استفاده از پکیج منیجر راهی بسیار ساده برای مدیریت کل نرم‌افزار هایی است که دانلود، نصب و حذف می‌شوند. به جای گشت و گذار و جستجو در وب‌سایت‌های مختلف با استفاده از  Package Management   که پیش از این با نام OneGet شناخته می‌شد، می‌توان از طریق جستجو در مخازن مختلف موجود گزینه‌های دلخواه را انتخاب کرده و پس از دانلود اقدام به نصب این موارد نمود. کاربران ویندوز ۸.۱ نیز می‌توانند ابزار OneGet‌ را استفاده کنند؛ چراکه این پکیج برای این نسخه از ویندوز نیز ارائه شده، اما برای استفاده از آن باید Windows Management Framework 5.0 روی سیستم نصب شود. ویندوز ۱۰ این ابزار را بصورت پیش‌فرض همراه با خود خواهد داشت و کاربران می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

Secure Shell-SSH:  سکیورشل مدت‌ها است که به عنوان پروتکل اصلی در زمان ایجاد ارتباط ریموت رمزنگاری شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدون استفاده از SSH سرقت اطلاعات در زمان برقراری ارتباط ریموت بسیار ساده است.

تا پیش از عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۰ به بازار برای استفاده از SSH کاربران ویندوز نیاز به استفاده از راهکارهای دیگری مبتنی بر این فناوری داشتند؛ اما تیم توسعه دهنده‌ی پاورشل اعلام کرده که پشتیبانی از SSH را در ویندوز اضافه خواهد کرد.قابلیت‌های پاورشل: با ارتقا به نسخه‌ی ۵، زبان پاورشل با قابلیت‌های جدیدی همراه شده که از جمله‌ی آن می‌توان به مواردی نظیر کلاس‌ها و انواع موجودیت‌های شمارشی، دستورات جدید و رنگ‌بندی دستورات و کنسول اشاره کرد.

 

خروج از نسخه موبایل