نماد سایت شرکت آرسس

آشنایی با پروتکل MGCP

آشنایی با پروتکل MGCP

پروتکل MGCP به معنی پروتکل مدیریت دروازه رسانه ای ( Media Gateway Control Protocol ) که با عناوین H.248 و Megaco هم شناخته می شود. یک پروتکل مخابراتی کنترل سیگنالینگ و تماس است که در سیستم‌های مخابراتی (Voice over IP (VoIP استفاده می‌شود.به بیانی دیگر این پروتکل، ابزاری برای سیگنال دهی و مدیریت کنفرانس‌های چندرسانه ای می‌باشد؛ که ارتباطات از طریق درگاه‌های چندرسانه ای را معنا می‌بخشد. از پروتکل MGCP جهت راه اندازی، نگهداری و خاتمه تماس میان نقطهٔ ابتدایی و انتهایی تماس به کار برده می‌شود. مجموعهٔ توسعه یافته دو پروتکل Megaco و H.248، پروتکل MGCP را تشکیل می‌دهد.

MGCP یک پروتکل مبتنی بر متن است که از دستورها و پاسخ‌ها تشکیل شده‌است واز پروتکل توصیف جلسه (SDP) برای تعیین و مذاکره جریانهای رسانه ای که در یک جلسه تماس و پروتکل حمل و نقل زمان واقعی (RTP) برای فریم کردن جریان رسانه‌ها ارسال می‌شود، استفاده می‌کند. استفاده از این پروتکل، برای ارتباطاتی از طریق شبکه LAN توصیه می‌شود و برای روابط عمومی و وسیع تر توصیه نمی‌شود و مزیتش این است که یک دروازه متمرکز را ایجاد می کند و برای راه حل های IP Telephony به طور گسترده ای امکان پذیر است.

 

 

پروتکل استاندارد شده توسط IETF است که به منظور کنترل عملکرد Media Gateway به کار می رود . و با عنوان Call Agent  شناخته می شود. MGCP تکمیل شده ی دو پروتکل (Internet Protocol Device Control (IPDC و پروتکل(Simple Gateway Control Protocol (SGCP است. در این پروتکل توابع رسانه از توابع سیگنالینگ تماس جدا شده و بنابراین برای شبکه های بزرگ مفید می باشد.
MGCP براساس مدل Master/Slave عمل کرده که در آن MGC اصلی است و به Media Gateway که Slave هستند، نظارت می کند و عملکرد آن ها را کنترل می نماید. Media Gateway وظیفه ی تصدیق فرمان، اجرای فرمان و گزارش تغییرات به وجود آمده را دارد. در این مدل Media Gateway اداره ی توابع رسانه را بر عهده دارد.

این توابع شامل جریانات پروتکل انتقال بلادرنگ، تسهیم بندی زمانی و پروتکل کنترل انتقال بلادرنگ است. MGC، اداره ی توابع سیگنالینگ تماس را بر عهده دارد. پیام های Media Gateway Control Protocol بر روی UDP حمل می شوند و بنابراین به دلیل ساختار نامطمئن UDP در ارسال داده، ممکن است نیاز به ارسال مجدد به وجود آید. MGCP برای توصیف رسانه های جلسات از پروتکل Session Description Protocol استفاده می کند.
پروتکل توصیف جلسه پارامترهایی مانند آدرس IP، پورت UDP، پروفایل RTP و توانمندی های کنفرانس های چند رسانه ای را بیان می کند. از جمله مزایای استفاده از پروتکل MGCP می توان به مواردی مانند توسعه ی آسان، امنیت مناسب، اضافه نمودن آسان سرورهای افزونه برای بالا بردن تحمل خطا، سازگاری با سیستم های قدیمی و پیکربندی آسان اشاره نمود.

MGCP اجزاء خاص خود را دارد که دانستن نحوهٔ عملکرد آن‌ها و چگونگی ارتباط آن‌ها با یکدیگر اساس پروتکل MGCP را تا حد زیادی شرح می‌دهد.

نقاط پایانی: نمایانگر نقطهٔ ارتباط شبکهٔ مبتنی بر بسته‌های اطلاعاتی و شبکهٔ تلفن سنتی است.

دروازه: انتقال دهندهٔ صدا ما بین شبکهٔ سوئیچ مداری و شبکهٔ مبتنی بر بسته‌های اطلاعاتی است. دروازه‌ها در پروتکل MGCP هر رویدادی را به نمایندهٔ تماس گزارش می‌دهند و دو نوع متفاوت دارند. Residential gateway که رابطی بین تماس‌های آنالوگ و شبکهٔ VoIP هستند و Trunking gateway که رابط بین شبکهٔ عمومی سوئیچ تلفن و شبکهٔ VoIP می‌باشد.

نمایندهٔ تماس: به منظور کنترل دروازه‌ها به کار گرفته می‌شود و به دروازه مواردی همچون، چگونگی اتصال نقاط پایانی به یکدیگر، سیگنال‌های کنترلی و درخواست گزارش از دروازه، را ارسال می‌نماید.

 

خروج از نسخه موبایل