نماد سایت شرکت آرسس

آشنایی با پروتکل SMTP

SMTP - پروتکل SMTP - SMTP Protocol

پروتکل SMTP

SMTP یا simple mail transfer protocol پروتکل آسان انتقال پست الکترونیکی است که از پروتکل‌های TCP/IP برای ارسال و دریافت نامه‌های الکترونیکی است. این پروتکل به دلیل محدودیت‌هایی در نگهداری نامه‌ها، معمولا با پروتکل‌های POP3 یا (post office protocol3)  یاinternet message access protocol ) IMAP ) استفاده می‌شود. SMTP   برای کاربران امکان ذخیره نامه‌ها را روی یک سرور یا دانلود آنها را از سرور فراهم می‌کند. در حقیقت می‌توان گفت، SMTP برای ارسال نامه‌ها و POP3 یا IMAP برای دریافت نامه‌ها به کار می‌روند.

SMTP معمولا از پورت ۲۵ برای ارسال نامه‌ها استفاده می‌کند. POP3 رایج‌ترین پروتکل استاندارد برای دریافت نامه‌ها به‌شمار می‌آید که از پورت ۱۱۰ برای دریافت نامه استفاده می‌کند. در کنار این پروتکل IMAP هم وجود دارد. SMTP در واقع پروتکلی است که جهت انتقال پست الکترونیکی استفاده می‌شود. این پروتکل استاندارد اینترنتی برای ارسال پست الکترونیکی در میان پروتکل‌های شبکه‌ است. این تعریف جز تعاریف اولیه SMTP در علم شبکه بود و آخرین تعریف و نسخه به‌روزرسانی شده آن SMTP گسترش یافته ESMTP)  ) را شامل می‌شود. امروزه این پروتکل به طور گسترده استفاده می‌شود.تعداد زیادی سرور SMTP به صورت رایگان وجود دارد که می‌توان به خوبی از آنها استفاده کرد.

این پروتکل دارای ویژگی های بسیار زیادی است که آن را به یکی از مهمترین پروتکلهای اینترنت تبدیل کرده است. اما با این وجود، این پروتکل محدودیت هایی از قبیل محدودکردن بدنه ی نامه های الکترونیکی به هفت بیت کد اسکی را از زمان گذشته با خود به همراه دارد. این محدودیت تا اوایل دهه ۱۹۸۰میلادی که انتقال و ارسال نامه های الکترونیکی بسیار کم و به ندرت بود، مشکلی ایجاد نمی کرد. اما امروزه و در عصر رسانه های چند منظوره، محدودیت هفت بیت کد اسکی دردسرساز است. زیرا نیاز دارد که داد ه های مالتی مدیای باینری، قبل از ارسال از طریق  SMTP به کد اسکی تبدیل شوند و پس از انتقال از طریق این پروتکل از اسکی به باینری برگردانده شوند.

این پروتکل توسط RFC 821 تعریف گردید و در RFC 5321 به روز آوری شده است که همان  SMTP  پیشرفته می باشد که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد این نوع از پورت شماره ی ۵۸۷ برای ارسال ایمیل استفاده می کند. ارتباطات SMTP توسط SSL امن می شوند که این پروتکل  به شکل  SMTPs  تغییر می یابد.
این پروتکل ویژه انتقال پست الکترونیکی است. به عبارت ساده‌تر، سرور SMTP، مانند وب سرور ،  یک رایانه است که مانند مسیریاب عمل می‌کند. هنگامی که پیام‌های پست الکترونیکی را از کاربران دریافت می‌کند آنها را به گیرندگان مورد نظر می‌فرستند. سرورهای SMTP از پروتکل‌های ساده انتقال پست الکترونیکی یا برنامه ارسال پست الکترونیکی یونیکس استفاده می‌کنند. اغلب پیام‌ها باید از میان سرورهای مختلفی عبور کنند تا به مقصدشان برسند.قبل از برقراری ارتباط با افراد از طریق پست الکترونیکی لازم است دستوراتی برای تنظیم و آزمایش سرور و همچنین تغییراتی را در IIS اعمال کنید.

نرم افزار Microsoft Exchange از SMTP سرور استفاده می کند و همچنین می تواند تنظیم شود که قابلیت POP3 را نیز شامل شود . همچنین دیگر استاندارد SMTP که در اروپا به طور گسترده از آن استفاده می شود استاندارد X400 می باشد . لازم به ذکر است که درحال حاضر بسیاری از میل سرور ها از سرویس Extended Simple Mail Transfer Protocol (پروتکل ارسال ایمیل توسعه داده شده ) یا به اختصار ESMTP استفاده می نمایند که قابلیت تحویل فایل های چند رسانه ای در قالب ایمیل را فراهم میکند.

 

SMTP-Server رایگان :

تعدادی سرور اس ام تی پی رایگان برای ارسال پست الکترونیکی به‌طور مستقیم وجود دارد. بیشتر این برنامه‌ها کار پشتیبانی را انجام می‌دهند، برنامه‌های پست الکترونیکی مانند Outlook Express و Eudora از جمله این برنامه‌هاست که در مقایسه با Outlook Express ساده‌تر می باشد. امروزه یکی از سرورهای رایج، سرور SMTP جی‌میل است.
سرور SMTP حتی برای مواقعی که در مکان‌های عمومی به اینترنت دسترسی دارید، یا مجبور به ارسال پست الکترونیکی حجیمی هستید بهترین گزینه است زیرا این سرور، امنیت و پوشیدگی اطلاعات را تضمین می‌کند. GSM سرور نیز یکی دیگر از این سرویس های رایگان است .

برخی ویژگی های SMTP  

برخی توابع ارسال ایمیل را پشتیبانی نمی کند .

مسائل امنیتی مشخص شده در X.400 در این پروتکل رعایت نمی شود.

این پروتکل بسیار ساده می باشد.

از دیگر محدودیت های این پروتکل این است که تنها برای ارسال ایمیل استفاده می شود و توانایی دریافت آنها را ندارد.به علاوه  استفاده از آن بستگی به تنظیمات ISP و یا شبکه دارد.در مقابل آن مهمترین مزیت IMAP سرعت آن است و تنها با یک درخواست کوچک ایمیل ها دانلود می شوند. پروتکل اس ام تی پی جهت رساندن ایمیل به سرور گیرنده از MTA (mail transfer agent)  استفاده می کند.

خروج از نسخه موبایل