نماد سایت شرکت آرسس

آشنایی با تکنولوژی LTO و ذخیره سازی در Tape

LTO - Tape - Ultrium

تکنولوژی LTO 

Linear Tape-Open یا LTO  یک تکنولوژی ذخیره سازی بر روی  TAPE یا نوار های مغناطیس (  magnetic tape data storage technology ) است . تکنولوژی LTO با نام Ultrium شناخته می شود. این فن آوری بار نخست در سال 2000 معرفی شد .   Ultrium یک نوار ذخیره سازی تک خطی با ظرفیت بالا  و پیشرفته و قابل پیشرفت و گسترش مداوم است که توسط شرکتهای HP ,IBM,Quantum  برای برنامه Ultrium LTO اجرا شده است.

این نوارها بسیار قدرتمند و قابل پیشرفت وهمین طور سازگار با فرمت های مختلف می باشد که به درخواست گسترش حفاظت داده ها کمک میکند.همچنین دارای یک فرمت باز است که تحت لیسانس نام های برجسته در صنعت ذخیره سازی برای محدوده وسیعی از نوارها و کارتریج ها سازگار می باشد . نسل های جدید این فن آوری با ظرفیت بالا و همچنین سرعت انتقال داده بیشتر و  با محافظت بیشتر از داده ها معرفی میشوند. خصوصیات فنی  Ultrium LTO  سازگار با خواندن / نوشتن بر روی نوارهای نسل قبلی می باشند .درایوهای نسل جاری Ultrium  LTO  قادر به خواندن نوارها از دو نسل قبل و همچنین قادر به نوشتن بر روی نوارهای نسل قبل می باشند ، بنابراین سرمایه گذاری شما بر روی این فن آوری ذخیره ساز برای مدت طولانی خواهد بود.

در سطح کاربر خانگی و شخصی، کافیست اطلاعات خود را روی هارد یا فلش ذخیره کنید اما در سطح سازمانی و شرکتی این کار ممکن نیست. مناسب‌ترین راه، تهیه Backup به صورت متمرکز و همیشگی است که بتوان بر بخشی از مشکلات امنیت اطلاعات غلبه کرد. برای سازمان‌های کوچکتر استفاده از سرورهایی با ظرفیت ذخیره‌سازی بالا مناسب است اما با رشد تصاعدی داده‌ها و اطلاعات، آیا این کار، ممکن است؟ یکی از تکنولوژی‌های پرکاربرد در زمینه ذخیره‌سازی اطلاعات در سطح شبکه، تکنولوژی Tape یا نوار است. به طوری که بسیاری از سازمان‌ها برای تهیه نسخ پشتیبان و بکاپ‌گیری از اطلاعات شبکه خود و آرشیو آن‌ها از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

طبق گزارشی که اچ پی، IBM و Quantum داده است، تا سال 2017 ظرفیت فشرده نوارهایی که به فروش رفته برابر با 108 هزار پتابایت بوده که در مقایسه با سال 2016 که حدود 25 میلیارد DVD که حاوی داده‌های ارزشمند است، 12.9 درصد افزایش داشته است.

استوریج Tape نقش مهمی در دیتاسنترهای مدرن امروزی که با چالش رشد روزافزون داده سروکار دارند و در عین حال با کمبود بودجه مواجهند، بازی می‌کند. این نقش، فرای تامین بکاپگیری و Disaster Recovery برای اپلیکیشن‌هاست و آرشیو داده، Data Preservation (شامل نگهداری از داده به صورتی که هم امنیت و هم یکپارچگی حفظ شود)، Scale-out NAS، بیگ دیتا، کلود استوریج و غیره را شامل می‌شود.

وقتی سازمانی از برخی داده‌ها استفاده کمتری می‌کنند، آنها را به Tape انتقال می‌دهند مثلا داده‌های آرشیو شده معمولا ممکن است حالا حالاها مورد استفاده قرار نگیرند پس نوار می‌تواند جای خوبی برای آنها باشد.

هرچند که امروزه محبوبیت نوار یا Tape به عنوان رسانه ذخیره سازی برای بکاپگیری روزانه با وجود دیسک و کلود کم شده اما همچنان برای آرشیو و بکاپگیری طولانی مدت، محبوب و رایج است که دلیل آن هم فقط ظرفیت، هزینه و قابلیت اطمینانی است که دارد. حجم داده‌ها مدام در حال افزایش است و Tape گزینه مناسبی برای ذخیره حجم‌های زیاد اطلاعات است. شرکت‌هایی که بیشتر در زمینه رسانه، سرگرمی و علم فعالیت دارند، روزانه حجم‌های متفاوتی داده تولید می‌کنند و اغلب هم از نوار به عنوان استوریج کم هزینه استفاده می‌کنند.

امنیت بیشتر با استفاده از  Ultrium LTO 

اگر دیتاسنتر اصلی شرکت (Primary Datacenter) دچار ایراد و خرابی شود و یا مورد حمله بدافزار قرار گیرد، می‌توان داده‌ها را از بکاپ موجود روی Tape، ری‌استور کرد. هر چند که سرعت ریکاوری از بکاپ‌هایی که روی دیسک قرار دارند بیشتر است اما مزیتی که نوار فراهم می‌کند، آفلاین بودن است که باعث می‌شود از ویروس‌ها در امان باشد. در نتیجه نوارهای آفلاین LTO در زمینه DR یا Disaster Recovery ، کاربرد دارند.

نوارهای مغناطیسی برای انتقال داده‌های بزرگ، مزیت محسوب می‌شوند زیرا انتقال چندین ترابایت داده به کلود از طریق شبکه نسبت به انتقال داده به کلود از طریق نوار، زمان بیشتری لازم دارد. در عین حال همان نوار می‌تواند به عنوان بکاپ استفاده شود.

استفاده از تکنولوژی LTO باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شامل صرفه‌جویی در مصرف برق و صرفه‌جویی در هزینه خرید می شود. چنانچه بخواهیم برای تهیه بکاپ به طور مثال در صورت استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند هاردهای SSA یا SATA یا SSD علاوه بر داشتن سرعت بیشتر در ری‌استور کردن، دسترسی Random خواهیم داشت در نتیجه دیسک برای استفاده در بکاپ گیری بهتر از نوار مغناطیسی خواهد بود اما هزینه‌ای که بابت هر ترابایت باید بپردازید چیزی حدود 6 الی 10 برابر نسبت به حالتی خواهد بود که تکنولوژی Tape را بکار می‌برید. Tape دارای دسترسی Linear است یعنی از آنجایی که Tape دستگاهی است که داده را به صورت سریال ذخیره می‌کند، کاربر برای دسترسی به داده‌ای که در انتهای نوار قرار گرفته، باید کل طول نوار را طی کند.

امروز کلود محبوبیت خود را در زمینه بکاپگیری پیدا کرده چرا که به سادگی قابل ارتقاست و دارای دسترسی Random است. Cloud Storage حتی از Tape هم می‌تواند ارزان‌تر تمام شود مخصوصا برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که برخلاف انترپرایزها حجم داده زیادی تولید نمی‌کنند. با این حال سرعت ری‌استور کردن داده از کلود پایین است مخصوصا اگر حجم داده زیاد باشد و پهنای باند، ضعیف.از طرفی حتی اگر شما به فکر استفاده از راهکار کلود برای ذخیره داده‌هایتان به مدت طولانی مثلا 3 یا 4 سال هستید، ممکن است داده‌های شما همچنان بر روی نوار نگهداری شود و فقط مدیریت آن به دست شما نیست.

مزایای استفاده از Tape :

ظرفیت بالا (چند ترابایتی و پتابایت)

سرعت بالا در نرخ انتقال

پشتیبانی از LTFS برای سادگی بیشتر در استفاده و در دسترس بودن

قابلیت اطمینان بالا و با کمترین نرخ خطا (Error Rates)

طول عمر بالا و قابلیت آرشیو طولانی مدت داده به مدت 30 سال

ارتقاپذیری و قابل حمل بودن

کمترین میزان هزینه کل مالکیت یا TCO

صرفه‌جویی در مصرف برق

داشتن نقشه راه با پشتیبانی از Barium Ferrite

خروج از نسخه موبایل