نماد سایت شرکت آرسس

Server Farm چیست و چه کاربردی دارد؟

Server Farm - سرور فارم - مزرعه سرور

آشنایی با Server Farm

سرور فارم یا Server Farm به معنی مزرعه سرور مجموعه‌ای از سرور های کامپیوتری است که معمولاً برای اهداف تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اهداف با استفاده از کامپیوتریهای با توان معمولی قابل دستیابی نیستند. سرورهای موجود در مزرعه دارای پشتیبان ( بک آپ)  هستند به‌طوری‌که در صورتی که سرور موجود در مزرعه به هر دلیلی دچار مشکل گردد، سرورِ پشتیبان وارد مدار خواهدشد. سرورهای مزرعه معمولاً در مکانی یکسان با سویچ‌ها و / یا روترها قرار دارند. با این کار امکان برقراری ارتباطی مؤثر بین سرورهای کلاستر و کاربران با یکدیگر را فراهم می‌آورد. رایانه‌ها، روتر ها ، فراهم‌کنندگان توان الکتریکی و سایر وسایل الکترونیکی را درون رک های 19 اینچی در اتاق سرورها یا مراکز داده قرار می‌گیرند.

سرور فارم در مبحث کلاسترنگ  سرورها بسیار رایج است. بسیاری از ابر رایانه‌های جدید شامل تعدادی از این مزارع است. رایانه‌هایِ این سرور فارم ها از سرعت بسیار بالایی در پردازنده‌های مرکزی برخوردارند، که از طریق خطوط اترنت گیگابیتی یا ارتباطاتی به که موسوم به انفینی‌باند یا میردنت با یکدیگر در ارتباط هستند. میزبانی وب از کاربردهای رایج مزارع سرور هستند، گاهی از این مجموعه به صورت کلی با نام ٔ وب فارم  نیز یاد می‌شود. از دیگر موارد استفاده از مزارع سرور می‌توان به علوم، شبیه‌سازی مانند (دینامیک محاسباتی سیالات ) و نیز تفسیر تصاویر سه بعدی گرافیکی نام برد.

سرور فارم  Server Farm به صورت فزاینده‌ای در حال جایگزینیِ رایانه بزرگ در صنایع تجاری‌است. اگرچه هنوز سرور فارم ها در بعضی موارد به سطحی از راحتیِ رایانه‌های بزرگ نرسیده‌اند. دلیل این امر را می‌توان در این موضوع جست که در مزارع بسیار بزرگ سرور، خطایی در هر سرور، موضوعی عادی است(هر روزه رخ خواهد داد)، بنابراین مدیریت مجموعه‌ای عظیم از سرورها که نیاز به مراقبت دارند باید به حساب آورده شود. مدیریتی که شامل پشتبانی برای ایجاد افزونگی و نیز کشف و بررسی خطا و در نهایت، پیکربندی مجدد سرورِ کلاستر است.

کارایی یک مزرعهٔ وسیع از سرورها(هزاران پردازند و بیشتر) معمولاً محدود به کارایی سرمایشی مرکز داده و نیز هزینة برق مصرفی است نه قدرت پردازنده‌ها. یک رایانه که در طول هفته و هر روز (۷*۲۴) روشن است ، هزینه‌ای به مراتب گزافتر از هزینة راه‌اندازی‌اش به بار خواهد آورد. به همین دلیل، موضوع بسیار مهم و بحرانی در طراحی هر دو سَمت سامانه‌ای بزرگ و دنباله‌دار، در نظر گرفتن کارایی بر توان است. بنابراین برای سامانه‌هایی با دسترسی بالا که به صورت ۲۴*۷ اجرای می‌شود (برخلاف اَبَر رایانه‌ها)، تمرکز بیشتری بر رویِ موضوع صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. این موضوع با توجه به متغیرهایی از قبیل سرعت کلاک، و قابلیت خاموش نمودن قطعات رایانه، بخش‌های پردازنده یا حتی خود رایانه مثل مجازی‌سازی سخت‌افزاری و بیدارشدن از شبکه مورد بررسی قرار می گیرد.

محکِ ارائه شده توسط ایی‌ایی‌بی‌ام‌سی EEMBC ٬محک‌انرژی، محکِ اس‌پی‌ایی‌سی‌پاور SPECpower ، و شورای کارایی پردازش تراکنش محکِ تی‌پی‌سی-انرژی TPC-Energy به عنوان محک‌هایی برای پیش‌بینیِ کارایی بر وات در مزارع سرور ارائه گردیده‌است. توانی که توسط هریک از تجهیزات موجود در قفسه‌ها را، می‌توان در واحد توزیع توان اندازه‌گیری نمود. بعضی از سرورها، قابیلیت ردگیری توان مصرفی را داراهستند، از این رو افرادی که سرورها را اداره می‌کنند می‌توانند به سادگی توان مصرفی سرورها را مشاهده و بررسی نمایند. توان استفاده‌شده در تمام سرور فارم را می‌توان به عنوان بهره‌وری توان مؤثر یا بهره‌وری زیرساخت مرکز داده ارائه نمود.براساس بعضی از تقریب‌ها، به ازای هر ۱۰۰ وات توانِ مصرفی در یک سرورِ در حالِ اجرا٬ ۵۰ واتِ دیگر نیز برای سامانهٔ سرمایشی آن نیاز است

مکان‌یابی، یکی از عوامل است که بر مصرف انرژی و تأثیرات محیطی مزارع سرور اثر می‌گذارد. در مناطقی که به صورت طبیعی سرد هستند و نیز انرژی‌های تجدیدپذیر در آنجا وجود دارد، تغییرات محیطی متعادل است. کشورهایی با ، مانند فنلاند، سوئد ، سویس و ایسلند مناسب جذب مراکز داده‌ای رایانش ابری هستند.

 

 

خروج از نسخه موبایل