نماد سایت شرکت آرسس

آشنایی با استانداردهای اتاق سرور

آشنایی با استانداردهای اتاق سرور - اتاق سرور - استاندارد های اتاق سرور - الزامات اتاق سرور - Server Room - کف اتاق سرور - تهویه اتاق سرور - سیستم کولینگ - کولینگ اتاق سرور

آشنایی با استانداردهای اتاق سرور - اتاق سرور - استاندارد های اتاق سرور - الزامات اتاق سرور - Server Room - کف اتاق سرور - تهویه اتاق سرور - سیستم کولینگ - کولینگ اتاق سرور

استاندارد های اتاق سرور و نحوه پیاده سازی

در این مطلب با استاندارد های اتاق سرور و الزامات اتاق سرور آشنا خواهیم شد. اتاق سرور ، فضای فیزیکی است که تمام تجهیزات مربوط به داده را از طریق شبکه کامپیوتری یک کسب و کار یا سازمان در خود جای داده است. متخصصین فناوری اطلاعات، بیشتر زمان خود را در آنجا صرف می کنند، سرور را عیب یابی می کنند یا به مسائل شبکه و به نگهداری و تعمیر روتین تجهیزات می پردازند. با ایمن نگه داشتن دیتاسنتر برای ذخیره فناوری و فایل ها، ایجاد یک قطب برای زیرساخت و عملیات فناوری اطلاعات ، ضروری است. برای طراحی و راه اندازی اتاق سرور از یک متخصص فناوری اطلاعات که دانش و تجربه مربوط به مشخصات اتاق سرور را دارا میباشد کمک گرفته شود و از استانداردهای مدیریت امنیت اطلاعات استفاده شود.

الزامات اتاق سرور ، استاندارد های اتاق سرور

دیوارها، سقف و درها در برابر صدا ،گرما ورطوبت عایق باشند و مطابق الزامات اتاق سرور ، این اتاق باید بدون پنجره ساخته شود. استفاده از دیوارها  ضد حریق کاذب با قطر حداقل 6 سانتی متر و درب ها ، سقف و کف کاذب ضد حریق می تواند از حجم خسارت ها در مواقع آتش سوزی تا حد قابل توجهی بکاهد.

ارتفاع سقف دو متر و هفتاد سانتی متر ، حداقل عرض درب ها یک متر و ده سانتی متر و حداقل ارتفاع درب ها دو متر و پنجاه سانتی متر و حداقل عرض راهروی بین رک ها یک متر و بیست سانتی متروفاصله یک متر و ده سانتی متربین دیگر تجهیزات موجود در اتاق سرو الزامی است.

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک  و کف کاذب فولادی با روکش اچ پی ال دارای ارتفاع 60 سانتی متر و امکان گردش موثر هوابه منظور خنک سازی  ، تحمل و توزیع مناسب وزن تجهیزات ، دسترسی به کابل ها به منظور مدیریت و توسعه کابل کشی را دارا باشد.همچنین  رک های دارای اتصال مناسب  به زمین مناسب ومقاوم دربرابر زلزله باشند.

سیستم هشدار دهنده آتش و اطفای حریق از اجزای اصلی یک دیتا سنتر است . اتاق سرور باید دارای سنسور تشخیص دود باشد تا در صورت وقوع آتش سوزی سیستم اعلام حریق را فعال کند ، همپنین وجود کلید ( شستی) اعلام حریق میتواند در زمانی که افراد در اتاق سرو حضور دارند برای اعلام آتش سوزی موثر باشد. بهترین انتخاب استفاده از سیستم های اتوماتیک اطفای حریق (که از گازFM200 استفاده می کند) است ، اما استاندارد های اتاق سرور میگوید که در اتاق سرور های کوچک ممکن است این موضوع به لحاظ اقتصادی ممکن نباشد ، پس حداقل وجود کپسول های اطفای حریق لازم است.

سیستم تهویه و خنک کننده اتاق دمای 18 درجه سانتی گراد و رطوبت 45% را فراهم کند و  سیستم تهویه اتاق سرورنباید به سیستم تهویه ساختمان وابسته باشد وباید به صورت مستقل  عمل کند. وجود سیستم خنک کننده بکاپ نیز بسیار مهم است. سیستم تهویه حداقل یک متر و بیست سانتی متر با رک ها و تجهیزات داخل اتاق سرور فاصله داشته باشد ، ضمنا درطراحی بایدراه خروج آب ناشی از تقطیر سیستم سرمایشی در نظر گرفته شود. همچنین در طراحی سیستم تهویه باید راهروری گرم و سرد و جریان هوایی داخل اتاق سرو در نظر گرفته شود. بهتراست جریان هوای سرد از کف تزریق شده و جریان هوا گرم از سقف خارج شود.

طراحی اصولی سیستم توزیع برق و انتخاب صحیح نوع تجهیزات با توجه به توان مصرفی سرورها و… ووجود سیستم های بک آپ برق رسانی ( یو پی اس و ژنراتور برق) وجود سیستم ارتینگ مناسب طراحی و اجرای اصولی کابل کشی و داکت کشی از الزامات پیاده سازی یک اتاق سرور استاندارد است. همچنین سیستم روشنایی بهتر است طوری طراحی و اجرا شود که در هنگام حضور افراد در اتاق سرور hp روشن باشد و بعد از خروج خاموش شود تا مصرف انرژی و تولید گرما کاهش یابد.

وجود سیستم دوربین مدار بسته به منظور کنترل ورود خروج افراد ثبت اتفافاتی که در محیط اتاق سرور می افتد وبررسی وضعیت اتاق سرور از راه دور همچنین حفاظت فیزکی مناسب به منظور جلوگیری از ورود افراد غیر مجاز به اتاق سرور

وجود سیستم مانیتورینگ 24 ساعته و حداقل یک خط تلفن برای ارتباط با بیرون اتاق سرور از دیگر الزامات اتاق سرور استاندارد است.

خروج از نسخه موبایل