نماد سایت شرکت آرسس

اکتیو دایرکتوری چیست و چگونه کار می‌کند؟/ بخش نخست

اکتیو دایرکتوری - اکتیودایرکتوری - اکتیو دیرکتوری - اکتیودیرکتوری - دی ان اس - وب - شیر - شبکه - تحت شبکه - Active Directory - Activedirectory - Share - Network - DNS - Protocol - Web

اکتیو دایرکتوری - اکتیودایرکتوری - اکتیو دیرکتوری - اکتیودیرکتوری - دی ان اس - وب - شیر - شبکه - تحت شبکه - Active Directory - Activedirectory - Share - Network - DNS - Protocol - Web

کسانی که کلاس های شبکه یعنی ابتدا دوره +Network را شروع کردند قطع به یقین مفهومی به نام اکتیو دایرکتوری را شنیده اند؛ با اینکه با مبحث اکتیو دایرکتوری در مراحل بالاتر و دوره های پیشرفته تر با آن بیشتر و بهتر اشنا می‌شویم اما قصد داریم برای کسانی این مقاله را ارائه دهیم که مفاهیم شبکه را در سطح ابتدایی آموخته اند.

در این مقاله به مفهوم اکتیو دایرکتوری در شبکه و Domain می‌پردازیم. اکتیودایرکتوری همین بحث بزرگی که ما تازه کارای شبکه در ذهنمون داریم یک سرویس دایرکتوری است که محصولات ویندوز سرور را در بر میگیرد. حال باید بگوییم که محصولات ویندوز سرور چیست؟ محصولات ویندوز سرور یعنی همان فایل های شیر شده در شبکه یا یوزر های ساخته شده در آن یا پرینترهای موجود در شبکه و یا از همه مهمتر دسترسی های موجود در شبکه را اکتیو دایرکتوری به صورت متمرکز درون خودش نگه داری می‌کند و به صورت تمیز و مرتب در اختیار مدیر شبکه قرار می‌دهد. اکتیو دایرکتوری منابع را به صورت سلسله مراتبی در یک دامین سازماندهی می‌کند که این منابع یک سری گروه از سرور ها و منابع تحت شبکه هستند که یک دامنه واحد دارند. هردامنه برای خود شامل یک یا چندین کنترلر است که یکی از انها درحال اجرا کردن ویندوز سرور می‌باشد. مدیران شبکه قادرند تغییراتتی در کنترلرهای دامنه ایجاد کنند و توسط دایرکتوری تمامی کنترلر های دامنه را اپدیت کنند. اکتیودایرکتوری با متمرکز بخشیدن از یک نقطه مدیریت همه ی فعالیت ها را درون شبکه کنترل می‌کند چرا که اکتیودایرکتوری یک نقطه ورود واحد برای تمامی منابع شبکه است و مدیر شبکه قادر است که تغییرات مربوط درون شبکه را انجام دهد و وارد کامپیوتری شود و آنرا مدیریت کند. اکتیودایرکتوری از سرویس دی ان اس (DNS) استفاده می‌کند و قادر است که اطلاعات را با هر برنامه کاربردی و یا دایرکتوری مبادله کند. اکتیودایرکتوری همچنین میتواند که اطلاعات را با دیگر سرویس های دایرکتوری مثل NOVELL و پروتوکل LDAP را پشتیبانی کند و به اشتراک گذارد.

LDAP:یک استاندارد اینترنتی است که برای دسترسی به سرویس های اکتیو دایرکتوری توسعه داده شده است و به جهت ساده سازی متناوب دسترسی به دایرکتوری یا همان پروتکل DAP است. همچنین برای تبادل اطلاعات بین دایرکتوری ها از این پروتوکل استفاده می‌کند.

HTTP: یک پروتوکل استاندارد جهت نمایش صفحات وب می‌باشد بنابراین شما می‌توانید هر چیزی داخل مرورگر را به نمایش بگذارید و از فواید اکتیو دایرکتوری است که شما میتوانید صفحات وب را با کد HTML به جهت نمایش برای کاربران در بیاورید. اکتیو دایرکتوری نام های UNC را پشتیبانی می‌کند نام هایی که در شبکه مبتنی بر ویندوز به درایورهای به اشتراک گذاشته شده و پرینترها و فایل ها مراجعه می‌کنند.

خروج از نسخه موبایل