نماد سایت شرکت آرسس

اکتیو دایرکتوری چیست و چگونه کار می‌کند؟/ بخش سوم

اکتیو دایرکتوری - اکتیودایرکتوری - اکتیو دیرکتوری - اکتیودیرکتوری - دی ان اس - وب - شیر - شبکه - تحت شبکه - پروتکل - Active Directory - Activedirectory - Share - Network - DNS - Protocol - Web

این سرویس به تنظیمات شبکه ما سرعت، دقت و نظم میدهد و بستری را ایجاد می‌کند تا شبکه کامپیوتری خود را مدیریت کنیم و تمامی OBJECT ها که شامل حساب کاربران و پرینترها و فایل های به اشتراک گذاشته شده و بسیاری دیگر همگی در این سرویس قرار دارند و ما قادر هستیم آنها را به راحتی کنترل کنیم. شبکه استاندارد مبتنی بر اکتیو دیرکتوری موارد زیر را شامل می‌شود:

  1. سرور قدرتمند و استاندارد به همراه سیستم عامل ویندوز سرور
  2. ایستگاه های کاری مناسب جهت کار در شبکه با داشتن ویندوزهای مبتنی بر NT
  3. شبکه کامپیوتری استاندارد مبتنی بر اصول کابل کشی ساخت یافته
  4. پروتکل TCP/IP و همچنین File Sharing در کلیه کامپیوترهای شبکه باید فعال باشند.
  5. سیستم فایل سرور و در صورت امکان سیستم فایل های ایستگاه های کاری از نوع NTFS باشد.
  6. در یک شبکه استاندارد آدرس IP سرور به طور معمول ثابت و دستی انتخاب می‌شود و ایستگاه های کاری آدرس خود را بطور اتوماتیک از DHCP شبکه دریافت می‌کنند.
  7. DNS زیر ساخت اصلی اکتیو دیرکتوری است. این سرویس بطور مستقل و یا در طول نصب اکتیو دیرکتوری قابل نصب است.
مشخصات یک اکتیو دیرکتوری خوب

  1. Centralization: اطلاعات را متمرکز می‌کند، یعنی برای دسترسی به یک سری اطلاعات نیاز به جست و جوی در مکانهای مختلف نباشد.
  2. Scalability: وقتی امکانات شبکه زیاد می‌شود یا به عبارت دیگر AD بزرگ می‌شود باید قادر باشد با آن گسترش کنار بیاید و سرعت آن کاهش پیدا نکند همچنین مانند سابق پرسش ها را به سرعت جواب دهد، به عنوان مثال یک چاپگر خاص کجا قرار دارد.
  3. Standardization: بر اساس استانداردهای موجود دنیا تدوین شده باشد.
  4. Extensible: پذیرای افزایش قابلیت‌ها باشد. هر برنامه‌ای که به سیستم عامل اضافه می‌شود، ممکن است بخواهد خودش به AD یک سری موضوعات و قابلیت ها اضافه و از آنها استفاده کند در نتیجه AD باید پذیرای افزایش قابلیت ها باشد.
  5. Seperation Of Physical Network: باید ساختار فیزیکی شبکه را از ساختار منطقی آن جدا کند و این هدف اصلی طراحی شبکه است، چرا که لازم نیست کاربر بداند امکانات فیزیکی شبکه در کجا قرار دارد تا از آنها استفاده کند.
  6. Security: امنیت در ذخیره اطلاعات و همچنین دسترسی به اطلاعات باید در AD وجود داشته باشد.
مراحل نصب اکتیو دیرکتوری

  1. به کنسول دستور ویندوز رفته و از دستور “dcpromo” استفاده کنید. ویزارد نصب باز خواهد شد به ترتیبی که از شما خواسته شده عمل کرده و آن را به پایان برسانید.
  2. اگرکلمه عبور در طول نصب استفاده کرده اید آن را به خاطر سپرده و یا در جایی حفظ کنید چرا که در صورتی که بخواهید اکتیو دیرکتوری را Uninstall کنید به آن نیاز خواهید داشت.
  3. پس از نصب، سیستم را باید Restart کنید. نخستین بار مدت بالا آمدن سیستم کمی طولانی تر خواهد بود.
خروج از نسخه موبایل