نماد سایت شرکت آرسس

معرفی پردازنده های اینتل زئون Scalable

اینتل زئون Scalable - معرفی - اینتل - اینتل زئون - زئون - اینتل زئون اسکیلیبل - اسکیلیبل - اسکایلیک - پردازنده - سی پی یو -

اینتل زئون Scalable - معرفی - اینتل - اینتل زئون - زئون - اینتل زئون اسکیلیبل - اسکیلیبل - اسکایلیک - پردازنده - سی پی یو -

پردازنده های اینتل زئون اسکیلیبل (Scalable)

پردازنده‌های Intel Xeon Scalable مدل جدیدی از پردازنده‌های شرکت اینتل می‌باشد که به تازگی به بازار عرضه شده است و نسل دهم سرور اچ پی و مادربردهای X11 سرور های سوپرمیکرو این پردازنده‌ها را ساپورت می‌کنند. پردازنده‌های اینتل زئون Scalable نسبت به مدلهای پیشین دارای امنیت و سرعت بیشتری هستند و برای مراکز داده‌های (دیتاسنتر) چندابری (Multicloud) طراحی شده است.

پردازنده‌های Scalable به عنوان پیشرفته‌ترین نوع پردازنده‌ها در دهه اخیر معرفی شده است. همچنین این پردازنده‌ها عملکرد فوق کارآمد، استثنایی، بهینه‌سازی شده و همچنین امنیت سخت افزاری فوق‌العاده را ارائه می‌دهند. این پردازنده‌ها برای تحویل داده‌ها به صورت کامل و با حفظ امنیت کامل آنها بدون کم و کاستی در انتقال، طراحی شده است و از I/O رم، هاردها و تجهیزات دیگر شبکه تغذیه می‌شوند.

پردازنده‌های Intel Xeon Scalable به صورت انعطاف پذیر طراحی شده و از آنها در برنامه‌های کاربردی و عملیات حیاتی و زیرساختی و یا از طریق تجزیه و تحلیل پیشرفته در زمان کوتاه و واقعی استفاده می‌شود؛ این پردازنده‌ها مجهز به قابلیت هوش مصنوعی، ۵G، تراشه‌های ۸ مسیره و غیره استفاده می‌کنند.

چیپست های لوئیسبورگ (Lewisburg) در اینتل زئون Scalable

چیپ‌ست (Chipset) لوئیسبورگ (Lewisburg): اینتل زئون های اسکیلیبل دارای یک سیستم عامل هسته‌ای جدید به نام لوئیسبورگ است. اینتل زئون های Scalable از طریق BUS های DIM3 از طریق ۴ خط انتقال داده (PCI-Express 3.0) اطلاعات را پردازش و انتقال می‌دهد، چیپست اینتل زئون Saclable، دارای ۴ خط انتقال داده است که هر خط سرعتی برابر ۱۰GB را ارائه می‌دهد.

هسته‌های پردازه‌های اینتل زئون Scalable

این پردازنده‌های سری Scalable دارای ۵۶ نوع پردازنده هستند که تعداد هسته‌های آنها به ۲۸ کور (Core) می‌رسد. این پردازنده‌ها رم های ۲۶۶۶-DDR4 را ساپورت می‌کنند. TDP یا میزان برق مصرفی این سری از پردازنده های اینتل زئون بین ۴۵ تا ۱۶۵ وات می‌باشد.

استفاده از فناوری جدید به نام فابریک (Fabric) در اینتل زئون Scalable

این تکنولوژی جایگزین فناوری InfiniBand با اتصال جدیدتر و پیشرفته تر به نام Omni-Path شده است. این تکنولوژی اجازه می دهد تا اطلاعات با پهنای باند ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه بدون از دست دادن خطوط PCIe پردازش و منتقل شوند.

انواع پردازنده های اینتل زئون Scalable

بعد از حدود یک دهه استفاده از پردازنده‌های سری E5 و E7 شرکت اینتل سری جدید پردازنده‌های خود یعنی سری Scalable را معرفی کرده است. این سری از پردازنده های اینتل زئون بر اساس مواد استفاده شده در آنها و ارزش نسبی آنها به سه دسته تقسیم می‌شوند: Intel Xeon Scalable Gold and Platinum, Intel Xeon Scalable Silver, Intel Xeon Scalable Bronze

۱- اینتل زئون اسکیلیبل برنز (Intel Xeon Scalable Bronze)

این سری از اینتل زئون ها Performance برابر با سری E5 اینتل زئون را دارد و برای سرورهای معمولی و رو به پایین طراحی شده است که قیمت آن نیز پایین تر از مدلهای دیگر می‌باشند؛ این مدل از اینتل زئون ها حداکثر ۱۰ هسته یا core دارد.

۲- اینتل زئون اسکیلیبل سیلور (Intel Xeon Scalable Silver)

به گفته شرکت اینتل، پردازنده های اینتل زئون نقره ای عملکرد کارآمد و موثر در میزان ولتاژ پایین را ارائه می دهند؛ این سری از پردازنده ها بین ۱۰ تا ۱۲ هسته یا Core دارند.

۲- اینتل زئون اسکیلیبل طلایی و پلاتینیوم (Intel Xeon Scalable Gold and Platinum)

سری طلایی یا Gold پردازنده‌های اینتل زئون Scalable همانند سری E7 با بیشترین میزان هسته یا core و performance کار می‌کند. این پردازنده‌ها نسبت به سری E7 سرعت و بهم پیوستگی بیشتری دارد و در عین حال Performance بیشتری را به دست می‌دهد اما سری Platinum پردازنده‌های اینتل زئون Scalable دارای core های بیشتری هستند و برای مباحث امنیتی طراحی شده است (یعنی احتمال خراب شدن آنها بسیار کم است) از طرفی Performance بیشتری نسبت به دیگر سری ها دارد.

آشنایی با مفهوم Skylake-SP SKUs

Skylake-SP که مخفف Skylake Scalable Performance می‌باشد، یک کد (Code) است که در سرورهای Multiprocessor به کار می‌رود؛ در واقع سرورهایی که دو سی پی یو ساپورت می‌کنند، به اصطلاح از پردازنده Skylake-SP استفاده می‌کنند؛ از طرفی چون اکثر سرورها Multiprocessor هستند این اصطلاح بسیار به کار برده می‌شود.

اطلاعاتی دیگر از پردازنده‌های اینتل زئون Scalable

تراشه‌های این سری از پردازنده‌ها دارای ۸ مسیر پردازش به صورت دوگانه (Multiprocessing) هستند. در این سری از پردازنده‌ها، یک افزونه به نام AVX-512 x86 وجود دارد که موجب سرعت بالا و Performance بهتری نسبت به دیگر سری ها خواهد داشت. هسته یا Core این سری از پردازنده ها حداکثر ۲۸ core می‌باشد. از جمله تغییرات دیگر Intel Xeon Scalable تفاوت Socket آنها نسبت به مدلهای پیشین است؛ Socket هایی که در این پردازنده‌ها استفاده شده است، سوکتهای ۳۶۴۷ است.

جدول زیر نشان دهنده برخی از مدلهای اینتل زئون Scalable است
Intel Xeon Skylake-SP Platinum Series
Segment Cores Base
(GHz)
Turbo
(GHz)
L3
(MB)
L3/core
(MB)
TDP
(W)
Price
۸۱۸۰ Per-Core ۲۸ ۲٫۵ ۳٫۸ ۳۸٫۵۰ ۱٫۳۷۵ ۲۰۵ $۱۰۰۰۹
۸۱۸۰ M ۲xDRAM ۲۸ ۲٫۵ ۳٫۸ ۳۸٫۵۰ ۱٫۳۷۵ ۲۰۵ $۱۳۰۱۱
۸۱۷۶ Perf/Watt ۲۸ ۲٫۱ ۳٫۸ ۳۸٫۵۰ ۱٫۳۷۵ ۱۶۵ $۸۷۱۹
۸۱۷۶ M ۲xDRAM ۲۸ ۲٫۱ ۳٫۸ ۳۸٫۵۰ ۱٫۳۷۵ ۱۶۵ $۱۱۷۲۲
۸۱۷۶ F OmniPath ۲۸ ۲٫۱ ۳٫۸ ۳۸٫۵۰ ۱٫۳۷۵ ۱۷۳ $۸۸۷۴
۸۱۷۰ Perf/Watt ۲۶ ۲٫۱ ۳٫۷ ۳۵٫۷۵ ۱٫۳۷۵ ۱۶۵ $۷۴۰۵
۸۱۷۰ M ۲xDRAM ۲۶ ۲٫۱ ۳٫۷ ۳۵٫۷۵ ۱٫۳۷۵ ۱۶۵ $۱۰۴۰۹
۸۱۶۸ Per-Core ۲۴ ۲٫۷ ۳٫۷ ۳۳٫۰۰ ۱٫۳۷۵ ۲۰۵ $۵۸۹۰
۸۱۶۴ Perf/Watt ۲۶ ۲٫۰ ۳٫۷ ۳۵٫۷۵ ۱٫۳۷۵ ۱۵۰ $۶۱۱۴
۸۱۶۰ Perf/Watt ۲۴ ۲٫۱ ۳٫۷ ۳۳٫۰۰ ۱٫۳۷۵ ۱۵۰ $۴۷۰۲
۸۱۶۰ M ۲xDRAM ۲۴ ۲٫۱ ۳٫۷ ۳۳٫۰۰ ۱٫۳۷۵ ۱۵۰ $۷۷۰۴
۸۱۶۰ T ۱۰yr Life ۲۴ ۲٫۱ ۳٫۷ ۳۳٫۰۰ ۱٫۳۷۵ ۱۵۰ $۴۹۳۶
۸۱۶۰ F OmniPath ۲۴ ۲٫۱ ۳٫۷ ۳۳٫۰۰ ۱٫۳۷۵ ۱۶۰ $۴۸۵۶
۸۱۵۸ Per-Core ۱۲ ۳٫۰ ۳٫۷ ۲۴٫۷۵ ۲٫۰۶۳ ۱۵۰ $۷۰۰۷
۸۱۵۶ Per-Core ۴ ۳٫۶ ۳٫۷ ۱۶٫۵۰ ۴٫۱۲۵ ۱۰۵ $۷۰۰۷
۸۱۵۳ Perf/Watt ۱۶ ۲٫۰ ۲٫۸ ۲۲٫۰۰ ۱٫۳۷۵ ۱۲۵ $۳۱۱۵
خروج از نسخه موبایل