نماد سایت شرکت آرسس

بررسی IPMI در سرور سوپرمیکرو (بخش دوم)

IPMI - Supermicro - سوپر میکرو

Supermicro IPMI Management Tools

View IPMIبرای مدیریت سیستم‌ها/گروه‌ها، شرکت سوپرمیکرو یک ابزار تحت جاوا طراحی کرده از آن با نام IPMI View یاد می‌کند. این ابزار روی پلتفرم‌های مختلفی کار می‌کند. IPMI View به مدیریت سیستم اجازه می‌دهد.

رابط کاربری گرافیکی تحت وب: سرور سوپرمیکرو می‌تواند امکان دسترسی را از طریق رابط کاربری تحت وب فراهم کند. این رابط کاربری تقریبا تمامی امکانات KVM over IP و حتی دسترسی به Remote Media Redirection را فراهم می‌‌کند. این رابط کاربری نیز با استفاده از جاوا به کار ادامه می‌دهد و به زودی از HTML5 نیز پشتیبانی خواهد شد. برای استفاده از این رابط کاربری گرافیکی تحت وب نیازی به نصب یا بارگذاری نرم‌افزاری جداگانه نیست.

Open IPMI Tools

برای کنترل CLI (Command Line Interface) همراه با پشتیبانی از اسکریپت، ابزار‌های منبع باز مختلفی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد تا در نهایت ارتباط با کنترل IPMI BMC برقرار شود. در حالت کلی بیشتر از Open IPMI استفاده می‌شود. این برنامه عملکرد بسیار مناسبی دارد و به راحتی اسکریپت می‌شود.

Supermicro IPMI Tool CLIسوپرمیکرو عملکرد Open IPMI Tool را با استفاده از ابزار خود با نام “SMCIPMITool” بیشتر کرده که به کاربر اجازه می‌دهد از رابط کاربری مخصوص برای اتصال به دستگاه‌های مجهز به IPMI از طریق CLI استفاده کند. برای مدیریت سرور از طریق موبایل و نظارت بر آنها، سوپرمیکرو همچنین یک App به نام Supermicro IPMIView طراحی کرده که برای استفاده روی گوشی‌های اندروید و iOS قابل استفاده هستند. این برنامه موبایلی امکان استفاده از تمامی ویژگی‌های IPMI مثل مشخصات سرور، اطلاعات مربوط به سنسور‌ها، لاگ مربوط به اتفاقات و … را فراهم می‌کند. بدین ترتیب استفاده از این برنامه موبایلی نیز می‌تواند پاسخگوی بسیاری از خواسته‌های کاربر باشد.

تنظیمات اولیه IPMI

تنظیم کردنIPMI فرآیندی بسیار ساده است. تنظیمات اولیه به اختصاص یک IP ( DHCP یا Static) که به BMC متصل می‌شود، می‌پردازد. این تنظیمات در بایوس مادربرد در قسمت مخصوص به و BMC Network Configuration یا قسمت مربوط به برنامه Supermicro IPMICFG Tool در سیستم عامل انجام می‌شود.

اتصال IPMI

تمامی این امکانات از طریق یک شبکه متصل به IP که توسط سیستم کنترل می‌شود خواهد بود. بسیاری از سیستم‌ها دارای پورت LAN اختصاصی خواهد بود که ترافیک خود را به صورت جداگانه از اتصالات سیستم به شبکه انتقال می‌دهند. البته در مواردی نیز پورت از پورت مشترک استفاده می شود.

امنیت

نام کاربری و کلمه عبور در سیستم‌های IPMI شرکت سوپرمیکرو ADMIN با حروف بزرگ است، گرچه باید سریعا نسبت به عوض کردن این کلمه عبور اقدام کنید تا امنیت سرور با مخاطره مواجه نشود. امکان استفاده از شیوه‌های دیگری برای افزایش امنیت نیز فراهم شده است. همچنین باید گفت که ویژگی تعریف کاربر جدید با نام کاربری و کلمه عبور دلخواه وجود دارد و حتی مدیر سیستم می‌تواند دسترسی‌های این کاربران جدید را به دلخواه خود تعریف کند. به عنوان مثال کاربر مد نظر مدیریت، امکان دسترسی به دستگاه‌های ذخیره‌سازی و اطلاعات آنها نداشته باشد. سوپرمیکرو برای تجربه مناسب‌تر تعداد راهکار مناسب برای ایجاد امنیت بیشتر را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

نتیجه‌گیری

IPMI یک ابزار ارزشمند برای هر مدیری است. این ابزار اجازه می‌دهد تا مدیر روی سیستم مد نظر خود نظارت کند. این نظارت می‌تواند حتی تا سطح سخت‌افزاری برسد و مدیریت سرور امکان این را دارد که عملیات نگه‌داری را کاملا از راه دور انجام دهد. بدون استفاده از IPMI، نصب سیستم، عیب یابی و نظارت روی سرور امری بسیار وقت گیر خواهد بود که در نهایت شامل هزینه‌های بیشتر نیز می‌شود. به عنوان مثال اگر سرور در شهر سکونت مدیر نباشد، با یک بار ایجاد مشکل و کرش تنها برای راه‌اندازی مجدد سرور باید به شهر مد نظر سفر کنید که خود هزینه‌های زیادی در بر دارد. استفاده از KVM می‌تواند به راحتی قدرت نظارت و رفع عیب را به کاربر می‌دهد. مشکلات سخت‌افزاری می‌تواند باعث کند شدن و یا خارج شدن سرور از سیستم شود. IPMI می‌تواند وضعیت منبع تعذیه، فن‌ها و تغییر در دمای سیستم را از طریق ایمیل به مدیریت ارسال کند تا شاهد خارج شدن سرور از حالت سرویس دهی نباشیم. حتما می‌دانید که بسیاری از سرور‌ها در صورت خاموش بودن می‌توانند هزینه‌های گزافی را به شرکت‌ها تحمیل کنند. IPMI می‌تواند ابزاری بسیار قدرت برای مدیریت، نظارت، به‌روزرسانی و … در سرورها باشند و در نهایت هزینه‌های نگه‌داری را کاهش دهد.

خروج از نسخه موبایل