نماد سایت شرکت آرسس

آشنایی با تایم سرور و پروتکل NTP

تایم سرور چیست؟

سلام در این مقاله قصد داریم به یکی از قدیمی ترین سرویس ها و پروتکل مخصوص آن یعنی تایم سرور ( Time Server ) و NTP بپردازیم. NTP به صورت کامل Network Time Protocol یا پروتکل زمان تحت شبکه یکی از قدیمی ترین پروتکلهای مورد استفاده در شبکه های مبتنی بر IP است که در سال 1985 توسط David L. Mills درانشگاه  Delaware طراحی و ایجاد شد و در حال حاضر از ورژن  NTPv4 استفاد می باشد.

David L. Mills

NTP برای هماهنگی ساعت دستگاه های شبکه استفاده می شود تا سرویس هایی که با زمان در ارتباط هستند به درستی کار کنند یکی از این سرویس ها مبحث log می باشد هر Log ی که تولید می شود دارای زمان می باشد برای اینکه راحت تر بتوانید این log ها را جمع آوری و بررسی کند باید زمان آن دستگاه دقیق باشد.ترجیحا از NTP به صورت کامل Network Time Protocol ورژن 3 به بالا استفاده کنید تا از ویژگی Authentication آن ، برای update ها بتوانید استفاده کنید. جمع آوری log های دستگاه های شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوانید از اتفاقات شبکه باخبر شوید و برای اینکه بتوانید اطلاعات این log ها را بهتر و دقیق تر بررسی کنید باید زمان تمام دستگاه ها یکسان باشد.

این پروتکل از پورت UDP 123 استفاده می کند و به دستگاه شبکه این اجازه را می دهد که زمان خود هماهنگ کنند. در حالت ایده آل ، این دستگاه ها باید زمان خود را با یک سرور مورد اعتماد هماهنگ کند. شما می تواند روتر خود را تنظیم کنید که به عنوان یک NTP سرور برای شبکه local عمل کند و از سمت دیگر این روتر باید به عنوان NTP Client یک سرور NTP دیگر یا Time Server (در اینترنت یا نقطه قابل دسترس دیگر) باشد تا زمان خود را با آن هماهنگ کند. نسخه 3 این پروتکل از احراز هویت و رمزنگاری بین دستگاه هایی که از NTP استفاده می کنند پشتیبانی می کند و به این دلیل استفاده از این نسخه پیشنهاد می شود.

یکی از مزایای داشتن زمان دقیق این است که log ها و پیام هایی که توسط دستگاه ها تولید می شوند بهتر می تواند مورد بررسی و جمع آوری قرار گیرد. در واقع اگر 20 روتر داشته باشیم و آنها پیام های مختلفی را گزارش دهند و دارای یک تایم یکسان باشند ما به سادگی می توانیم تمام این پیام ها مربوط به این بازه زمانی را در سرور مربوطه ببینیم. معمولا این سرور به عنوان syslog سرور شناخته می شود.NTP به صورت کامل Network Time Protocol از ساعت هماهنگ جهانی یا Coordinated Universal Time (UTC) که یک استاندارد زمان از نوع اتمی است جهت هماهنگی ساعت کامپیوتر ها در حد میلی ثانیه استفاده می کند.

خروج از نسخه موبایل