نماد سایت شرکت آرسس

همه چیز درباره تکنولوژی توربو بوست شرکت اینتل

اینتل زئون Scalable - معرفی - اینتل - اینتل زئون - زئون - اینتل زئون اسکیلیبل - اسکیلیبل - اسکایلیک - پردازنده - سی پی یو -

اینتل زئون Scalable - معرفی - اینتل - اینتل زئون - زئون - اینتل زئون اسکیلیبل - اسکیلیبل - اسکایلیک - پردازنده - سی پی یو -

توربو بوست (Turbo Boost) چیست ؟

توربو بوست قابلیتی در پردازنده‌های شرکت اینتل (Intel Corporation) است که به صورت پویا سرعت پردازنده (Processor) را تغییر می‌دهد؛ این افزایش سرعت در مواقع نیاز و به درخواست سیستم‌عامل رخ می‌دهد تا پردازنده بتواند در هنگام بی‌کاری و انجام کارهای سبکتر انرژی کم‌تری مصرف کند.

اینبار از آرسس پارت قصد بررسی این تکنولوژی شگفت انگیز از غول تراشه ساز جهان یعنی شرکت عظیم اینتل را داریم.با ما همراه باشید.

قابلیت توربو بوست در تعدادی از پردازنده‌های سری Nehalem ، Sandy Bridge ، IVY Bridge و Haswell  شرکت اینتل از جمله نسخه‌های Core i5 و Core i7 موجود است.
سیستم‌عامل به راحتی با استفاده از تنظیمات پیشرفته و بدون نیاز به هیچ درایوری می‌تواند قابلیت توربو بوست را فعال یا غیرفعال کند . حداکثر میزان افزایش سرعت نیز به وسیلهٔ تعداد هسته‌های فعال، میزان مصرف انرژی، جریان مصرفی و دمای پردازنده مشخص می‌گردد . البته در نسخهٔ ۲ و بالاتر این تکنولوژی ، پردازنده می‌تواند در زمان‌های کوتاهی حتی از سرعت مشخص شده نیز فراتر برود.

پردازند‌ه‌ای مثل Core i7 820QM که یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای لپ‌تاپی است، با این روش اگر ویندوز نیاز به سرعت بیشتر داشته باشد، سریع‌تر کار می‌کند و اگر نیازی نباشد، آرام‌تر فعالیت می‌کند و شارژ باتری لپ‌تاپ را بیهوده هدر نمی‌دهد. به همین دلیل است که سرعت عادی آن ۱٫۷۳ گیگاهرتز است اما در حالت توربو با  سرعت ۳٫۰۶ گیگاهرتز هم کار می‌کند.

شرایط فعال شدن Intel Turbo Boost

1-    پردازنده از تکنولوژی توربو بوست (Turbo Boost Technology) پشتیبانی کند. بیشتر پردازند‌های  i5، i7  و i7 های سری  Extreme، برخی  Xeon ها و تعدادی از سایر مدل‌ها مثل خانواده‌ی Intel Atom ، دارای این تکنولوژی هستند.
2-    برای استفاده از توربو بوست باید آن را در بایوس و نیز سیستم عامل فعال کرد که البته حالت پیش‌فرض همان حالت فعال است.
3-    بیشینه‌ی دما، مصرف توان و جریان ورودی به سقف میزان تعیین شده پردازنده نرسیده باشد.

در صورتی که شرایط بالا درست باشد با افزایش بار روی پردازنده ، فرکانس کاری به صورت اتوماتیک افزایش می یابد. میزان افزایش فرکانس در حالت توربو بوست به فاکتورهای زیر بستگی دارد:
•    نوع بار پردازشی
•    تعداد هسته‌های فعال
•    برآورد جریان برق مصرفی
•    برآورد توان مصرفی
•    دمای پردازنده
توجه داشته باشید که نسخه‌ی دوم از فن‌آوری توربو بوست به پردازنده اجازه‌ی کارکردن در سطح توانی بالاتر از مقدار تعیین شده در مشخصه‌ی  TDP آن را برای بازه‌ی زمانی کوتاهی می‌دهد. TDP  یا Thermal Design Power حداکثر میزان حرارتی است که سیستم خنک‌کننده باید توانایی دفع آن از سطح پردازنده را داشته باشد. TDP به عنوان ملاکی برای برآورد خنک کننده‌ای که برای پردازنده‌های مختلف احتیاج است به کار می‌رود.

نحوه محاسبه فرکانس Turbo Boost

پردازنده‌ی Core i7-2920XM را در نظر بگیرید. فرکانس عادی این پردازنده ٢٥٠٠ مگاهرتز است. حالت توربوی تعیین شده برای این مدل هم اینگونه است: ٧/٧/٩/١٠ که عدد ٧ اول بیانگر مضربی از ١٠٠ مگاهرتز است که در هنگام فعال بودن هر ٤ هسته‌ی این پردازنده اعمال می‌شود. عدد ٧ دومی هم مضربی است که در هنگام فعال بودن ٣ هسته‌ی این پردازنده بکار می‌رود و به همین ترتیب عدد ٩ در هنگام فعال بودن تنها ٢ هسته و عدد ١٠ هم در صورت فعال بودن تنها ١ هسته در١٠٠ ضرب می‌شود و به فرکانس پایه‌ی پردازنده در حالت توربو بوست اضافه می‌گردد.

با این اوصاف می‌توان به راحتی استنباط کرد که داشتن تهویه‌ی مناسب و دمای مطلوب یکی از پیش نیازهای لازم برای رسیدن به بالاترین فرکانس کاری در فناوری توربو بوست است که این امر در دستگاه‌های با تهویه‌ی محدود و فشرده مثل لپ‌تاپ‌ها اهمیت به‌سزایی هم دارد. چرا که خنک کنندگی بهترمی‌تواند پردازنده را در بیشترین زمان ممکن در حالت توربو بوست حفظ کرده و در عین حال بالاترین فرکانس تعیین شده برای آن را هم تضمین کند. همین‌طور اگر از سوی دیگر بخواهیم به مساله نگاه کنیم، اختلال در سیستم خنک کننده (Cooling System) و حرارت بالاتر می‌تواند دستگاه را از رفتن به حالت توربو بوست و رسیدن به فرکانس بالاتر بازداشته و از راندمان کلی آن بکاهد.این نکته ای است که بسیاری از کاربران عادی و حتی حرفه ای از آن بی اطلاع هستند !

خروج از نسخه موبایل