نماد سایت شرکت آرسس

آشنایی ابتدایی با لپ تاپ

Computer - PC - Laptop - کامپیوتر - رایانه - پی سی - پی‌سی - P30 - لپ تاپ

Computer - PC - Laptop - کامپیوتر - رایانه - پی سی - پی‌سی - P30 - لپ تاپ

خصوصیات لپ تاپ

در مرحله استفاده از لپ‌ تاپ احتمالاً مهمترین نکته چگونگی استفاده از موس است، هر کامپیوتر به یک موس نیاز دارد تا بتواند به درستی عمل کند اما در لپ تاپ در صورت تمایل قادر هستید همواره از موس استفاده کنید، در هنگام خرید لپ‌تاپ عموماً موس در کنار آن وجود ندارد، به جای موس لپ‌ تاپ‌‌ ها از نوعی ابزار Built in به جای موس استفاده می‌کنند، رایج‌ترین این ابزارها Touchpad یا Trackpad نام دارد.

این ابزار در لپ تاپ ها نوعی ابزار لمسی است که قادر هستید با کشیدن انگشت بر روی آن از آن استفاده کنید، با حرکت انگشت اشاره‌گر موس نیز در صفحه حرکت خواهد کرد، در قسمت پایین Trackpad دو دکمه وجود دارد که همانند کلیدهای چپ عمل می‌کند، بعضی از لپ‌ تاپ‌ ها از یک برآمدگی کوچک بر روی صفحه کلید استفاده می‌کنند، این برآمدگی Trackpoint نام دارد.

برای حرکت دادن اشاره‌گر موس به جهات مختلف باید به نرمی Trackpoint را با انگشت به جهات مختلف فشار دهید، Trackpoint نیز دو دکمه به عنوان کلیک چپ و راست به همراه دارد، این دو دکمه در زیر دکمه Spacebar قرار دارد، به این ترتیب کاربر قادر است به دلخواه یکی از این ابزارها را انتخاب کند،

البته در صورتی که به استفاده از یک موس خارجی علاقه دارید قادر هستید موس دلخواه را از طریق پورت USB به لپ‌ تاپ متصل کنید.

از طرفی می‌توانید از موس‌های بی‌سیم نیز استفاده کنید، روش اتصال و تنظیم این گونه موس‌ها در درس‌ها آینده بررسی خواهیم کرد.

بخش دیگری که باید به استفاده از آن عادت کنید، صفحه کلید لپ‌ تاپ است.

امروزه اکثر لپ‌ تاپ‌ ها صفحه کلید‌هایی دارند که در آن‌ها کلیدها به اندازه کلیدهای صفحه کلید Desktop است، البته در لپ‌ تاپ‌ ها کلیدها به یکدیگر نزدیک‌تر بوده و همچنین در هنگام فشردن به اندازه کلیدهای معمولی به سمت پایین نمی‌روند، ممکن است مجموعه صفحه کلید لپ‌ تاپ‌ نیز از صفحه کلید Desktop نیز کوچک‌تر باشد، بنابراین احتمال دارد تا زمانی که به صفحه کلید لپ‌تاپ‌ عادت نکرده‌اید عمل تایپ کردن دشوار باشد، در صفجه کلید لپ‌تاپ‌ برای صرفه‌جویی در فضا تعدادی از کلید‌ها بایکدیگر ترکیب می‌شود. برای مثال ممکن است برای استفاده از کلیدهای F که برای اهداف مختلفی به کار می‌روند، نیاز به فشردن یا نگه‌داشتن کلید fn با Function باشد، این امکان وجود دارد که کلیدهای F با کلیدهایی برای کنترل صدا و یا میزان روشنایی صفجه نمایش ترکیب شده باشند، همچنین چینش کلیدها ممکن است در لپ‌تاپ‌های مختلف متفاوت باشد.

بنابراین برای آشنایی کامل با صفحه کلید لپ‌تاپ خود، بهتر است زمانی را صرف آزمایش کلیدهای آن کرده و نیز در دفترچه راهنما بخش مربوط به صفحه کلید را مطالعه کنید،‌ همانند موس قادر هستید یک صفجه کلید خارجی به لپ‌ تاپ متصل کنید، البته این عمل چندان عاقلانه نیست،‌ چرا که معمولاً یک صفحه کلید بزرگ را درون کیف لپ تاپ جای داد،‌ بسته به نوع لپ‌تاپ ممکن است دکمه‌های دیگری نیز وجود داشته باشد، که باید با آن‌ها آشنا شوید، البته در این درس نمی‌توان تمام کلیدهای روی لپ‌تاپ را بررسی کرد، بنابراین همانطور که عنوان شد، بهتر است تمام کلیدهای لپ‌تاپ را بررسی کرده و دفترچه آن را نیز مطالعه کنید. پس از آشنایی کامل با لپ‌تاپ می‌توانید مانند یک کامپیوتر دسکتاپ و با همان کارآمدی از آن استفاده کنید.

چنانچه زمان زیادی از لپ‌تاپ استفاده کنید، توصیه می‌شود یک ماوس External یه همراه داشته باشید، مطمئناً کار با یک ماوس خارجی با کار با دیگر ابزارهای اشاره‌گر آسان‌تر است.

همچنین می‌توانید یک کابل تأمین برق اضافی تهیه کنید تا در هر موقعیتی آن را به همراه داشته باشید، در این صورت نیازی نیست کابل برقی را که در محل کار مورد استفاده قرار می‌دهید، هر بار از پریز جدا کرده و با خود ببرید،‌ یک کابل برق، یک مانیتور External، یک صفحه کلید و یک ماوس در دفتر کارتان تهیه کنید که هرگاه آن‌جا هستید از آن‌ها استفاده کنید و هرگاه قصد سفر داشتید، این قطعات را از لپ‌تاپ جدا کرده و آن را با خود ببرید.

به این ترتیب هر جا که باشید، می‌توانید از موس و کابل برق موجود در کیف لپ‌تاپتان استفاده کنید.

خروج از نسخه موبایل