نماد سایت شرکت آرسس

Register در پردازنده ها به چه معنا هستند؟/ بخش سوم

رجیستر - پردازنده - سی پی یو - کامپیوتر - شبکه - register - CPU - Execute - Fetch - Decode - Process - command

رجیستر - پردازنده - سی پی یو - کامپیوتر - شبکه - register - CPU - Execute - Fetch - Decode - Process - command

Memory Data Register یا MDR


این Register یکی از مهم ترین Register های CPU است رجیستر MDR رجیستر واحد CU از پردازنده است و شامل اطلاعاتی می باشد که باید در حافظه RAM سیستم یا سایر حافظه ها ذخیره شود، همچنین این Register قادر است شامل داده هایی باشد که با عملیات Fetch یا واکشی داده ها از یک دستگاه ذخیره سازی بدست آمده باشد. Register MDR همانند بافر عمل میکند و شامل کپی اطلاعاتی می باشد که از حافظه RAM طی عملیات Fetch به این Register منتقل شده است تا توسط CPU مورد پردازش قرار گیرد. توجه کنید که MDR شامل اطلاعاتی می باشد که هنوز توسط دیکدر های پردازنده Decode نشده اند. رجیستر MDR شامل اطلاعاتی مانند آدرس هایی از حافظه می باشد که در حافظه RAM نوشته یا خوانده شده اند. به عنوان مثال برای واکشی داده هایی از سلول ۱۲۳ ( به باینری ) ما مقدار ۱۲۳ (به باینری) را در Register MAR بارگذاری می‌کنیم و عملیات Fetch را انجام میدهیم. وقتی عملیات Fetch تمام شد یک کپی از داده های سلول ۱۲۳ در رجیستر MDR بایستی نوشته شود. یا به عنوان مثال دیگر برای ذخیره سازی مقدار ۹۸ ( به باینری ) در سلول ۴ در حافظه بایستی آدرس داده های ذخیره شده در سلول ۴ حافظه RAM را در رجیستر MAR بارگزاری کنیم و داده های این سلول را در رجیستر MDR ، و سپس عملیات ذخیره سازی را انجام دهیم. وقتی عملیات Fetch به انجام رسید محتویات سلول ۴ حافظه RAM با مقدار ۹۸ پر خواهد شد. رجیستر MDR یک Register دو طرفه می باشد به این معنی که داده ها از حافظه Fetch یا واکشی میشوند و در رجیستر MDR ذخیره می شود، که در حقیقت در یک جهت در این رجیستر نوشته شده می باشد. زمانی که دستورالعملی میخواهد نوشته شود بایستی داده ها در رجیستر MDR نوشته شوند و سپس در حافظه RAM ذخیره شوند.

Index Register


این Register در پردازنده اعداد یا مقادیری را در خود نگه داری میکند که میتواند از بخشی از آدرس یک دستورالعمل کم یا به آن اضافه شود تا به یک آدرس موثر و کارامد تبدیل شود. به Index Register اغلب Base Register نیز گفته میشود. Index Register در پردازنده کامپیوتر Register می باشد که برای تغییر دادن آدرس های عملوند در طول اجرای یک برنامه مورد استفاده قرار میگیرد. به Index Register در اصلاح فنی BX نیز میگویند.

Memory Buffer Register یا MBR


این Register محتویات داده یا دستورالعمل هایی که از حافظه خوانده یا روی آن نوشته میشوند را در خود نگهداری میکند. به عبارت دیگر این Register برای ذخیره سازی داده ها یا دستورالعمل هایی که از حافظه فراخوانی شده یا روی آن بارگزاری میشوند مورد استفاده قرار میگیرد. رجیستر MBR همان رجیستر MDR می باشد و تفاوتی با هم ندارند.

Data Register


این Register برای ذخیره سازی موقتی داده هایی که از دستگاه های ذخیره سازی خوانده یا نوشته میشوند مورد استفاده قرار میگیرد. به Data Register در اصطلاح فنی DX نیز میگویند. پیروز ، موفق و ITPRO باشید!

خروج از نسخه موبایل