نماد سایت شرکت آرسس

روتر (router) چیست؟/ قسمت دوم

router - سوییچ - روتر - مسیریاب - شبکه - تجیزات - سرور - رک - NAS - SAN - switch - DSL

router - سوییچ - روتر - مسیریاب - شبکه - تجیزات - سرور - رک - NAS - SAN - switch - DSL

اگر کار یک مسیریاب روتر انتقال ترافیک بین دو شبکه است و اینترنت نیز یک شبکه محسوب می‌شود؛ پس بقیه شبکه‌ها کجا قرار دارند؟ در این مقاله یک کامپیوتر که به مودم یا همان مسیریاب (روتر) متصل شده است را یک شبکه می‌نامیم و این شبکه را در ساده ترین حالت ممکن در نظر می‌گیریم. برای اینکه دیدگاه بهتری نسبت به چیزی که در مورد آن صحبت می کنیم بدست آورید در شکل (الف) و همچنین شکل (ب) قادر هستید شکل ظاهری روتر را مشاهده کنید. شکل (الف) یک مسیریاب روتر باند پهند محصول شرکت ۳COM و شکل (ب) شکل ظاهری پشت همان مسیریاب را به شما نمایش می‌دهد.

شکل (الف): نمای روبروی مسیریاب باند پهن محصول شرکت ۳COM Broadband Router

شکل (ب): نمای پشت همان مسیریاب (پورتهای RJ-45 در اینجا مانند همانهایی هستند که در هاب و سوییچ مشاهده کردیم.)

همانطوری که در اشکال بالا مشاهده کردید هیچ چیز خاص قابل توجهی در نمای روبروی مسیریاب وجود ندارد. اگر به شکل (ب) دقت کنید مشاهده خواهید کرد که سه دسته پورت در پشت مسیریاب تعبیه گردیده است. پورتی که در چپ ترین قسمت مسیریاب قرار گرفته، پورت برق یا همان power مسیریاب است. پورت RJ-45 میانی یا وسطی پورتی است که به شبکه ی راه دور متصل می‌شود. در این مورد خاص این مسیریاب برای برقراری ارتباط اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول در اینگونه موارد این پورت برای اتصال به یک مودم DSL و یا مودم کابلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت این کار اصلی مودم است که ارتباط اینترنت را برقرار کند. اگر به پورتهای ۴ تایی سمت راست مسیریاب دقت کنید مشاهده می‌کنید که ۴ پورت RJ-45 هستند. اگر به قسمت اول از این سری مقالات توجه کنید به یاد خواهید آورد که هاب ها و سوییچ ها هم تعداد زیادی از این پورتهای RJ-45 به همراه دارند. در هاب ها و سوییچ ها این پورت های برای برقراری ارتباط کامپیوترهای یک شبکه با هم استفاده می‌شوند.

این پورتهای در مسیریاب نیز دقیقاً همین کار را انجام می‌دهند، در این مسیریاب ۴ کامپیوتر قادر هستند با هم ارتباط برقرار کنند. خاطرتان هست که به شما گفتم کار یک مسیریاب انتقال یک بسته اطلاعاتی از یک شبکه به شبکه دیگر است؟ در اینجا برای درک بهتر شما دوستان باید اشاره کنیم که مسیریاب یاند پهن (Broadband Router) در نقش یک شبکه و کامپیوتر شما در نقش یک شبکه دیگر ایفای نقش می‌کنند. دلیل اینکه در اینجا ما یک کامپیوتر را به عنوان یک شبکه یه مسیریاب معرفی کردیم این است که مسیریاب آنرا به عنوان یک کامپیوتر مستقل در نظر نمی‌گیرد. مسیریاب کامپیوتر را به عنوان یک گره (Node) در شبکه معرفی می‌کند. همانطوری که در شکل (ب) مشاهده می‌کنید این مسیریاب قادر است شبکه‌ای با ۴ عدد کامپیوتر را پشتیبانی کند. معمولاً بسیاری از کاربران خانگی فقط از یکی از پورتهای اینگونه مسیریاب‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت که اینگونه مسیریاب‌ها برای شبکه‌های بسیار کوچک می‌توانند مسیریابی را انجام دهند، حتی اگر این شبکه از یک Node کامپیوتر تشکیل شده باشد که به عنوان شبکه اول و نود اینترنت به عنوان شبکه دوم در نظر گرفته می‌شود.

 

خروج از نسخه موبایل