نماد سایت شرکت آرسس

رشته های کامپیوتر در ایران؛ گول این سراب را نخورید

رشته کامپیوتر

رشته کامپیوتر

آیا می دانید هرساله هزاران نفر در ایران برای تحصیل در رشته کامپیوتر و رشته های مرتبط با کامپیوتر وارد دانشگاه می شوند ؟!

هرساله هزاران نفر دانشجوی رشته کامپیوتر در سراسر ایران از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه شده و تحصیلات خود را آغاز می کنند. این تعداد حتی شامل دانشجویان جدیدالورود در دانشگاه آزاد هم نیست. آیا واقعا صنعت و بازار کار مهندسی و علوم کامپیوتر در کشور ظرفیت جذب سالانه این تعداد عظیم متخصص متقاضی کار را دارد؟ از نظر کارشناسان پاسخ منفی است، نشانه‌های مهمی وجود دارند که می‌توانند پیش بینی کنند آیا یک کارشناس کامپیوتر می‌تواند در بازار کار دوام بیاورد یا نه. در این مقاله از آرسس می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم.

رشته کامپیوتر و رشته های هم خانواده آن نظیر مهندسی آی تی و سخت افزار و نرم افزار از دو دهه گذشته بر سر زبان ها افتاد و باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و ظهور عصر کامپیوتر و همچنین اجبار جوامع به استفاده از تکنولوژی کامپیوتر، به سرعت در ایران محبوب گشت. اما این محبوبیت چندان طولی نکشید و متاسفانه باتوجه به مواردی همچون بازار نابسامان ایران، عدم توسعه اقتصادی در سطح مورد انتظار و عدم ایجاد زیرساخت های لازم برای جذب متقاضیان فارغ التحصیل رشته کامپیوتر و چند عامل ریز و درشت دیگر؛ هم اکنون رشته کامپیوتر و رشته های هم خانواده آن نظیر آی تی را در گروه رشته های با بالاترین آمار بیکاری در کشور قرار دارد. متاسفانه هم اکنون نیز بسیاری از متقاضیان ورود به دانشگاه با بی اطلاعی و فقط بنابر علایق سطحی وارد این رشته دانشگاهی شده و چندسال را صرف تحصیل در این رشته می کنند و آرزوهای بزرگی برای آینده آن در ذهن خود دارند، در حالیکه با اندوه باید بگوییم که آینده این رشته در ایران سرابی بیش نیست و اکثریت مطلق فارغ التحصیلان کامپیوتر در ایران بیکاران افسرده جامعه خواهند بود. هدف ما از این مقاله به هیچ عنوان ناامید کردن این افراد نیست اما باید گفت انتخاب این رشته دانشگاهی در ایران حتی در برای علاقه مندان و به اصطلاح شیفتگان این رشته، راهی بسیار پرریسک و بدون آینده ای شفاف و روشن است. هرچند هنوز هم شاید کسانی هستند که از طریق این رشته تحصیلی توانسته اند درآمدهای قابل توجه داشته باشند اما به گفته بسیاری از کارشناسان تحلیل بازار کار، شرایط برای اکثریت مطلق فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر و IT، مناسب نیست و در آینده نزدیک هم نمی توان افق روشنی برای این رشته در ایران متصور شد.

نتیجه اینکه در شرایط کنونی کشور بهتر است برای انتخاب رشته دانشگاهی و کسب مهارتی خاص، با افراد آگاه و کارشناس مشورت کنیم.

خروج از نسخه موبایل