نماد سایت شرکت آرسس

سرور اچ پی | اچ پی | سرور HP | سرور HPE | خرید سرور اچ پی | فروش سرور HP | HPE

سرور اچ پی

در این مقاله نگاهی دوباره به سرور اچ پی پرولیانت می اندازیم و کمی ساختار HP را به زبان ساده برای کسانی که قصد آشنایی با دنیای سرور اچ پی دارند، شرح بدهیم. بدیهی است که این مطالب برای اشخاصی که در این حوزه فعالیت داشته اند، فقط جنبه یادآوری خواهد داشت.

HP Proliant نام یک برند از سرور اچ پی کامپیوتری می باشد که توسعه و فروش آن توسط شرکت Compaq صورت می گرفت. پس از آنکه شرکت Compaq با شرکت اچ پی ادغام شد، hp نسل قدیمی سرورهای خود یعنی NetServer را بازنشسته کرد و پرولیانت را جایگزین آن کرد. سیستم های پرولیانت اچ پی بازار سرورهای x86 را رهبری می کنند.

امروز اچ پی به عنوان یکی از مطرح ترین و پر درآمد ترین شرکت های جهان، سهم بسیار بزرگی در دنیای آی تی دارد و کمتر متخصصی پیدا می شـود که وقتـی پای استفاده از تجهیزات تخصـصی شبکه و سرور به میان می آید، به hp فکر نکند.

اما در میان تمام محصولاتی که کمپانی اچ پی تولید می کند، اغراق نکرده ایم اگر بگوییم سرورهای این شرکت عضو پررنگ تری به شمار می آیند؛ شاید دلیل این امر اهمیت سرورها در دنیای IT می باشد به طوری که قدرت و پایداری یک سرور تأثیر بسزایی در فرآیند انفورماتیک یک شرکت می تواند داشته باشد و اچ پی در این میان همواره قدرت نمایی بیشتری کرده است.

HP در سال گذشته دستخوش تغییرات گسترده ی داخلی گردید . بنا بر سیاست‌ های جدید این شرکت، مقرر گشت، محصولات حرفه‌ ای و سازمانی این شرکت، از این پس با نام تجاری HPE که مخفف واژه Hewlett Packard Enterprise می باشد، تولید و روانه بازار جهانی گردند. HPE هم‌ اکنون پر فروش‌ ترین برند سرور در بازار ایران محسوب می‌شود.

← نسل دهم سرور اچ پی :

HPE سرورهای سری PROLIANT خود را با نسل جدید یعنی GENERATION 10 بروز کرده و مدعی شده که امن ترین زیرساخت موجود در بازار است. زیر ساخت جدید (سرورهای نسل دهم) از نظر امنیت بهترین زیرساخت موجود است. این شرکت توضیح میدهد که رمز امن بودن این محصولات در تکنولوژی DIGITAL FINGERPRINT است که در سیلیکون و فرم – ویر آنها گنجانده شده و در صورتی که آنها همخوانی نداشته باشند، سرور بوت نخواهد شد.

در کنفرانسHPE DISCOVER که در لاس وگاس برگزار شد، آندره واتسون رئیس بخش تکنولوژیهای شرکت HPE با اشاره به ضعفهای موجود در FIREWARE و استفاده از آنها برای حمله به سخت افزارها افزود: ما میتوانیم فناوری FINGERPRINT را در چیپ ILO سرورها قرار دهیم و وقتی سرور را روشن می کنید، دستگاه شما بوت نخواهد شد مگر اینکه FIREWARE قطعات با FIREWARE موجود همخوانی داشته باشد.

انواع سرور های اچ پی :

سرورهای اچ پی به چهار خط تولید ML ، DL ، BL و SL تقسیم می شوند. دلیل وجود چهار خط تولید، تفاوت های بنیادی در ماهیت این سرور ها می باشد. خط تولید سرورهای ML اچ پی شامل سرورهای ایستاده (قابل تبدیل به سرور مناسب رک) می شود و سرورهای این رده دارای ظرفیت مناسب برای دیسک ها و اسلات های توسعه داخلی می باشند.

در مقابل سرورهای DL اچ پی اساساً برای خوابیدن در رک ها طراحی می شوند. سرورهای BL که به کلمه Blade اشاره می کنند برای قرارگرفتن در سیستم های Blade اچ پی ساخته می شوند. سرورهای SL نیز برای محیط هایی می باشند که فضا و اندازه فاکتور مهمی تلقی می شود.

طبقه بندی سرورهای پرولیانت اچ پی :

همچنین سرورهای پرولیانت اچ پی در سری های مختلفی طبقه بندی می شوند که پیکربندی پردازنده ها در این نام گذاری ها تأثیرگذار می باشد. سری های ۱۰۰، ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ به سیستم های دارای یک یا دو سوکت برای پردازنده اشاره می کنند، سروهای سری ۵۰۰ و ۶۰۰ قابلیت پشتیبانی از ۴ پردازنده را دارند و سرورهای ۷۰۰ و ۹۰۰ از ۸ پردازنده پشتیبانی می کنند.

همچنین سرورهای سری ۹۰۰ اچ پی قابلیت پشتیبانی از ۸۰ هسته پردازنده و ۴ ترابایت RAM را دارد. مدل هایی که رقم نهایی آنها صفر می باشند از پردازنده های اینتل و مدل های با رقم نهایی ۵ از پردازنده های AMD استفاده می کنند.

سرور اچ پی ایستاده یا Tower :

سرورهای اچ پی HP Tower یا ایستاده بسیار شبیه کیس هایی هستند که شما در PC های خود استفاده می کنید . هر کدام از این سرورهای اچ پی به گونه ای هستند که برای استفاده آنها را به شکل ستونی می توانید بر روی زمین یا درون رک قرار داده و از آنها استفاده کنید . سرورهای اچ پی سری  Tower معمولا در مرکز داده هایی استفاده می شوند که در شرکت ها یا سازمانهایی هستند که شبکه های کوچک یا متوسطی دارند . مرکز داده های بزرگ معمولا از چنین سرورهایی به دلیل حجم فضای زیادی که اشغال می کنند و همچنین صدای زیادی که تولید می کنند استفاده نمی کنند.

عیب دیگری که این سرورها دارند در مدیریت کابل هایی است که به آنها متصل می شوند ، تقریبا اینگونه سرورها هیچگونه مدیریتی بر روی کابل هایی که به آنها متصل می شوند ندارند بر خلاف سرورهای تیغه ای و Rack Mount که مدیریت نسبتا خوبی بر روی کابل های اتصالی به خود دارند . در تصویر رویرو می توانید تصویر مربوط به یک سرور Tower  را مشاهده کنید.

HP ML X0

سرور اچ پی HPE Proliant ML10 G9  اگر برای کسب و کار کوچک خود به دنبال سروری هستید که هم انعطاف پذیر باشد و هم دارای قیمت مناسب، HP ProLiant ML10 G9 انتخاب مناسبی است. این میکرو سرور اچ پی، ایستاده، تک پردازنده و ۴ یونیته بوده و برای کسب و کارهای کوچکی که به یک شبکه کوچک نیاز دارند، ایده آل است.

سرور HPE ProLiant ML30 Gen9 یک سرور ایستاده و تک پردازنده است که با هزینه‌ای کم قابل تهیه بوده و در عین حال دارای کارایی بالاست و مطابق با نیازهای رشد تجارت شما، توسعه می‌یابد. در نتیجه برای کسب و کارهای کوچک و دفاتر و شعبات راه دور بسیار مناسب است.

سرور HPE Proliant ML30 Gen 10 ، سرور قدرتمندی است که با ظاهر ایستاده و Tower خود، همچنان به عنوان سروری ارزان‌قیمت، قابل تهیه و خرید است و برای دفاتر کوچک، دفاتر راه دور و شعبات که به طور کلی در رده کسب‌و کارهای کوچک قرار می‌گیرند، سروری مناسب و ایده‌آل است

HP ML 100

سرور اچ پی HPE ProLiant ML150 Gen9: سروری دوپردازنده‌ای است و با وجود پردازنده‌های Intel® Xeon® E5-2600 v4 می‌تواند Essential Performance را فراهم کند. با وجود نوآوری در آن، مدیریت و پیاده‌سازی به سادگی انجام می‌گیرد و کسب‌وکار شما می‌تواند به طور پیوسته به این مزایا دست یابد. برحسب نیازهای خود می‌توانید سرور اچ پی ProLiant ML150 Gen9 را ارتقا دهید و در کل ارزش تجاری بالایی را نصیب شما می‌کند. این سرور اچ‌ پی کارایی و بهره‌وری را هم برای سازمان‌های کوچک و هم سازمان‌های متوسط که در حال رشد هستند، فراهم می‌کنند.

HPE ProLiant ML110 Gen9: سرور  ML110 Gen9 سروری ایستاده، تک پردازنده است که می‌تواند داخل رک هم قرار گیرد و فضای ۴٫۵ یونیت را اشغال می‌کند. دارای ۵ اسلات PCIe است و ۸ عدد هارد LFF یا ۱۶ عدد هارد SFF را پشتیبانی می‌کند. ۸ اسلات DDR4 DIMM را با امکان پشتیبانی از HPE DDR4 SmartMemory با حداکثر ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت را دارد. با این ویژگی‌ها اچ پی ML110 Gen9 می‌تواند انتخاب مناسبی برای کسب‌ و کارهای کوچک و متوسط، شعبات و دفاتر راه دور باشد.

HPE ProLiant ML110 Gen10:  یک سرور ایستاده (tower) با عملکرد، ارتقا پذیری و رشد مقرون به صرفه است. این سرور مناسب تجارت های میان رده و کوچک بوده و به محاسبات شما کمک میکند. سرور HPE ML110 Gen10 یک سرور تک پردازنده ای است که می تواند بصورت رکمونت نیز استفاده شود که در این حالت ۴٫۵ یونیت را اشغال می کند. همچنین این سرور شامل ۵ اسلات PCIe بوده که با ۸ اسلات LFF و یا ۱۶ اسلات SFF برای هارد دیسک ها قابل تغییر است.

HP ML 300

HP ProLiant ML350 Gen9: اگر به دنبال رشد و توسعه زیرساخت های IT کسب و کار خود هستید سرور HP ProLiant ML350 Gen9 سروری مناسب برای شماست که ویژگیهای کارایی، دسترسی آسان، توسعه پذیری، مدیریت، قابلیت اطمینان و سرویس دهی آسان را با هم ترکیب کرده و آن را به گزینه ای مناسب برای دفاتر دور، کسب و کارهای در حال رشد و مراکز داده تبدیل کرده است.
این سرور یک سرور نسل ۹ اچ‌پی است که ویژگی‌های کارایی، دسترسی آسان، توسعه‌پذیری، مدیریت، قابلیت اطمینان و سرویس‌دهی آسان را با هم ترکیب کرده و آن را به یک گزینه مناسب برای دفاتر کاری دور، کسب و کارهای در حال رشد و مراکز داده تبدیل کرده است.

HP ProLiant ML350 Gen10 این مدل ، سروری ایستاده و ایمنی را به شما می دهد که عملکرد، ارتقاپذیری و قابل اعتماد بودن را در اخیتار شما قرار می دهد تا تجارت میان رده و کوچک خود را مدیریت کنید. سرور HPE ProLiant ML350 Gen10 با بهره مندی از پردازنده های Intel® Xeon® Scalable تا ۷۱ درصد در عملکرد و ۲۷ درصد افزایش در هسته ها را به همراه ۲۶۶۶ MT/s HPE DDR4 SmartMemory که تا ۳ ترابایت حافظه رم را پشتیبانی می کند و تا ۱۱ درصد سریعتر از ۲۴۰۰MT/S است.

سرور HP سری ML مناسب چه اشخاصی است:
  • به جای سرور از PC استفاده می‌کنند.
  • حداقل پیکربندی را با حداقل هزینه نیاز دارند.
  • نیازمند پاسخگویی مطمئن و با کیفیت به نیازهای خود هستند.
  • نیاز به شبکه‌بندی و دسترسی اشتراکی به فایل، پرینت و اینترنت دارند.
  • شعبه یا دفاتر راه دور دارند.
  • خواهان هزینه نگهداری و مصرف انرژی کمی هستند.

سرور اچ پی خوابیده یا Rack Mount :

همانطوری که از نامش پیداست، اینگونه سرور اچ پی به گونه ای طراحی شده اند که براحتی بتوان آنها را در درون Rack هایی که برای محافظت و نگهداری از آنها درست شده اند قرار داد. این سرورها به گونه ای استاندارد درست شده اند که اندازه ای برابر اندازه Rack های استاندارد دارند و براحتی می توان آنها را مانند یک سویچ یا Patch Panel با استفاده از پیچ به Rack متصل کرد .

هر Rack می تواند چندین سرور اچ پی را در درون خود قرار دهد و این سرور اچ پی بصورت صفی بر روی هم قرار می گیرند. توجه کنید که به دلیل اینکه Rack ها استاندارد های ثابت و منظمی برای اندازه های خود دارند و همچنین می توانند مدیریت مناسبی بر روی تجهیزات داشته باشند علاوه بر سرور ها ، سازندگان سخت افزارهای شبکه حتی سخت افزارهای شبکه را به صورت Rack Mount یعنی با قابلیت نصب در Rack ارائه می دهند.

برای مثال شما می توانید تجهیزات سخت افزاری مانند فایروال های سخت افزاری یا سویچ هایی را مشاهده کنید که دقیقا برابر اندازه Rack های استاندارد طراحی شده اند و براحتی در این Rack ها قرار گرفته و پیچ می شوند . دقت کنید که نحوه قرار دادن سخت افزارها در Rack به گونه ای نیست که هر سخت افزاری که در اندازه Rack باشد را بتوان در آن قرار داد ، اجزا و سخت افزارهایی که در Rack ها قرار می گیرند دارای یک ساختار قالب بندی به نام Unit یا Rack Unit هستند.

یک سرور استاندارد Rack Mount به عنوان یک سرور ۱U هم شناخته می شود ، یعنی اینکه اندازه ای که این سرور در Rack اشغال می کند برابر است با یک Unit از Rack ، اگر این سرور با عنوان ۲U مطرح شد مطابق مثال قبلی یعنی اینکه دو Unit از Rack را اشغال خواهد کرد. برخی از سازندگان سرور هستند که سرورهایی با ۴U و نیم اندازه طراحی و تولید می کنند. معمولا تجهیزاتی با بیشتر از این اندازه را برای تجهیزات ذخیره سازی بصورت استاندارد در می آورند .

HP DL X0
سرور HPE ProLiant DL20 G9 کوچکترین سرور از خانواده HPE DL G9 است که از یک پردازنده پشتیبانی نموده و یک یونیت را در رک اشغال می نماید. با قابلیت های منحصر به فردی که این سرور دارد می تواند در محیط های متنوعی کاری و سازمانی مورد استفاده قرار گیرد و با پشتیبانی از انواع مختلفی از سخت افزارها انتخابی ایده آل برای کسب وکارهای در حال رشد خواهد بود و همچنین برای سازمان های کوچکی که بودجه کمی را در اختیار دارند نیز انتخابی مناسب و مقرون به صرفه خواهدبود.
سرور HPE ProLiant DL60 G9 سروری کوچک از سری HPE DL G9 با قابلیت نصب دو پردازنده است و یک یونیت را در رک اشغال می­نماید. این سرور با توجه به قابلیت­های متنوع آن می­تواند برای کسب وکارهای کوچک و متوسط انتخابی بهینه و بسیار مقرون به صرفه باشد. سرور DL60 کارآیی و عملکرد مناسبی را به عنوان فایل و پرینت سرور و همچنین در کاربردهایی نظیر Collaboration و در محیط­های مبتنی بر ابر (Cloud)ارائه می­دهد که تمامی این­ها از این سرور، دستگاهی همه­کاره برای سازمان­هایی با بودجه محدود فراهم می­آورد.
سرور HP PROLIANT SERVER DL80 GEN9 یک سرور 2U بوده و با دو سری هاردهای 2.5 اینچی و 3.5 اینچی عرضه شده است استفاده از سرور HP SERVER DL80 G9 برای مجموعه هایی که نیاز به رشد در آینده دارند ولی در حال حاظر نیاز به قیمت مناسب دارند تهیه شده است .
سرور HP PROLIANT SERVER DL20 GEN10 این سرور، یک سرور تک پردازنده می باشد که توسط پردازنده های Intel® Pentium®، Intel® Core ™ i3 و یا سری E پردازنده های Intel Xeon، پشتیبانی می‌شود. این موضوع موجب شده است که سرور DL20 G10 به یک سرور ایده آل برای رشد کسب و کار ، محیط های Enterprise و شرکت های ارائه دهنده اینترنت تبدیل شود.
HP DL 100

سرور HPE Proliant DL120 G9 : اگر به سرور اچ پی برای مجازی سازی نیاز دارید اما در تامین هزینه لایسنس محدودیت دارید، سرور HP ProLiant DL120 Gen9، در دسته Enterprise قرار می گیرد و سروری تک یونیته و تک پردازنده است.  این سرور اچ پی در مقایسه با سرورهای تک پردازنده سنتی، ترکیبی از کارایی، افزونگی و ارتقاپذیری است. در نتیجه برای مشتریان کسب و کارهای کوچک، متوسط و Enterprise که نیازهای در حال رشد در زمینه مجازی سازی و حجم های کاری چندمنظوره دارند، مناسب است. از آنجا که ظاهر کوچکی دارد، اگر بخواهید آن را در دیتا سنتر اجاره ای قرار دهید، علاوه بر این که هزینه لایسنس پرداخت نمی کنید، هزینه اجاره کمتری نیز می پردازید.

سرور HPE Proliant DL160 G9: سرور HP ProLiant DL160 Gen9، نسل بعدی و جایگزینی برای سرورهای رده پایین تک یونیته و دو پردازنده DL380e Gen8 است. این سرور اچ پی تعادلی بی نقص بین کارایی، ذخیره سازی، قابلیت اطمینان، قابل مدیریت بودن و بهره وری را در کیسی جمع و جور به وجود آورده است. این سرور، مجموعه ای از نیازهای متنوع کسب و کارهای کوچک و متوسط و تامین کننده های خدمات با گستره وسیعی از حجم های کاری را برآورده می کند: از زیرساخت همه منظوره IT گرفته تا محیط های نیازمند محاسبات پیشرفته مانند فضای ابری، دیتاسنترها و بیگ دیتا.

سرور HPE Proliant DL180 Gen9: اچ پی HP ProLiant DL180 سروری است که هدف از طراحی آن ترکیب عملکرد بالا و قیمت مناسب بوده، این سرور همچنین طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های ذخیره‌ساز را پشتیبانی می‌کند و به شما گزینه‌هایی ارائه می‌دهد تا انعطاف مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های وابسته به فضای ذخیره‌سازی را داشته باشید.

HP DL 300

HPE ProLiant DL360 G10 : سرور HPE ProLiant DL360 Gen10 امنیت، سرعت و انعطاف پذیری غیر قابل مقایسه ای را ارائه می دهد. این سرور از پردازنده های Intel® Xeon® Scalable پشتیبانی می کند تا با ۷۱٪ افزایش عملکرد و افزایش ۲۷٪ در عملکرد هسته، همراه با MT/s HPE DDR4 SmartMemory2666 که تا ۳٫۰ TB پشتیبانی میکند و در مجموع عملکرد سرور را تا ۶۶٪ افزایش می دهد. HPE ProLiant DL360 Gen10 با ۱۲ NVDIMM و ۱۰ NVMe ، ثابت کرده که مخصوص کسب و کار و تجارت سنگین است. در این سرور با استفاده از HPE OneView و HPE iLO 5، می توان به راحتی نصب، به روز رسانی، نظارت و نگهداری سرور را انجام داد و مدیریت آن را به آسانی انجام دهید.

HPE ProLiant DL380 Gen10: کمپانی HPE در صنعت تولید سرور ها همیشه پیشتاز بوده است و سرورهایی که روانه بازار می کند در برآورده کردن نیاز مشتریان مثمر ثمر واقع می شوند. سرور HP DL380 GEN10 از جمله محصولات جدید این کمپانی است که با آخرین تکنولوژی ها در زمینه افزایش امنیت، کارایی و توسعه پذیری همراه می باشد. با توجه به اینکه این سرور توسط یک Warranty جامع پشتیبانی می شود، بنابراین جهت استفاده در هر محیط سروری مناسب است.

HPE ProLiant DL385 G10 : اچ پی که همواره امن‌ترین سرورها را ارائه می‌دهد، به تازگی سرور HPE DL385 GEN10 را به بازار عرضه کرده است که از پردازنده‌های جدید AMD EPYC 7000 استفاده می‌کنند. این سرورها برای پیاده‌سازی مجازی‌سازی و حجم‌های کاری حافظه‌محور (Memory Centric) بسیار مناسب هستند زیرا برای پیاده‌سازی چنین پلت‌فرمی، به پلت‌فرمی همه‌منظوره نیاز است.

HPE ProLiant DL360 Gen9: سرور HP برد ارتقایی را به سرور ۱U نسل هشت خود افزوده است. مروری بر یکی از مدلهای سرور اچ پی خواهیم داشت تا این ارتقا را بر ابزار مانیتور سنسورها ببینیم و اینکه آیا با افزایش قابلیت های اتوماسیون ارزش ۶۰۰۰ پوند قیمت را دارد یا خیر.

HPE ProLiant DL380 Gen9: سرور DL380 Gen9 HP، یکی از متنوع‌ ترین سرورهای رک‌ مونت اچ پی است. طبق این طراحی، وقتی کسب‌ و کار شما رشد کند، نیاز به تجهیزات بیشتری خواهید داشت، در این هنگام تنها با ارتقای این سرور، می‌توانید نیازهای تجاری خود را تامین کنید. پس هر کس با هر قدرت خرید، می‌تواند آن را تهیه کند. ویژگی جدید هارد و ویژگی‌های مدیریت از راه دور، در آن بسیار قابل توجه است و در عین حال مصرف انرژی در آن کم است. سرور پرولیانت HP DL380، همواره پرفروش‌ترین سرور اچ‌پی بوده است که به دلیل تنوع بی‌نظیر در آن است. 

HP DL 500

HPE ProLiant DL560 Gen10:  به دنبال یک سرور متراکم اما بسیار مقیاس پذیر برای برنامه مرکز داده و مجازی سازی نیاز هستید؟ سرور HPE ProLiant DL560 Gen10  یک سرور با تراکم ۴P با عملکرد بالا، قابلیت مقیاس پذیری و قابلیت اطمینان در یک شاسی دو یونیتی است. سرور HPE ProLiant DL560 Gen10 با پشتیبانی از پردازنده های Intel® Xeon® قابل مقیاس با حداکثر بهره وری ۶۸٪، توان پردازشی بالاتری را دارد و تا ۳ ترابایت حافظه سریعتر و I / O تا ۸ اسلات PCIe 3.0 را پشتیبانی می کند. این یک سرور ایده آل برای کارهای حیاتی کسب و کار، مجازی سازی، ادغام سرور، پایگاه داده، پردازش کسب و کار و برنامه های کاربردی ۴P متمرکز برای داده ها است که فضای مرکز داده ها و عملکرد مناسب بسیار مهم است.

HPE ProLiant DL580 Gen10: سرورهای سری PROLIANT خود را با نسل جدید یعنی GENERATION 10 بروز کرده و مدعی شده که این سرور های اچ پی نسل دهم، امن ترین زیرساخت موجود در بازار است. زیر ساخت جدید (سرورهای نسل دهم) از نظر امنیت بهترین زیرساخت موجود است.این شرکت توضیح میدهد که رمز امن بودن این محصولات در تکنولوژی DIGITAL FINGERPRINT است که در سیلیکون و فایر – ویر آنها گنجانده شده و در صورتی که آنها همخوانی نداشته باشند، سرور بوت نخواهد شد.

HPE ProLiant DL560 Gen9: اگر برای سازمان خود به دنبال یک سرور جمع و جور و در عین حال مناسب برای مقیاس های مختلف مراکز داده هستید و یا اینکه توسط آن می خواهید نیازهای مجازی سازی خود را برطرف کنید، سرور اچ پی HP ProLiant DL560  انتخاب مناسبی برای سازمان شماست. سرور DL560 Gen9 یک سرور ۴ سوکته با عملکرد متعادل، افزایش مقیاس پذیری و قابلیت اطمینان بالاست. سرور اچ پی DL560 در رقابت با سرور های سوپرمیکرو برای مجازی سازی، تلفیق سروری، پایگاه داده، پردازش کسب و کار و اپلیکیشن های پردازش دیتا در حجم بالا در مکان هایی که فضای مرکز داده و کارایی برتری و اهمیت دارند، ایده آل است.

HPE ProLiant DL580 Gen9: سرور اچ پی HP Proliant Server DL580 G9 با چهار سوکت (۴S) استاندارد x86، مناسب جهت ارائه خدمات بر روی سرور مرکزی، قابلیت اطمینان بسیار بالا و در دسترس بودن، و راهکارهای مجازی سازی مناسب می باشد. این سرور با پشتیبانی از پردازنده اینتل Xeon® E7-4800 / 8800 V3، می تواند باعث افزایش کارایی و راندمان با پشتیبانی از ۶TB حافظه، پهنای باند بیشتر، IO  اسلات های PCIe Gen3.0، و سرعت SAS تا ۱۲ گیگابایت/ثانیه می شود. امنیت و حفاظت از داده ها ویژگی های سیستم ارتجاعی است که کسب و کار شما می توانید به آن بستگی داشته باشد که تمامی آن برای ماموریت حساس سازمانی، کسب و کار هوشمند، و برنامه های کاربردی پایگاه داده ایده آل است.

 

سرورهای تیغه ای یا Blade server :

مانند سرورهای قفسه ای یا Rack Mount سرور های Blade یا تیغه ای هم با یک اندازه استاندارد ساخته می شوند و در Rack ها مخصوصی هم قرار می گیرند . در خصوص سرورهای Blade ما به جای استفاده از واژه Rack از واژه Chassis یا شاسی یا اسکلت استفاده می کنیم .سرور های تیغه ای معمولا بصورت اختصاصی و انحصاری ساخته می شوند ، مثلا شما نمی توانید یک سرور تیغه ای Dell را در درون chassis یک سرور تیغه ای HP قرار دهید و طبیعتا عکس این عمل هم ممکن نیست .

برای این کار هم دلایلی وجود دارد ، بر خلاف سرورهای Tower و سرورهای Rack Mount ، سرورها تیغه ای دارای Power نیستند و در واقع Power خود را از Chassis دریافت می کنند ، البته این تنها یکی از مواردی است که سازندگان این سرورها به صورت اختصاصی برای chassis ها ایجاد می کنند ، در بسیاری موارد سیستم های خنک کننده و … را نیز در درون chassis تعبیه می کنند.

ممکن است بر اساس هر نوع از محصولاتی که بصورت تیغه ای وارد بازار می شوند تغییراتی در chassis آنها نیز اعمال شود ، برای مثال در انواع مختلف سرورهای تیغه ای HP شما تعداد Power و تعداد Cooler های متفاوتی را مشاهده خواهید کرد.

به غیر از سیستم های خنک کننده که معمولا بصورت کلی در یک chassis مورد استفاده قرار میگیرند ، برای هر یک از سرورهایی که در درون یک chassis قرار گرفته می شود یک سیستم power و کارت شبکه و …. مختص همان سرور تعبیه می شود . در ادامه می توانید تصاویری از انواع سرورهای Blade و chassis و همچنین سیستم power و cooling آنها را مشاهده کنید.

  • اندازه آن ها بسیار کوچک است.
  • اغلب مؤلفه های سرورها را دارد (به جز کولینگ و پاور که برای صرفه جویی در جا و مصرف انرژی حذف شده اند.)
  • ظرفیت استوریج کمتری دارد و تنها از دو عدد هارد پشتیبانی می کند.
  • تعداد اسلات های حافظه که پشتیبانی می کند کمتر است.(۸ اسلات)
  • از دو کارت شبکه یا Riser Card پشتیبانی می کند (که هم شبکه ای است و هم فیبر نوری)
  • بر خلاف سرورهای Rack mount به Blade Enclosure احتیاج دارند.
  • مناسب برای سازمان های توسعه یافته
  • مدیریت و پیاده سازی ساده و راحت
  • بهبود کارایی دیتاسنترها
  • سادگی مدیریت دیتاسنترها
  • اتومات و ساده کردن عملیات دیتا سنتر
  • Density بالا
  • کاهش Downtime تا ۹۰ درصد
  • کاهش مصرف انرژی و هزینه کولینگ
  • کارایی استثنایی
  • صرفه جویی در فضا
  • کابل بندی ساده
  • ارتقاپذیری و انعطاف‌پذیری

ام اس ای (MSA) مخفف کلمه Measurement system Analyses است که به معنی تجزیه و تحلیل سیستم های اندازه گیری است. این ابزار میزان خطا در عوامل موثربر سیستم اندازه گیری ( انسان – ماشین) را مشخص می کند.

هدف اصلی از استفاده از دستگاه MSA اندازه گیری میزان خطا در سیستم اندازه گیری و تجزیه و تحلیل بر روی عوامل موثر بر خطا می باشد.
هنگامیکه بخواهیم نسبت به اطلاعات و اعداد بدست آمده از فرآیند جهت پیاده سازی سایر ابزار آماری (SPA ) اطمینان حاصل کنیم و همچنین هنگامیکه بخواهیم نسبت به قابلیت دستگاه و اپراتور اطمینان حاصل نماییم، از دستگاه MSA استفاده می کنیم.

MSA 2050

استوریج اچ پی HPE MSA 2050  یک ذخیره ساز Flash-Ready است که باعث بهبود عملکرد نرم افزارها برای سازمان های کوچک و استقرار شعب و دفاتر راه دور آنها، مقرون به صرفه و مناسب است. گرچه قیمت پایین این دستگاه ممکن است گمراه کننده باشد اما این ذخیره ساز قابلیت های پیشرفته ای را بر خلاف کلاس قیمت پایینش ، ارائه می دهد. لازم به ذکر است که این ذخیره ساز، ترکیبی از سادگی و انعطاف پذیری را جهت ارتقاء و توسعه فراهم می آورد.

MSA 2052

استوریج اچ پی HPE MSA 2052 یک دستگاه ذخیره ساز Flash-Ready است که با تسریع عملکرد نرم افزارها برای سازمان های کوچک و استقرار شعب و دفاتر راه دور آنها، مقرون به صرفه و مناسب است. گرچه قیمت پایین این دستگاه ممکن است گمراه کننده باشد اما این ذخیره ساز قابلیت های پیشرفته ای را بر خلاف کلاس قیمت پایینش، ارائه می دهد. از جمله اینکه ترکیبی از سادگی و انعطاف پذیری را جهت ارتقاء و توسعه فراهم می آورد.

MSA 2040

استوریج اچ پی HPE MSA 2040 در دسته استوریج‌های رده پایین یا Entry با ویژگی High Performance قرار می‌گیرد که اچ پی آن را مخصوص مشتریانی طراحی کرده است که از ارتباطات 8Gb/16Gb Fibre Channel و یا 1GbE/10GbE iSCSI و یا 12Gb SAS استفاده می‌کنند و برای هر کنترلر، 4 پورت هاست دارد. با این ویژگی‌ها می‌تواند در سطح انترپرایز هم استفاده شود چرا که با افزایش تعداد IOPS به 37000، کارایی را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

MSA 2042

استوریج اچ پی HPE MSA 2042 یک پلت‌فرم ذخیره سازی در سطح Entry Level است که دارای تکنولوژی هیبرید فلش تعبیه شده است و شتاب‌بخشی به اپلیکیشن‌ و کارایی بالا را فراهم می‌کند. انعطاف پذیری این استوریج چه در حال حاضر و چه در آینده حائز اهمیت است و با وجود آپگریدهای Data- in-Place هزینه مهاجرت و توسعه هارد درایوها کاهش می‌یابد. در اندازه کوچک با آن شروع کنید و در صورت نیاز، با ترکیب درایوهای SSD ،SAS و Midline SAS آن را ارتقا دهید.

سوالات متداول

1- برای یک کسب و کار کوچک که کمتر از 10 پرسنل در آن فعالند چه سروری مناسب است؟

عموماً برای کسب‌وکارهای کوچک، سرورهای Entery Level و مبتدی، بهترین گزینه خواهند بود. زیرا با قیمتی شبیه به یک کامپیوتر شخصی، امنیت، عملکرد، سرعت، کیفیت و پایداری بیشتری ارایه می‌دهند و زیرساختی مناسب برای پیاده‌سازی شبکه استاندارد و امن را فراهم می‌کنند.

2. برای ایجاد شبکه ای تازه تاسیس با حداکثر 50 نفر کاربر جهت اشتراک گذاری فایل و سرویس دهی به یک نرم افزار حسابداری سبک، عموما کدام مدل سرور مناسب است؟

برای انتخاب سرور مورد نظر علاوه بر تعداد کاربران، سرویس‌های مورد نظر برای پیاده سازی، باید به بودجه و احتمال تغییر و توسعه نیازها نیز توجه کرد. در صورتیکه اطمینان دارید نیازهای شما فراتر نمی‌رود و حداقل بودجه ممکن برای خرید تجهیزات را در دسترس دارید توصیه می‌شود از سرورهای سری مبتدی که عموماً امکان نصب یک پردازنده و چهار عدد رم دارند استفاده کنید. اما اگر بودجه بیشتری در اختیار دارید و احتمال می‌دهید با توسعه کسب‌وکارتان مجبور خواهید بود دستگاه خود را ارتقا دهید توصیه می‌شود از سری سرورهای سطح متوسط که عموماً امکان نصب دو پردازنده و بین 18 تا 24 عدد رم را دارند (البته با در نظر گرفتن حداقل میزان پردازنده و رم در ابتدا) استفاده کنید زیرا با توسعه نیازهای شما امکان ارتقا سرور نیز مهیا است.

3. پر فروش ترین سرور اچ پی کدام سری است؟ چرا؟

پر فروش ترین سرورهای اچ پی سری HPE ProLiant DL380 است. این سرور از دو پردازنده Intel Xeon E5 V3/V4 و 24 اسلات رم (3 ترابایت ظرفیت) پشتیبانی می‌کند. مهمترین دلیل پر فروش بودن این محصول انعطاف‌پذیری بالا در پیکربندی آن است به طوریکه می توان با قیمتی بسیار مناسب پیکربندی با یک پردازنده 6 هسته‌ای و 4 گیگابایت رم را تهیه کرد. البته که اگر این سرور را با دو پردازنده 22 هسته‌ای و 1.5 ترابابت رم بخواهید، و قیمت بیشتری باید پرداخت کنید. این انعطاف در پیکربندی باعث شده این محصول در همه ابعاد سازمانی (کوچک، متوسط و بزرگ) قابل استفاده باشد. پشتیبانی از نرم‌افزار مدیریتی HPE iLO که قابلیت‌های وسیع مدیریت از راه دور سرور را فراهم می‌کند و امکان بهره‌گیری از کارت‌های شبکه 40 گیگابایتی از دیگر قابلیت‌های سرور DL380 است.

4. برای یک سازمان بزرگ به منظور سرویس دهی به رایانش ابری، نرم افزارهای هوش تجاری و ابزارهای مبتنی بر پایگاه داده نیاز به دستگاهی قدرتمند و سخت کار با حداکثر منابع داریم، پیشنهاد شما چیست؟

برای انتخاب سرورهای پیشرفته باید منابع مورد نیاز خود از قبیل قدرت پردازشی، تعداد هسته پردازشی، میزان رم، حجم و نوع ذخیره سازی اطلاعات، نحوه اتصال دستگاه با پیکربندی شبکه و سایر دستگاه‌ها را بررسی کنید. سپس با آگاهی از منابع مورد نیاز به انتخاب محصول مورد نظر بپردازید. در حال حاضر قوی‌ترین پرولیانت سرورهای اچ پی از رده رک‌مونت، سرورهای سری DL5XX هستند که قابلیت نصب 4 پردازنده با 24 هسته از سری پردازنده‌های Intel Xeon E7 در نسل 9 و با 28 هسته از سری پردازنده‌های Intel Xeon Scalable در نسل 10 را دارند. این محصولات همچنین امکان نصب بیش از 12 ترابایت حافظه در نسل 9 و 6 ترابایت حافظه در نسل 10، انواع هارددیسک‌ها با سرعت و ظرفیت متفاوت ( 38.4 ترابایت در نسل 9 و 734 ترابایت در نسل 10)، و دو درگاه شبکه با سرعت 10 گیگابیت در نسل 9 و سرعت 10/25 گیگابیت در نسل 10 را دارند.

5. سرورهای مناسب برای مجازی سازی کدامند و آیا مشخصات خاصی باید برای آن در نظر داشت؟ در هر دستگاه سرور چه تعداد ماشین مجازی می توان تعریف و ایجاد نمود؟

برای اینکه سرور شما قابلیت مجازی سازی داشته باشد باید پردازنده نصب شده بر روی آن دارای قابلیت Hyper Threading باشد. البته در مشخصات فنی پردازنده عموما عبارت VT که مخفف Virtualization Capability است قید می‌شود. تعداد ماشین‌های مجازی قابل نصب در سرور متناسب با منابع سخت افزاری در دسترس است. شما برای انتخاب یک سرور برای پیاده‌سازی سیستم مجازی ابتدا باید سرویس‌های مورد نیاز را مشخص کنید. سپس مشخص کنید هر سرویس که به صورت یک ماشین مجازی پیاده می‌شود به چه منابع سخت افزاری احتیاج دارد (دقیقا مانند اینکه قرار است از سرور سخت افزاری استفاده کنید) سپس مشخص می‌شود که شما به چند هسته پردازشی با چه فرکانسی و چه میزان حافظه و رمی احتیاج دارید و در نهایت مجموع منابع مورد نیاز را با حداکثر ظرفیت یک سرور سخت افزاری تطبیق داده و سرور صحیح را انتخاب کنید

6. چه سرورهایی برای قراردادن در دیتاسنترها و هاستینگ ها مناسب است؟

از نکات مهم در دیتاسنترها فضاییست که هر دستگاه اشغال می‌کند در نتیجه باید از سرورهایی که ارتفاع آنها یک یونیت است استفاده کرد. اگر فقط این موضوع برایتان مطرح است، از محصولات یک یونیته اچ پی استفاده کنید که عبارتند از سرورهای DL120،DL160 و DL360 . در صورت عدم محدودیت بودجه از بلید سیستم‌ها هم می‌توان استفاده کرد.

7. آیا نوع Raid مورد استفاده با سخت افزار دستگاه مرتبط است؟

بله، هنگام انتخاب دستگاه حتما به نوع Storage Controller دستگاه توجه داشته باشید. با کنترلرهایی که دارای حافظه نباشند امکان ایجاد ریدهای دارای Parity دیسک وجود ندارد. مثلا رید 5 و 6 قابلیت پیاده‌سازی بر روی کنترلر HPE Smart Array B140 را ندارند. کنترلرهای بدون حافظه کش برای انواع روش‌های Stripping و Mirroring استفاده می‌شوند و کنترلرهای دارای کش علاوه بر روش‌های فوق برای روش Parity نیز کاربرد دارند.

8. شرایط محیطی استاندارد برای نگهداری سرور چیست؟

در کل قرار دادن سرور در اتاق مخصوص که فاقد پنجره بوده و کف و دیوارهای آن توسط سرامیک پوشانده شده باشد و به وسیله دستگاه‌های اسپلیت خنک و رطوبت و غبار آن جذب شود، ایده‌آل خواهد بود. در شرایطی که سرور روشن و در حال کار است:
1. دمای استاندارد محیط نگهداری سرور (اتاق سرور) بین 20 تا 24 درجه سانتیگراد است. (دمای بالا منجر به کاهش کارایی تجهیزات و کاهش عمر مفید آن‌ها می‌شود). علاوه بر این، رطوبت نسبی محیط باید در محدوده 40% تا 60% باشد (به میزان رطوبت موجود در هوا در یک دمای ثابت نسبت به حداکثر رطوبتی که ممکن است در آن دما در هوا وجود داشته باشد رطوبت نسبی می‌گویند). سیستم‌های هشداردهنده نیز باید بین 30% تا 70% تنظیم باشند و به محض رسیدن رطوبت نسبی به هر یک از اعداد مذکور اعلام هشدار کنند. رطوبت بیش از حد بالا احتمال میعان را بوجود می‌آورد که منجر به ایجاد خوردگی در بوردهای الکتریکی می‌شود و رطوبت بیش از حد پایین هم احتمال تخلیه الکترو استاتیکی را افزایش می‌دهد که باعث بروز اشکال در قطعات حساس می‌شود.
2. گرد و غبار و هوای آلوده از رایج‌ترین دلایل آسیب بوردهای الکتریکی است.
3. به دلیل رفت و آمد به اتاق سرور، همواره آلودگی ایجاد می‌شود لذا با استفاده از نرم افزارهای مدیریتی مانند HPE iLO مراجعه فیزیکی به سرور را کاهش دهید.

9. پورت ILO موجود روی دستگاه چیست و چگونه می توان از آن استفاده کنم؟

iLO یا Integrated Light Out تکنولوژی مورد استفاده در تجهیزات سروری شرکت اچ پی است.iLO یک چیپست سخت افزاری است و دارای یک پورت خارجی Rj-45 است که در کنار سایر پورت های شبکه روی سرور قرار می‌گیرد. در بالای این پورت، ورژن متناسب با سری محصول (که براساس سال تولید سرور متفاوت است) درج شده است. به طور کلی این پورت با استفاده از فریم خود می تواند امکان اتصال از راه دور به سرور را از طریق شبکه برای کاربران ایجاد کند و سخت افزارهای سرور را مانیتور و مدیریت کند. عموما این پورت با امکانات پیش فرض نظیر ریموت شدن به سرور یا خاموش و روشن کردن آن روی دستگاه موجود است اما برای دستیابی به کلیه امکانات باید لایسنس پیشرفته آن را تهیه کنید.

10. مزایا و معایب هارددیسکها (HDD) در مقایسه با هاردهای SSD چیست؟
ظرفیت:هاردهای SSD تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کارایی کامپیوتر یا سرور دارند حتی بیش از یک پردازنده سریع‌تر. هارددیسک‌ها (HDD) در مقایسه با هاردهای SSD ارزان‌تر هستند و فضای ذخیره سازی بین 240 گیگابایت تا 12 ترابایت را در اختیار قرار می‌دهند. هاردهای SSD در سرورهای نسل 10، در ظرفیت‌هایی بین 240 گیگابایت تا 15.3 ترابایت عرضه می‌شوند.
سرعتدرایوهای SSD در مقایسه با HDDها تاخیر کمتر و سرعت خواندن و نوشتن بیشتری دارند همچنین از IOPS بیشتری (تعداد ورودی و خروجی در هر ثانیه) پشتیبانی می‌کنند.
HDD ها از دیسک‌های مغناطیسی گردان و هد مخصوص خواندن و نوشتن برای فعالیت استفاده می‌کنند لذا برای شروع به کار لازم است دیسک به گردش در آید به همین دلیل سرعت شروع به کار کمتری نسبت به هاردهای SSD دارند. اینتل ادعا می کند که هاردهای SSD آنها 8 مرتبه سریعتر از یک HDD عمل می‌کند در نتیجه سرعت بالا آمدن (Boot UP) بیشتری دارد. در هارددیسک ها انتقال داده پی در پی است. هد فیزیکی خواندن و نوشتن به دنبال (seeks) نقطه‌ای مناسب در هارددیسک برای اجرای عملیات خود می‌گردد که این امر در سرعت آن مهم است. نرخ انتقال اطلاعات نیز می‌تواند به دلیل چند تکه شدن فایل‌های سیستمی و قالب این فایل‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد. در نهایت، ماهیت مکانیکی هارد دیسک نیز نشانگر محدودیت‌های عملکردی خاصی است. بالعکس در هاردهای SSD انتقال اطلاعات، پی در پی نیست بلکه بر اساس دسترسی تصادفی است در نتیجه باعث افزایش سرعت می‌شود. همچنین این درایوها عملکرد بهتری در خواندن اطلاعات دارند چرا که در آنها خواندن اطلاعات به محل فیزیکی آن ارتباطی ندارد. هاردهای برای خواندن اطلاعات، هد ندارند بنابراین هیچ تاخیری بابت جابجایی هد نخواهند داشت.
گرما، الکتریسیته، سر و صدا:از آنجایی که درایوهای SSD احتیاجی به چرخش دیسک ندارند، به برق کمتری احتیاج دارند و گرما و سر و صدا تولید نمی‌کنند.
یکپارچه‌سازی:کارایی HDD ها به دلیل چند تکه شدن فضای ذخیره سازی طی استفاده، کاهش می‌یابد بنابراین این نوع هاردها به صورت دوره‌ای به یکپارچه‌سازی احتیاج دارند. درایوهای SSD تحت تاثیر پدیده چند تکه شدن فضا قرار ندارند لذا نیازی به یکپارچه سازی هم ندارند.
مواجه با لرزش: قطعات متحرک HDD ها آن‌ها را در مقابل سقوط و آسیب‌های ناشی از لرزش حساس می‌کند. درایوهای SSD در مقابل لرزش‌هایی تا 2000 هرتز مقاومند که این مقدار بسیار بیشتر از هاردیسک‌هاست.
قیمت:کماکان (ژوئن 2015) قیمت هر گیگابایت از درایوهای SSD نسبت به هارددیسک‌ها بسیار بیشتر است. اما با پیشرفت فرآیند تولید، قیمت هاردهای SSD به طور مداوم طی سال‌های اخیر کاهش یافته است. به طوری که نسبت قیمت هر گیگابایت از درایوهای SSD در مقایسه با هارددیسک‌ها در سال 2012 بیش از 10 برابر بوده اما در سال 2015 این رقم به 4 برابر کاهش یافته و تا ابتدای سال 2017 به کمتر از 3 برابر رسید. با این حال چنین اختلاف قیمتی کماکان استفاده از این هاردها را برای بسیاری از مخاطبان غیر موجه می‌کند به همین دلیل در حال حاضر این محصولات یا به طور همزمان در کنار هارددیسکها (برای انجام بخشی از وظایف که به سرعت بالاتری نیاز دارند) استفاده می‌شود یا صرفا در سازمان‌های بزرگ که محدودیت خاصی برای بودجه ندارند.
11. آیا سرورهایی که امکان پشتیبانی از بیش از یک پاور را دارند، با تنها یک پاور قابل راه اندازی هستند؟

پاور مناسب برای سرور بر اساس قطعات نصب شده روی آن سرور (مثلا پردازنده، رم، هارد و…) و مجموع توان مصرفی آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. به همین منظور در نسل نهم سرورهای پرولیانت اچ پی، پاورهایی با توان مصرفی 500، 800 و 1500 وات در نظر گرفته شد. امکان نصب بیش از یک پاور بر روی یک سرور با هدف جلوگیری از وقفه در کار سرور، هنگام از کار افتادن یک پاور وجود دارد (Redundancy) و ارتباطی به توان مصرفی مورد نیاز دستگاه ندارد. لذا سرورهایی که امکان نصب دو پاور دارند حداقل با یک پاور و دستگاه‌هایی که امکان نصب چهار پاور دارند حداقل با دو پاور امکان فعالیت دارند اما توصیه می‌شود جهت جلوگیری از وقفه ناخواسته در کار سرور حتما از امکان Redundancy استفاده شود.

12. کدام مدل رک برای سرور من مناسب است؟

اساسا رک به مرتب شدن اتاق سرور و حفظ امنیت تجهیزات شبکه کمک شایانی می‌کند. حتی اگر سرور مورد استفاده شما از نوع رک مونت نباشد هم می‌توانید، تهیه رک را در برنامه کاری خود قرار دهید. در خصوص انتخاب رک، باید بسته به مدل و تعداد سرورها و سایر تجهیزات مد نظر برای نصب در رک، انتخاب کرد. اساسی‌ترین اطلاعاتی که می‌تواند راهگشا باشد مطالعه مشخصات فنی سرور و چک کردن ابعاد آن با رک و مقایسه ابعاد رک با ابعاد اتاق سرور (خصوصا ارتفاع اتاق سرور و عرض درب ورودی آن) است. نکته بسیار مهم در این زمینه این است که همواره عمق رک باید قدری از عمق سرور بیشتر باشد تا امکان تبادل جریان هوا و خنک کنندگی محیط اطراف سرور و درون رک به راحتی انجام شود. عموماً برای سرورهای رک مونت اچ پی، رک‌هایی با عمق 100 سانتی‌متر گزینه مناسبی هستند. رک‌ها تجهیزات و اکسسوری‌های دیگری هم دارند که عموما باید جداگانه خریداری شود. بنابراین بعد از انتخاب مدل رک حتما فراخور نیاز، خرید این اکسسوری‌ها را فراموش نکنید.

13. چگونه بر روی سرور DL380 می‌توان پورت VGA، USB و اپتیکال درایو داشت؟

HPE Universal Media Bay قابلیتی است که به نسل 9 سرورهایDL380 و DL360، با هدف افزودن انعطاف‌پذیری، اضافه شده است. کیت‌های HPE Universal Media Bay امکان کاستومایز کردن سرور را با اضافه کردن Optical Disk Drive، پورت‌های USB، و/یا پورت‌های VGA و همچنین دو جایگاه درایو SFF بر روی سرور را فراهم می‌کنند که بر روی Bay1 سرور نصب می‌شود. این قابلیت در نسل 10 بهبود یافته و در این کیت‌ها امکان افزودن دو عدد Dual uFF به همراه کاتریج‌های M.2 نیز فراهم شده است.

14. چگونه درایوهای بیشتری بر روی سرور DL380 نصب کنیم؟

در سرورهای DL380، Bayهایی برای نصب هارد درایوها، پورت VGA، USB و اپتیکال درایو در نظر گرفته شده که در شاسی‌های بیس، تنها یک Bay پر شده که می‌توان بر روی آن 8 درایو SFF را نصب کرد. اما اگر بخواهیم بیش از 8 درایو نصب کنیم، باید Bay 2 را هم فعال کنیم که به دو روش قابل انجام است که البته روش دوم مرسوم‌تر و بهتر است:
1. استفاده ازRaid کنترلر اضافی
2. استفاده از SAS Expander
کارت SAS Expander یک PCIe کارت است و بر روی رایزر سرور متصل می‌شود و با استفاده از SAS Expander می‌توان تعداد ۲۶ هارد درایو را به سرور وصل کرد.SAS Expander در واقع چند راهی است که تعداد پورت‌های رید کنترلر را افزایش می‌دهد و امکان اتصال تعداد Bay های بیشتری را به Raid کنترلر می‌دهد.

15. حافظه‌ها به چه ترتیبی بر روی اسلات‌های حافظه سرور قرار می‌گیرند؟

اسلات‌های حافظه در سرورهای اچ پی با رنگ‌های مختلفی دیده می‌شوند مثلا در سرور DL380 Gen9 به رنگ‌های سفید، مشکی و آبی است. برای چیدن حافظه و رم‌های مورد نظرمان بر روی سرور باید به این رنگ‌ها توجه کنیم. باید ابتدا اسلات‌های سفید سپس مشکی و در نهایت، اسلات‌های آبی رنگ را پر کنیم.
سوالی که ممکن است پیش آید این است که از میان اسلات‌های هر رنگ ابتدا کدام اسلات باید پر شود. بر روی مادربورد سرور و در کنار هر اسلات حافظه، یک عدد و یک حرف انگلیسی دیده می‌شود. برای قرار دادن حافظه بر روی اسلات‌ها باید به ترتیب حروف الفبای انگلیسی پیش رویم یعنی ابتدا A سپس B و … .
حروف الفبای انگلیسی پیش رویم یعنی ابتدا A سپس B و … . نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که در سرورهایی با بیش از یک پردازنده، هر پردازنده اسلات‌های مخصوص به خود را دارد.

16. منظور از Redundant یا افزونه در قطعات سرور و استوریج چیست؟

بالا بودن Uptime و Availability در سرورها اهمیت زیادی دارد و بنا بر این اهمیت هم تکنولوژی‌های متعددی از جمله افزونگی یا Redundancy ارایه شده است. قرار دادن قطعات افزونه و Redundant بر روی سرور باعث می‌شود Downtime سرور کاهش یابد و از ایجاد وقفه در کار سرور جلوگیری شود. منظور از استفاده از قطعات Redundant این است که دو قطعه مشابه را در پیکربندی سرور قرار می‌دهیم تا هر زمان که قطعه در حال کار، Fail یا خراب شد، قطعه دوم که به صورت آماده به کار است، جایگزین آن شده و شروع به کار کند.

17. منظور از Hot Plug بودن قطعات سرور و استوریج چیست؟

امکان خرابی قطعات سرور و نیاز به تعویض قطعه وجود دارد، گاهی هم نیاز است سرور را ارتقا دهیم مثلا افزودن یا تعویض هارد دراویو یا پاور. اگر قرار باشد برای انجام این کارها سرور را خاموش کنیم، Availability و دسترس‌پذیری بسیار پایین می‌آید و Down شدن سرویس‌هایمان تبعات زیادی خواهد داشت. برای جلوگیری از ایجاد وقفه در کار سرور، هات پلاگ به کمک ما می‌آید تا همچنان که سرور روشن و در حال کار است، قطعه مورد نظر را برداشته و قطعه دیگر را جایگزین کنیم.

18. منظور از درایو Spare بر روی سرور چیست؟

هنگام پیاده‌سازی RAID بر روی هارد درایو های سرور، می‌توان تعدادی درایو را به صورت درایو Spare به لاجیکال درایو اختصاص داد. در نتیجه اگر هارد درایوهای متعلق به لاجیکال درایو، Fail و یا از دست خارج شوند، درایو Spare به عنوان درایو جایگزین آن‌ها استفاده می‌شود. با این تکنولوژی، امنیت اطلاعات ذخیره شده بر روی سرور فراهم می‌شود.

19. تفاوت و شباهت کارت‌های HBA، NIC و CNA چیست؟

کاربرد هر سه این قطعات، برقرار ارتباط بین سرور و شبکه است اما جایگاه استفاده از آن‌ها متفاوت است:
برای ارتباط میان سرور و شبکه LAN از NIC استفاده می‌کنیم.
برای ارتباط میان سرور و شبکه SAN از HBA استفاده می‌کنیم و می‌دانیم که در SAN و در نتیجه در HBA از تکنولوژی فیبر نوری برای انتقال اطلاعات و ارتباط با شبکه SAN استفاده می‌شود.
CNA قادر است هم وظیفه HBA و هم وظیفه NIC را انجام دهد. یعنی برای ارتباط سرور هم با شبکه SAN و هم با شبکه LAN می‌توانیم از CNA استفاده کنیم.

20. تفاوت درایوهای LFF و SFF در چیست ؟

به طور کلی هارد درایوهایی که در سرور و استوریج استفاده می‌شوند، به دو نوع LFF و SFF تقسیم می‌شوند. LFF عبارت کوتاه شده Large Form Factor است و اندازه 3.5 اینچی دارند. SFF عبارت کوتاه شده Small Form Factor است و اندازه 2.5 اینچی دارند. شاسی‌های سرورها برای پشتیبانی از هر نوع، فرمت خاصی آن نوع را دارند. البته با استفاده از کیج می‌توان SFF را به LFF تبدیل کرد. در برخی مدل سرورهای اچ پی مانند DL380 از هر دو نوع هارد درایو به صورت ترکیبی پشتیبانی می‌شود.

21. منظور از 6Gb/s و12Gb/s در درایوهای ذخیره سازی چیست؟

این عدد بیانگر سرعت انتقال اطلاعات توسط اینترفیس‌های درایو است یعنی درایو با سرعت 6 یا 12 گیگابیت در ثانیه می‌تواند اطلاعات را منتقل کند. سرعت 12 در مقایسه با سرعت 6، برتری‌هایی دارد:
1. افزایش توان عملیاتی سرور
2. دو برابر شدن نرخ انتقال داده
3. افزایش پهنای باند
4. گلوگاه کم‌تر در IO
5. دسترسی سریع‌تر به داده‌های حیاتی و Critical

خروج از نسخه موبایل