نماد سایت شرکت آرسس

سرویس DNS به چه معناست؟/ بخش نخست

DNS - Domain - Name - Service - Domain Name Service - سرویس DNS - سامانه DNS - دی ان اس - دامین - سرویس - سرویس دی ان اس - نام دامنه - دامنه - سرویس نام گذاری دامنه - سرویس دامنه - سامانهٔ نام دامنه - سامانه نام دامنه

DNS - Domain - Name - Service - Domain Name Service - سرویس DNS - سامانه DNS - دی ان اس - دامین - سرویس - سرویس دی ان اس - نام دامنه - دامنه - سرویس نام گذاری دامنه - سرویس دامنه - سامانهٔ نام دامنه - سامانه نام دامنه

DNS چیست؟

سامانهٔ نام دامنه (Domain Name System) که به اختصار DNS خوانده می‌شود، روشی سلسله مراتبی است که بانک اطلاعاتی مربوط به نام های نمادین و معادل IP آنها را روی کل شبکه اینترنت توزیع کرده است. این سیستم در سال ۱۹۸۴ ایجاد و طی سال های بعد توسعه یافت.
زمانی که قصد دارید وارد سایتی شوید باید آدرس وب سرور آنرا بدانید. آدرس وب سرور با آدرس IP مشخص می شود اما به خاطر سپردن آدرس IP دشوار است، بنابراین می توان به جای IP از Domain Name ها (که در ابتدای این مقاله با عبارت نام نمادین از آن یاد کردیم.) استفاده کرد. برای هر IP یک Domain Name در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال IP آدرس گوگل ۶۶٫۲۴۹٫۹۱٫۱۰۳ است که شما برای دسترسی به گوگل قادر هستید از IP یا آدرس www.google.com استفاده کنید.
در DNS ، کل آدرس های اینترنت درون بانک های اطلاعاتی توزیع شده ای هستند که هیچ تمرکزی روی نقطه ای خاص از شبکه ندارند. روش ترجمه نام بدین ترتیب است که وقتی یک برنامه کاربردی مجبور است برای برقراری یک ارتباط ، معادل آدرس IP از یک ماشین با نامی مثل CS.ucsb.edu را بدست بیاورد، قبل از هر کاری یک تابع کتابخانه ای (Library Function) را صدا می زند، به این تابع کتابخانه ای «تابع تحلیلگر نام » (Name Resolver) می گویند. تابع تحلیلگر نام، یک آدرس نمادین را که بایستی ترجمه شود، به عنوان پارامتر ورودی پذیرفته و سپس یک بسته ی درخواست (Query Packet) به روش UDP تولید کرده و به آدرس یک سرویس دهنده ی DNS (که به صورت پیش فرض مشخص می باشد) ارسال می کند. تمام ماشین های میزبان، حداقل باید آدرس IP از یک سرویس دهنده ی DNS را در اختیار داشته باشند. این «سرویس دهنده ی محلی» پس از جستجو، آدرس IP معادل با یک نام نمادین را بر می گرداند. (تابع تحلیلگر نام) نیز آن آدرس IP را به برنامه ی کاربردی تحویل می دهد با پیدا شدن آدرس IP ، برنامه ی کاربردی قادر است عملیات مورد نظرش را ادامه بدهد. روش های جستجو در سیستم DNS برای تحلیل یک نام حوزه، سطوح از سمت راست به چپ تفکیک خواهند شد و در یک روند سلسله مراتبی، سرویس دهنده ی متناظر با آن سطح پیدا می شود. نام های حوزه به هفت منطقه ی عمومی و حدود صد و اندی منطقه کشوری تقسیم بندی شده است. حوزه بدین معناست که شما با یک نگاه ساده به انتهای آدرس نمادین، قادر هستید ماهیت آن نام و سرویس دهنده ی متناظر با آن را حدس بزنید. یعنی اگر انتهای نام های حوزه متفاوت باشد منطقه ی جستجو برای یافتن آدرس IP معادل نیز متفاوت خواهد بود.

۷ حوزه عمومی که همه آنها سه حرفی هستند عبارتند از:

  1. com. : صاحبان این نام جزو موسسات اقتصادی و تجاری به شمار می آیند. www.sony.com
  2. edu. : صاحبان این نام جزو موسسات علمی یا دانشگاهی به شمار می آیند. www.sharif.edu
  3. gov. : این نام ها برای آژانس های دولتی آمریکا اختصاص داده شده اند. www.whitehouse.gov
  4. int. : صاحبان این نام یکی از سازمان های بین المللی (مثل یونسکو ، فائو ،…) محسوب می شوند. www.unicef.int
  5. mil. : این نام ها ویژه مراکز نظامی آمریکا می باشند.
  6. net. : صاحبان این نام از ارائه دهندگان خدمات شبکه به شمار می روند. www.pegah.net
  7. org. : صاحبان این نام از سازمان های عام المنفعه و غیر انتفاعی محسوب می شوند. www.ieee.org
خروج از نسخه موبایل