نماد سایت شرکت آرسس

عملیات ایران و چین سازمان سیا؛ در معرض خطر

عملیات-سیا-شبکه - امنیت - رایانه - network

عملیات-سیا-شبکه - امنیت - رایانه - network

عملیات سازمان سیا (CIA)، در ایران و چین به دلیل اعتماد به نفس بیش از حد و جستجوی گوگل، به خطر افتاده است

آیا سازمان سیا اقبال تجاری خود را از دست داده است، آیا چنین سازمانی که طلایه‌دار اختراع دستگاه‌های مدرنی نظیر بلک‌بری و آیفون بوده است، تعداد زیادی از جاسوسان خود را در چندین کشور از سال 2009 تا 2013 از جانب ساده‌ترین چیز یعنی موتور جستجوی گوگل از دست داده است؟  پاسخ این پرسش، بله است.

این شکست فاجعه‌بار، منجر به از دست دادن مأموران داخلی سازمان های جاسوسی آمریکا در ایران و چین شد. بنا به اظهارات یکی از مقامات ارشد، سازمان مذکور همچنان با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کند. بسیاری از افراد در سراسر دنیا بر سر این موضوع، کشته شده اند. این شکست، پیشتر در سال 2006، از سوی یک پیمانکار دولتی به نام جان ریدی (John Reidy)، پیش‌بینی، شناسایی و گزارش شده بود. وی بر آسیب پذیری‌هایی موجود در سامانه ارتباطات مخفی تأکید کرده بود و گفته بود، بیش از 70 درصد عملیات لو رفته است. اما سازمان مذکور به جای رفع این نقص امنیتی و حفاظت از دارایی‌های خود، فرد یاد شده را اخراج کرد.

پیمانکار مذکور طی نامه که به افسر تجسس سازمان یاد شده نوشت عنوان کرد:

روش‌های عملیاتی ما منطقی به نظر نمی‌رسند، اما اکنون مقامات ما را به مخاطره انداخته‌اند؛ این روش‌ها دستورالعملی برای راه انداختن یک فاجعه هستند و ما شکست سختی خورده‌ایم و این امر موجب به دام افتادن بسیاری از مأموران ما شده است. ما اطلاعات بسیار زیان آور را در کانال‌هایی با جابجایی محدود جمع آوری نموده‌ایم؛ این در حالی است که اینگونه کانال‌ها حفاظت بهتری از پرونده‌های مشخص ارائه می‌دهند؛ زیرا دسترسی به این اطلاعات بسیار محدود است و تعداد افرادی که به این فایل‌ها دسترسی دارند نیز بسیار اندک است. با وجود اشکال پیش آمده، بیش از 30 نفر از افرادی که اهل ایران، لبنان و چین هستند و سال‌ها به وطن خود خیانت کرده‌اند نیز، به همراه این اطلاعات مدفون گشته‌اند.

وی در آن زمان نمی‌دانست که این ارزیابی قرار است تا چه میزان دقیق باشد.

هنگامی که دولت اوباما در سپتامبر 2009 ، وجود تجهیزات غنی سازی زیرزمینی مخفی را اعلام کرد، سیستم ارتباطات مخفیانه و دارایی‌هایی که در تهیه این اطلاعات به کار برده  شده بود را مهر و موم کرد.

به کارگیری جاسوسان دو جانبه بر ضد سازمان مذکور، سبب کشف سیستم مخفی ارتباطات شد که از وبسایت‌های جعلی استفاده می‌کردند. این خبر در رسانه ایرانیان با هیاهوی کمی پخش شد. در گزارش منتشر شده از جانب « ABC News » اینطور آمده است:

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران در ماه می، ضمن یک برنامه تلویزیونی که وابسته به دولت ایران است، از شناسایی 30 نفر از جاسوسان امریکایی و اسرائیلی خبر داد و تصاویری از سایت‌های اینترنتی منتشر کرد که به وسیله ایالات متحده در راستای جاسوسی ارتباطات سرّی به کار گرفته شده بود. پس از آن گوگل، فهرستی از دیگر سایت‌های مورد استفاده سازمان مذکور را نیز افشاء نمود.

زک دورفمن (Zach Dorfman)، در اخبار یاهو اینطور اظهار نظر کرد:

مقامات اطلاعاتی ایالات متحده از توانمندی‌های قدرتمند جاسوسی سایبری ایران، به خوبی آگاهی داشتند؛ لیکن با ریشه کن شدن کل شبکه جاسوسی سازمان سیا از سوی ایران، غافلگیر شدند. ایران با استفاده از تکنیکی که یکی از مقامات آن را فن ابتدایی توصیف می‌کند که در کتاب‌های پایه یافت می‌شود، موفق به انجام این کار شده است. من افتخار حضور و مصاحبه در مستندی ایرانی، به نام « ایران حقیقی، جهاد جهانی» را داشته ام. من نیز هشدار دادم که هر کشوری که استعداد کافی در ساخت سلاح هسته‌ای دارد، هوش کافی در راه اندازی عملیات سایبری تهاجمی نیز، دارد. جستجوی ساده گوگل نیز شامل این متن توصیفی می‌شود.

به نظر می‌رسد ایران در سال 2011، این کشف بزرگ را با چین نیز، در میان گذاشته است و در پی آن، جاسوس‌های بیشتری کشته شدند. در چین، یک سیستم مخفی موقت به همراه دارایی‌های مشخص شده اخیر تنها در صورتی به کار برده شده است که غیر قابل اعتماد بوده، یا یک جاسوس دوجانبه چینی باشد. این تئوری در صورتی درست بود که سیستم یکبار مصرف شناسایی به کار گرفته شده در دارایی‌های قابل اعتماد، افشاء نمی‌شد؛ لیکن این اتفاق رخ نداد.

چین نیز، کار بسیاری از مأموران در مدت کوتاهی یکسره کرد و سازمان سیا نیز با همکاری اف‌بی‌آی یک نیروی ویژه ترتیب داد تا دریابند این مشکل از کجا نشأت گرفته است. یکی از روش‌های فنی اف‌بی‌آی و آژانس امنیت ملی، راه اندازی یک تست نفوذ بود و به گونه‌ای  طراحی شده بد تا به یک شبکه برای یافتن آسیب پذیری، از دید دشمن بنگرد.

تست نفوذ به لطف سازمان سیا، موفقیت آمیز بود و مشخص شد که به سیستم موقتی که از سوی سامانه اصلی ارتباطات مخفی سازمان مذکور طراحی شده بود، متصل بوده است و فایروالی که قرار بود از سیستم‌های جداگانه پشتیبانی کند و آن‌ها را مجزا از هم نگه دارد دارای یک حفره بزرگی بوده است که نیروی زمینی چین توانسته از این طریق به آن راه پیدا نماید و منجر به نابودی تمام شبکه‌ای شود که سال‌ها برای توسعه آن زمان صرف شده بود.

اعتماد به نفس بیش از حد و باوری نادرست، مبنی بر رسوخ ناپذیری یک سامانه طراحی شده، منجر به کشته شدن بسیاری از افراد و از بین رفتن تلاش‌های جاسوسی ایالات متحده شد که دهه‌ها روی آن کار شده بود.

عدم مسئولیت پذیری و اخراج پیمانکار نام برده به منظور سرپوش گذاشتن بر سهل انگاری‌ها، مشکل را بدتر و بدتر کرد؛ در حالی که می‌شد از آن پیشگیری نمود.

تست نفوذ، نوشدارویی پس از مرگ سهراب به حساب می‌آید؛ اگر سازمان یاد شده به هشدارهای فرد مذکور اهمیت داده بود و تست  نفوذ را به موقع انجام داده بود، هرگز این حوادث رخ نمی‌داد.

با آرسس پارت همراه باشید….

منبع:سایبربان

خروج از نسخه موبایل