نماد سایت شرکت آرسس

محصول OEM چیست؟/ بخش دوم

محصول - جنس - او ایی ام - اورجینال - غیر اورجینال - OEM - Original - equipment - Manufacture

با خرید این نوع نرم‌افزارها معمولاً تنها یک License Key دریافت می‌کنید و در بهترین حالت یک دیسک شامل نرم‌افزار به همراه چند کاغذ ساده حاوی راهنمای استفاده. دلیل محدود بودن مستندات همراه محصول به نوعی بخشی از مقررات در برگیرنده‌ی محصولات OEM است که شامل دریافت خدمات پس از فروش (پشتیبانی) از سوی تولید کننده اصلی (OEM) نمی‌شود. در واقع این مسئولیت، به عهده شرکتی گذاشته شده که از این محصول، در سیستم‌های خود استفاده می‌کند. در صورتی که شما به عنوان یک شخص، چنین نرم‌افزاری را خریداری کنید، در واقع خودتان پشتیبان نرم‌افزار خود هستید.

این نوع نرم‌افزارها معمولاً محدودیت دیگری نیز دارند و آن نحوه فعال‌سازی‌شان است که یک بار در ازای هر سیستم است. این جمله بدین معناست که شما قادر نخواهید بود از آن نرم‌افزار بر روی هیچ کامپیوتر دیگری استفاده کنید. از نظر تولیدکننده، شماره سریال آن نرم‌افزار، مخصوص قطعات یک کامپیوتر مشخص است اما در این بین مایکروسافت نوعی استثنا محسوب می‌شود و با تماس با بخش پخشتیبانی آن می‌توان ویندوز OEM را بر روی کامپیوتر دیگر خود فعال کنید.

البته باید بدانید تعهدی برای انجام چنین کاری از سوی مایکروسافت یا هیچ شرکت دیگری وجود ندارد و این ریسکی است که با خرید یک نرم‌افزار ارزان‌تر (از نوع OEM) می‌پذیرید و در صورت تغییر سیستم خود باید مجدداً بهای آن ‌نرم‌افزار را بپردازید.

در کشور ما نیز فروش لایسنس‌های قانونی مایکروسافت و انواع آنتی ویروس‌ها وجود دارد که در بیشتر مواقع با قیمت‌های بسیار متفاوتی نسبت به یکدیگر ارائه می‌شوند. این نرم‌افزارها بیشتر از نوع OEM هستند و توضیح دقیقی از نحوه پشتیبانی سازنده و فعال سازی License مربوطه وجود ندارد.

سخت‌افزارهای OEM

در بخش سخت‌افزار مفهوم OEM اندکی پیچیده‌تر می‌شود و مفاهیمی مانند VAR و ODM نیز به میان می‌آید. زیرا در زمینه سخت‌افزار، دسترسی به منابع تولید و عرضه قطعات بسیار پیچیده‌ بوده و سرمایه‌گذاری‌های کلان نیاز دارد. به همین دلیل شرکت‌هایی وجود دارند که با خرید محصولات OEM و بسته‌بندی آن با نام خود یا افزودن خدمات، آن‌ها را به فروش می‌رسانند که به آن VAR گفته می‌شود. شرکت‌های Value added Resellers که به اختصار VAR گفته می‌شوند، گاهی اوقات به اشتباه OEM نیز نامیده می‌شوند زیرا مشتریان چنین شرکت‌هایی اغلب از ماهیت واقعی محصولات آنها آگاهی ندارند.

اما شرکت‌هایی هم هستند که خود دستی در طراحی دارند، اما امکانات تولید ندارند. آنها بر اساس مهندسی پیشرفته‌ خود یا در روابط بین المللی بر اساس نیاز منطقه‌ی خود، تمامی مشخصات محصول نهایی را که باید توسط OEM تولید شوند را تعریف می‌کنند که به آنها Original Design Manufacturing یا به اختصار ODM می‌گویند.

البته بیشتر شرکت‌های معروف شاید در تمام دسته‌بندی‌های بالا جای گیرند؛ زیرا بیشتر تولیدکنندگان برای کامل کردن سبد کالای خود، قطعاتی را به صورت ODM سفارش می‌دهند، بعضی را به صورت VAR تنها بسته‌بندی و با خدمات پس از فروش خود همراه می‌کنند و تولیدکننده عمده‌ی دسته‌ی دیگری از قطعات هستند.

درباره موارد بالا می‌توان به شرکت‌های مرجع و تخصصی سازنده منابع تغذیه کامپیوتر (پاور) اشاره کرد که برای برندهای مختلفی اقدام به تولید محصول می‌کنند و سپس آن برند، محصولات را تحت نام و خدمات خود به فروش می‌رساند. همچنین شرکت‌های بزرگی نظیر Foxconn و Flextronics نیز وجود دارند که سازنده بخش اصلی بسیاری از محصولات الکترونیکی ما (گوشی، لپ‌تاپ و…) هستند اما اکثر کاربران هیچ‌گاه نامی از آن‌ها نمی‌شنوند.

خروج از نسخه موبایل