نماد سایت شرکت آرسس

سیستم عامل لینوکس چیست؟/ بخش سوم

سیستم عامل لینوکس - لینوکس - سیستم عامل - او اس - لینوکس او اس - سیستم لینوکس - لینوکس سیستم - Linux - OS - Linux OS - operating system - Linux operating system

سیستم عامل لینوکس - لینوکس - سیستم عامل - او اس - لینوکس او اس - سیستم لینوکس - لینوکس سیستم - Linux - OS - Linux OS - operating system - Linux operating system

به جای اینکه کرنل در سیستم عامل لینوکس بخواهد از همه ماژول‌های خود استفاده کند، با شناسایی سخت‌افزار قادر است در استفاده یا Load کردن Moduleهای مرتبط تنها بخش‌های مورد نیاز را به درون حافظه کرنل وارد کند. در این شرایط کرنل همچنان قادر است با دسترسی به هزاران فایل دیگر از طریق ماژول‌ها یکپارچه یکسان باشد. این ویژگی زمانی اهمیت زیادی پیدا می‌کند که سیستم عامل لینوکس قادر است وابسته به تغییرات سخت‌افزاری عکس العمل مناسب و صحیح را نشان دهد.

برای مثال حافظه USB خود را به سیستم متصل کنید تا ماژول Usb-Storage در کنار فایل سیستم مورد نیاز برای مونت کردن آن لود شود. به همین شکل، دانگل ۳G را به دستگاه وصل کنید تا درایور‌های مودم لود شوند. به همین خاطر است که به ندرت نصب درایور‌های جدید در زمان اضافه شدن سخت‌افزار نیاز می‌شود. در واقع همه ماژول‌ها منتظر شما هستند تا سخت‌افزار یا لوازم جانبی دیگری را خریداری کنید تا زمینه را برای استفاده از آن فراهم کنند.

کامپیوتر‌هایی مانند سرور‌ها که با سخت‌افزار‌هایی مخصوص و تغییر ناپذیر کار می‌کنند، معمولا از هسته‌ای با تمام درایور‌های مورد نیاز برخوردارند و لود کردن ماژول‌های مختلف در آن‌ها غیرفعال است. این مورد باعث می‌شود که مقدار کمی به امنیت دستگاه اضافه شود.

اگر می‌خواهید کرنل خود را کامپایل کنید، یک نکته لازم و خوب، استفاده از درایور‌هایی است که سخت‌افزار دائما قرار است از آن استفاده کند. برای مثال می‌توان به رابط شبکه و فایل سیستم دیسک سخت و ماژول‌هایی برای موارد دیگر اشاره کرد که در صورت همراه با کرنل و استفاده همیشگی می‌توانند به امنیت دستگاه نیز کمک کنند.

بسیاری از Moduleها در واقع Driverهای سخت‌افزاری هستند و به عنوان یکی از نقاط قوت سیستم عامل لینوکس در سال‌های اخیر شناخته می‌شود. با این ماژول‌های کرنل‌ که بسیار زیاد هم هستند، نیازی به دانلود و نصب درایور‌ها از جاهای مختلف نخواهید داشت. البته هنوز سخت‌افزار‌هایی هستند که با ماژول‌های کرنل سیستم عامل لینوکس پشتیبانی نمی‌شوند که دلیل آن کد‌های جدید یا مجوز‌های لازم است تا اینکه بتواند به عنوان بخشی از کرنل قرار گیرد. بهترین نمونه برای سخت‌افزار‌هایی که هنوز به عنوان ماژول‌ کرنل کار خود را شروع نکرده می‌توان به کارت‌های گرافیکی انویدیا اشاره کرد. کارت‌های گرافیکی که به عنوان ماژول‌های طرف سوم شناخته می‌شوند همچنین در اوبونتو به عنوان «درایور‌های محدود شده» شناخته می‌شوند. ماژول‌های طرف سوم از طریق مدیریت پکیج‌ها در صورتی که توزیع از آن پشتیبانی کند، توانایی نصب شدن بر روی این سیستم عامل را دارند.

 

خروج از نسخه موبایل