نماد سایت شرکت آرسس

معرفی نرم افزار مانیتورینگ ZABBIX

ZABBIX - زبیکس

نرم افزار مانیتورینگ ZABBIX

زبیکس  Zabbix یک نرم‌افزار متن باز برای پایش شبکه‌ها و نرم‌افزارها در سطح سازمانی است ، که توسط الکسی ولادیشو Alexei Vladishev  ایجاد شده‌است. این نرم‌افزار برای پایش و تشخیص وضعیت سرویس‌های شبکه‌ها، سرورها و دیگر سخت افزارهای شبکه طراحی شده‌است.نرم افزار زبیکس ابتدا به صورت یک نرم افزار درون سازمانی در سال 1998 ایجاد شد، 3 سال بعد در سال 2001 تحت پروانه عمومی همگانی گنو منتشر شد و در سال 2004 اولین نسخه پایدار آن انتشار یافت. از زمان انتشار نسخه 1.0 نرم افزار زبیکس ، نسخه های بعدی بیشتر با تغییر در زیر شماره نسخه (برای مثال: 1.1، 1.2، … ) منتشر شده اند و هر انتشاری شامل بسیاری از ویژگیهای جدید بوده است. اکنون نحوه شماره گذاری نسخه ها تغییر کرده است. زبیکس از نسخه 1.1 به بعد تصمیم گرفت که از شماره های فرد برای نسخه های توسعه (برای مثال: 1.1، 1.3، ..) و از شماره های زوج برای نسخه های انتشار یافته استفاده کنید. برای مثال نسخه 1.3 نسخه توسعه بوده و به دنبال نسخه 1.1 آمده است و برای انتشار نسخه 1.4 توسعه می یابد.

Zabbix  یک نرم افزار قدرتمند در زمینه مانیتورینگ و جمع اوری اطلاعات در شبکه میباشد. با استفاده از این نرم افزار میتوانید بصورت Real-Time بیش از 10 هزار سرور، ماشین مجازی و دیگر سخت افزار های شبکه ای را هم زمان مانیتور کنید. Zabbix در کنار جمع اوری اطلاعات، با استفاده از یک رابط کاربری مناسب انواع Graph ها و Map ها را در اختیار شما قرار میدهد تا به بهترین شکل تمامی سخت افزار های مورد نظر را زیر نظر داشته باشید.کارایی بسیار قدرتمند این ابزار در جمع اوری اطلاعات و انالیز، آن را برای سازمان های بزرگ مناسب میسازد. مانیتورینگ توضیع شده نیز با استفاده از Zabbix Proxies امکانپذیر میباشد.

این نرم افزار با یک رابط کاربری تحت وب ارائه شده است که این محیط برای ورود با اعتبار سنجی امن شده است. در این محیط میتوانید کاربرانی با سطوح دسترسی مختلف ایجاد نمایید. جمع اوری اطلاعات با استفاده از نصب Agent در سیستم میزبان انجام میشود، البته متد Agent-Less نیز در این نرم افزار فراهم بوده و میتوان بدون Agent نیز سرور و سخت افزار ها را مانیتور کرد. Zabbix میتواند بصورت اتوماتیک تمامی سخت افزار های شبکه را شناسایی کند. با استفاده از امکان Network Discovery میتواند بصورت اتوماتیک تمامی سخت افزار های درون شبکه را شناسایی و در صورت تمایل ان را مانیتور نمایید.

زبیکس از مای اس کیوال، پست گرس کیوال، اس کیوال لایت، Oracle و دی بی۲ برای ذخیره داده ها پشتیبانی میکند. برنامه نویسی سمت سرور از زبان C بهره میبرد و برنامه نویسی سمت کاربری آن از زبان PHP استفاده می کند.زبیکس همراه با ذخیره سازی اطلاعات ویژگی های مانند گراف ها ، نقشه ها و … را با هدف آنالیز و هشدار را در اختیار مدیران شبکه میگذارد ، که در صورت رد شدن محدودیت هایی که در شبکه اعمال شده مدیر شبکه را از طریق ایمیل ، SMS یا تلفن آگاه سازد.

 

زبیکس گزینه های بسیاری برای مانیتورینگ تجهیزات ارائه میدهد :

پشتیبانی از پروتکل SNMP :
زبیکس از پروتکل SNMP که دراکثر تجهیزات شبکه مانند سویچ ها ، روترها و سروها وجود دارد ، پشتیبانی میکند. که میتواند با تهیه اطلاعات مربوط به شبکه ، سی پی یو ، حافظه ها ، وضعیت پورت ها نقش بزرگی در مدیریت شبکه داشته باشد.

مانیتورینگ VMware :
با استفاده از زبیکس میتوانید از طریق Low Level Discovery به صورت اتوماتیک انواع سیستم های مجازی سازی مانند VMware , VSphere , VMware VCenter , Hypervisor , HyperV را شناسایی و مانیتور کنید.

سفارشی سازی :
اگر در سازمان خود داده های خاصی دارید و نیاز به مانیتورینگ سفارشی سازی شده دارد با استفاده از زبان برنامه نویسی pytone , perl , shell , php و یا هر زبان برنامه نویسی دیگری قادر به گسترش یا سفارشی سازی این سیستم مانیتورینگ خواهید بود.

مانیتورینگ دیتابیس و وب سرویس ها :
زبیکس قادر خواهد بود که انواع دیتابیس ها SQL Server , MySQL , PostgreSQL , Oracle که اطلاعات مهمی مانند اطلاعات مشتریان ، امور مالی و مانیتور کردن سرعت دانلود و آپلود یا در دسترس بودن سایت ها ، سرورها ، فروشگاه ها و … که در ان نگهداری میشود را مانیتور کند.
زبیکس حتی به مدیران سایت ها این امکان را میدهد که تمامی صفحات وب سایت را به صورت جداگانه مانیتور کرده و صفحاتی هم که احتیاج به لاگین کردن دارند با وارد نمودن Username و Password وارد آن شده و وضعیت انجا را تحلیل کند.

مانیتورینگ سرورهای جاوا :
زبیکس بعد از نسخه 2 یک قابلیت جدیدی که به زبان جاوا نوشته شده ، به نام Zabbix Java Gateway را اضافه کرده که امکان مانیتور کردن نرم افزارهای مبتنی بر Java را با استفاده از JMX (Java Management Extensions) ایجاد مینماید و زبیکس درخواست مورد نظر را از طریق ارسال JMX Counter مناسب به سمت Zabbix Java Gateway ارسال مینماید و Zabbix Java Gateway جواب ها را بدون نیاز به هیچ نرم افزار دیگری از نرم افزار های مبتنی بر Java دریافت کرده و به سمت سرور ارسال می نماید ، که دارای اهمیت زیادی میباشد.

مانیتورینگ سخت افزاری :
مانیتورینگ زبیکس این امکان را میدهد ، سخت افزارهایی که دارای قابلیت IPMI میباشند را بدون نیاز به هیچ واسطی و به صورت مستقیم وصل شده و اطلاعات مورد نیاز خود را مانند درجه حرارت ، سرعت فن ، وضعیت هاردها و … دریافت نماید و در صورت بروز مشکل مانند بالا رفتن درجه حرارت و … یک دیوایسی از طریق اجرای دستورات IPMI در بستر شبکه نسبت به روشن یا خاموش کردن تجیزات شبکه اقدام نماید.

مانیتورینگ شرایط محیطی :
با استفاده از زبیکس میتوانید از سنسورهایی که جهت کنترل رطوبت و دما و نیز درجه فشار محیط به کار میروند با مانیتورینگ شرایط محیطی اقدام فرمایید.

پایش بدون نیاز به عامل نرم افزاری :
بعضی اوقات ممکن است استفاده از Agent روی یکسری از سیستم ها و تجهیزات وجود نداشته باشد که این سیستم قابلیت مانیتورینگ را به صورت Agent Less یعنی بدون نیاز به Agent را ارائه میدهد.

 

مزایای استفاده از Zabbix

این نرم افزار بصورت رایگان و Open-source در اختیار عموم قرار گرفته است که این مورد هزینه های تمام شده شرکت ها را کاهش میدهد. البته توجه داشته باشید zabbix برای نصب نیاز به کامپوننت هایی نظیر Linux, apache, MySQL و PHP دارد. نصب و استفاده از این ابزار بسیار اسان بوده که هزینه های مربوط به اموزش سازمان را کاهش میدهد. شما میتوانید با چند جستجو کوتاه و یا مطالعه Document مربوط به این نرم افزار، Zabbix را بصورت عملیاتی مورد استفاده قرار دهید. همچنین Zabbix برای پلتفرم های پایه ویندوز و یونیکس Agent ارائه کرده است که این Agent ها باعث افزایش سرعت مانیتور و افزایش کارایی و امکانات خواهند شد.

یک سیستم مانیتورینگ مرکزی پیشرفته با ذخیره اطلاعات در دیتابیس این امکان را خواهد داشت تا تمامی اطلاعات را ذخیره کند. به همین دلیل هنگامی که به این اطلاعات نیاز پیدا کردید تمامی اطلاعات در دسترس شما قرار خواهد داشت.

تنها پس از نصب این نرم افزار به قدرت ان پی خواهید برد. برای مانیتور سنسور های مختلفی در سیستم تعریف شده است. برای مثال با استفاده از Agent میتوان میزان مصرف دیتابیس، وضعیت میزان فضای دیسک ، میزان مصرف رم و سی پی یو بصورت Real -Time و… را برسی و مانیتور نمایید. علاوه بر این میتوان کد های بازگشتی از وب سایت ها را نیز تحت نظر داشت. به عنوان مثال کد 200 به این معناست که وب سایت بدون مشکل در دسترس است. ممکن است زمانی سرور در دسترس باشد اما سایت با با مشکل مواجه باشد.

 

خروج از نسخه موبایل