نماد سایت شرکت آرسس

معرفی وب سرور متن باز و سریع LIGHTTPD

وب سرور - LIGHTTPD

وب سرور LIGHTTPD

وب سرور lighttpd یک وب سرور فوق سریع و سبک است که به صورت رایگان توزیع می گردد. این وب سرور توسط شخصی به نام Jan Kneschke در سال 2003 انتشار یافت. هدف از طراحی و توزیع این وب سرور متن باز ( Open Source ) رفع مشکل معروف c10k problem بود و بعد ها توسعه یافت. این وب سرور به مانند Nginx یک سرور سرعت بالاست و در عین سبک بودن توانایی پشتیبانی هزاران کانکشن به طور همزمان را با منابع سخت افزاری کم دارد.

پیکربندی و تنظیمات lighttpd بر خلاف سایر وب سرور های روتین و رایج، کمی دشوار بوده و نیاز به تجربه و دانش بالایی جهت کانفیگ سرور دارد.کانفیگ lighttpd در صورت رعایت استاندارد های این وب سرور به شکل قابل ملاحظه ای از لود بالای سرور ناشی از وب سرور آپاچی می کاهد .در بین مزایای متعدد lighttpd ، مصرف بسیار کم پردازنده و RAM توسط این وب سرور بسیار مشهور است.این وب سرور برای میزبانی از سرور تک وب سایت طراحی شده و به هیچ وجه برای سرورهای اشتراکی توصیه نمی شود.

در حال حاضر کمتر کنترل پنل وب هاستینگی از این وب سرور پشتیبانی کرده و از طرفی دیگر lighttpd  از htaccess.  پشتیبانی نمی کند و همچنین Rewritre آن نیز با آپاچی متفاوت است. کانفیگ lighttpd  برای تک وب سایت های بزرگ و با ترافیک بالا و همچنین چت روم های مبتنی بر ET-Chat و سرور های دانلود و آپلود فایل یکی از بهترین انتخاب های ممکن است. وب سرور lighttpd در صورت کانفیگ صحیح ، توان اداره کردن هزاران کانکشن همزمان در سرور های آپلود ، دانلود و چت روم را داشته و زیر ترافیک سنگین با مشکلاتی مانند هنگ کردن بالا رفتن لود سرور مواجه نمی شود .

در وب ‌سرور Lighttpd با یکی از امن‌ترین وب‌سرورها طرف هستیم که سرویس بسیار خوبی در موقعیت‌های High Performance و High load عرضه می‌کند. از طرف دیگر این وب‌سرور نسبت به سایر وب‌سرورها نیاز به منابع بسیار کمی دارد و گفته می‌شود کمترین میزان رم را اشغال می‌کند. Lighttpd به امکانات پیشرفته‌ای مانند FastCGI, CGI و URL-Rewriting مجهز است و این موارد باعث شده این وب‌سرور گزینه خوبی برای سرورهایی با حجم ترافیک بالا باشد.جالب است بدانید وب‌سایت معروف و پرترافیک یوتیوب در گذشته از این وب‌سرور خدمت می‌گرفته است. از طرف دیگر برخی از ماژول‌های آپاچی را می‌توان در  این سرور به کار گرفت.

Lighttpd از Chroot پشتیبانی می‌کند و به ابزار آماری RRDtool مجهز است. این وب‌سرور به صورت تک پردازشی ساخته شده و با چندین Thread مختلف تعامل برقرار می‌کند. اگر خاطر شما باشد گفتیم وب‌سرور Lighttpd امنیت بالایی دارد که در این زمینه می‌توان به ماژول مخصوص برای جلوگیری از حملات DDos اشاره کرد.

مزایای lighttpd:

1- پشتیبانی از Load Balancing با هندل Fastcgi و قابلیت استفاده بصورت Reverse Proxy

2- پشتیبانی از Chroot

3- پشتیبانی از Mod_rewrite برای کارکرد اسکریپت های مختلف

4-  ساپورت TLS/SSL و پشتیبانی SNI از طریق Open SSL

5- انعطاف پذیری کامل با زبان های برنامه نویسی وب

6- پشتیبانی از Cache system های مختلف

7- پشتیبانی از HTTP compression با استفاده از mod_compress و در اخیرا پشتیبانی از mod_deflate

8- حجم بسیار پایین و سرعت بالا (کمتر از 1 مگا بایت)

9-  طراحی شده بر اساس Single-process برای ساپورت تعداد کانکشن بالا

10 -مصرف رم کم و استفاده کم از منابع سرور

11- قابلیت احراز هویت کاربران از طریق LDAP

12- آمار و ارقام RRDtool

13- پشتیبانی از Server Side Includes

14- انعطاف پذیری بالا برای کار در سرورهای مجازی

15- پشتیبانی از ماژول های متنوع

 

خروج از نسخه موبایل