نماد سایت شرکت آرسس

معرفی یک کامپیوتر

Computer - PC - Personal Computer - کامپیوتر - رایانه - پی سی - پی‌سی - P30

Computer - PC - Personal Computer - کامپیوتر - رایانه - پی سی - پی‌سی - P30

معرفی یک کامپیوتر

در طول این دوره آموزشی از شرکت آرسس پارت هرگاه از واژه‌ی Computer استفاده شود، منظور، مجموعه اجزایی است که برای انجام یک وظیفه و یا دستور مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع کامپیوتر از دو بخش Hardware یا سخت‌افزار و Software یا نرم‌افزار تشکیل شده است. سخت‌افزار به اجزای فیزیکی کامپیوتر اشاره دارد و نرم‌افزار به مجموعه دستوراتی گفته می‌شود که در کامپیوتر وظیفه خاصی را به عهده دارد. عده‌ای کامپیوتر را تنها واحدی تلقی می‌کنند که هارد دیسک، پردازشگر، حافظه و غیره در آن قرار گرفته‌اند اما برای استفاده از Computer به یک مانیتور نیز نیازمند هستید، تا بتوانید عملیاتی را که انجام می‌دهید، مشاهده کنید.

برخی از کامپیوترها مانند لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای All in one، دارای مانیتورهای Built-in می‌باشند؛ یعنی یک مانیتور توسط شرکت سازنده روی آن‌ها نصب شده است. توجه داشته باشید که مانیتور و کامپیوتر را با یکدیگر اشتباه نگیرید! مانیتور یا به اصطلاح صفحه نمایش، هیچ‌گونه عملیات پردازشی انجام نمی‌دهد، بلکه تنها Interface یا ظاهر گرافیکی کامپیوتر را به نمایش می‌گذارد، interface نیز در بخش مرکزی سیستم قرار دارد. برای وارد کردن متن و دستورات و همچنین کنترل کامپیوتر، به یک ماوس و یک صفحه کلید نیاز خواهید داشت. برای شنیدن صداهای ایجاد شده توسط Computer، وجود Speaker و یا هدفون، ضروری است.

البته بعضی از کامپیوترها دارای بلندگوهای داخلی یا Built-in هستند اما بعضی دیگر این‌گونه نیستند. به علاوه یک کامپیوتر به سیستم‌‌عامل هم نیازمند است. سیستم‌عامل نرم‌افزاری است که عملکرد مجموعه‌ کامپیوتر را مدیریت می‌کند. در درس‌های آینده به معرفی سیستم‌عامل‌ها نیز خواهیم پرداخت. در استفاده از یک کامپیوتر، استفاده از نرم‌افزارها و برنامه‌ها اجتناب ناپذیر است. برنامه‌هایی همچون، برنامه‌های واژه‌پرداز، صفحه‌گسترده یا Spreadsheet، و یا برنامه‌های ویرایش تصویر از این جمله‌ هستند. در بعضی از کامپیوترها از طرف شرکت سازنده، تعدادی نرم‌افزار نصب شده است. البته شما قادر هستید که بر اساس نیاز، هزاران نرم‌افزار دیگر را خریداری نموده و نصب کنید. همچنین می‌توانید برای انجام کارهای دیگر، سخت‌افزارهایی را به سیستم بی‌افزایید. برای مثال برای چاپ کردن سندها یا فایل‌های متنی، به یک چاپگر نیاز دارید. همچنین می‌توانید برای ایجاد نسخه‌ی الکترونیکی از اسناده کاغذی از Scanner استفاده کنید. البته امروزه اکثراً چاپگر و اسکنر در یک دستگاه تلفیق شده‌اند (در درس‌های آینده در مورد این سخت‌افزارها بیشتر توضیح خواهیم داد). برای استفاده از اینترنت به یک نرم‌افزار مرورگر وب،‌ یک مودم و نیز اشتراک از یک شرکت خدمات اینترنت نیاز دارید اما حداقل اجزای یک کامپیوتر علاوه بر واحد مرکزی، شامل مانیتور، ماوس، صفحه کلید و یک سیستم‌عامل است. به طور کلی هرگاه که از یک کامپیوتر صحبت می‌کنیم، هدف ما همین بخش‌های اصلی و مورد نیاز خواهد بود.

خروج از نسخه موبایل