نماد سایت شرکت آرسس

معرفی نانو سرور مایکروسافت

Nano Server - نانو سرور

Nano Server - نانوسرورنانو سرور

مایکروسافت در ویندوز سرور 2008 و 2012  نسخه Core را اضافه کرد. مایکروسافت پس از موفقیت و استقبال کاربران خود از Core Server  که در ویندوز 2008R2  برای اولین بار ارائه شد، پس مایکروسافت تصمیم گرفت که یک سیستم عامل سبک‌تر از Core Server  را نیز ارائه دهد ، پس در ویندوز سرور 2016 نسخه Nano Server را معرفی کرد. نانو سرور یک ویندوز سرور بهینه‌ سازی شده در بستر ابر  می باشد که مایکروسافت برای توسعه‌دهندگان ارائه داده است. نسخه Core در سرور 2016 همچنان پابرجاست و حذف نشده است و نسخه گرافیکی آن Desktop Experience نام دارد. Nano Server  که علت اصلی تولید آن بر پایه Cloud  می‌باشد، 20 برابر سبک تر از نسخه Core  بوده و تمامی ماژول‌های اضافی در آن حذف شده است.و همچنین کمتر به بروز رسانی ها امنیتی و ریستارت احتیاج دارد.

در نانو سرور Nano Server مایکروسافت ویژگی هایی که ضروری نبوده مانند رابط های گرافیکی، خط فرمان، پشتیبانی 32 بیتی محیط مبتنی بر CLI ، MSI و برخی از مؤلفه‌های پیش‌فرض Server Core را حذف کرده است. برای کنترل این نسخه باید از Web Browser به صورت Remote استفاده کرد و یا آن را برای نصب به صورت VHD بر روی ماشین مجازی آماده کرد. در واقع ساختار های  مدیریتی به ‌صورت راه دور از طریق WMI و PowerShell انجام می‌شود.

 

 

Nano Server  در اصل یک سیستم Headless  است، بدین معنا که هیچ گونه رابط گرافیکی و یا ترمینال برای ارتباط لوکال با آن در دسترس نیست و تنها از راه دور به صورت ریموت پاورشل و یا تحت وب قابل کنترل می باشد. نکته قابل ذکر این است که نانو سرور به صورت سایر نسخه‌های ویندوز قابل نصب مستقیم بر روی سخت افزار نیست و با طی کردن مراحل دیگری شما آن را تنها بر روی یک VHD  توسعه داده و در نهایت آن VHD  را در یک  Hyper-V می‌توانید استفاده کنید.

مزایای مهم نانو سرور Nano Server

20  برابر سبک تر از Core Server

93  درصد حجم کمتر در VHD

92 درصد امن‌تر از سایر ویندوزها

80 در صد کمتر از سایر ویندوزها نیاز به ریبوت دارد.

نیاز به منابع کمتر برای اجرا و سرویس دهی

مزایای مهم نانو سرور تنها به اینجا ختم نخواهد شد و با استفاده از آن و روان بودن در اجرای تمامی اپلیکیشن‌های پایه رایانش ابری از مزایای بیشتر آن آگاه خواهید شد.

در طراحی Nano Server شاهد این هستیم که با پایین آوردن تعداد پورت‌های باز و کم کردن سرویس‌های مورد نیاز در هنگام کار سرور و کاهش دادن Driver های سخت افزاری به بهبود امنیت آن نسبت به نسخه‌ی Core کمک به سزایی شده است.

در نسخه Nano نصب و راه اندازی سرور با کاهش قابل توجه نیاز به منابع همراه شده است. به طوری که زمان نصب آن به 35 ثانیه( البته در مقایسه با Server Core و یک نوع سخت‌افزار)، مقدار فضای مورد نیاز به 450مگابایت، و در حالتی که به صورت مجازی روی VHD نصب می‌شود به 480 مگابایت کاهش پیدا کرده است.

 

Nano Server رابط گرافیکی کاربر (GUI) ندارد و برخلاف Windows Server Core بدون خط فرمان (command prompt)  و کنسول PowerShell می باشد. Nano Server  حتی local login هم ندارد. بطور کلی Nano Server برای حمایت و پشتیبانی از خدمات طراحی شده است.

اما در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که تفاوت و مزایای و محدودیت های نانو سرور نسبت به ویندوز سرور 2016 را بیشتر مشخص خواهد کرد:

نانو سرور یک سیستم عامل Headless  است ( قابلیت لاگین لوکال ندارد )

فقط ابزارها ، اپلیکیشن‌ها و Agent  های 64 بیتی را پشتیبانی می‌کند.

سرویس اکتیو دایرکتوری را نمی‌توان در آن نصب کرد.

Group policyرا پشتیبانی نمی کند.

نانو سرور قابلیت تنظیم پروکسی برای ارتباط با اینترنت را ندارد.

NIC-Teaming در ویندوز نانو سرور پشتیبانی نمی شود.

از System center configuration manager  و System Center Data Protection Manager  پشتیبانی نمی‌کند.

BPA پشتیبانی نمی شود.

Nano Server از کارت شبکه و اینترفیس‌های مجازی پشتیبانی نمی‌کند.

نانو سرور نیازی به فعال کردن (Activate) ندارد.

نسخه پاورشل موجود در نانو سرور کمی متفاوت با پاورشل سایر ویندوز ها می باشد.

خروج از نسخه موبایل