نماد سایت شرکت آرسس

آشنایی با نحوه کار موتور جستجو

موتور جستجو - موتور - جستجو - گوگل - یاهو - بینگ - سئو - SEO - GOOGLE - YAHOO - BING - SITE - SEARCH ENGINE - Crawler

موتور جستجو - موتور - جستجو - گوگل - یاهو - بینگ - سئو - SEO - GOOGLE - YAHOO - BING - SITE - SEARCH ENGINE - Crawler

هنگامی که در حال فراگیری SEO یا بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو هستید اگر از منطق تکنیک‌ها آگاهی داشته باشید روند فراگیری بسیار ساده‌تر و بهتر پیش خواهد رفت. برای درک بهتر این تکنیک‌ها ابتدا باید با روش‌های موتورهای جستجو آشنا باشید. اگر قصد داشته باشیم به ساده‌ترین روش بیان کنیم، موتورهای جستجو دارای دو مؤلفه اصلی هستند. Crawler و الگوریتم Crawler با نام‌های عنکبوت، ربات و Bot نیز شناخته می‌شوند.

Crawler برنامه‌ای است که به وب‌سایت‌ها وارد شده و اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند. الگوریتم یک فرمول رده‌بندی است که موتور جستجو برای تعیین میزان مرتبط بودن صفحات یافته شده توسط Crawler از آن استفاده می‌کند. به طور اساسی روش کار به این ترتیب است، Crawler لینک‌ها را دنبال کرده و اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند و در نهایت این اطلاعات را به بانک اطلاعاتی اضافه می کند. به عبارت دیگر Crawler صفحات را می‌یابد، محتوای آنها را می‌خواند و اطلاعات آنها را در بانک اطلاعاتی شاخص‌گذاری می‌کند. این سه مرحله، مراحل اصلی کار هستند.

از آنسجایی که Crawler تنها یک ربات است، همواره نکات فنی وجود دارد که صحت انجام سه مرحله‌ی مذکور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین باید صفحات را به گونه‌ای طراحی کنید که در حد امکان، کار Crawler را راحت کند. موتور جستجو از یک الگوریتم استفاده می‌کنند تا مرتبط‌ ترین صفحات را با کلید واژه‌ی مورد جستجو، پیدا کنند. الگوریتم نوعی فرمول است. موتور جستجو صدها فاکتور را در نظر می‌گیرند و هر کدام به روش خود برای این فاکتور اهمیت غائل هستند.

امروزه دیگر نمی‌توان مانند گذشته از نرم‌افزارهای خودکار SEO برای بالا بردن رتبه سایت استفاده کرد و ما نیز هرگز استفاده از این نرم‌افزارها را توصیه نمی‌کنیم. در تعیین مرتبط بودن صفحات وب صدها فاکتور دخیل‌اند اما همه‌ آنها در حقیقت به دو نکته‌ مهم ختم می‌شوند. یکی معیار On Page یا مواردی که شما درباره خودتان در وب‌سایت شما می‌نویسید و دیگر معیار Off Page یعنی مواردی که در وب‌سایت‌های دیگر درباره شماوبه نقل از وب‌سایت شما آورده شده است. اینترنت در حقیقت یک رسانه واژه بنیاد است و از هر صفحه اطلاعات زیادی می‌توان استنباط کرد و محتویات هر صفحه به موتور جستجو کمک می‌کند تا محتویات مرتبط با هر موضوع را بیابد.

معیار Off Page به صورت عمومی از طریق لینک‌ها محقق می‌شود. یعنی صاحب یک وب‌سایت دیگر، به چیزی که در وب‌سایت شما قرار گرفته است علاقه‌مند می‌شود. لذا با قراردادن لینک سایت شما یا لینک آن صفحه‌ی خاص آن را به بازدیدکنندگان سایت خودش معرفی می‌کنید. موتور جستجو این امر را به عنوان یک امتیاز به حساب می‌آورند.

زیرا هنگامی که دیگران از مطالب شما استفاده می‌کنند،اعتماد نسبت به آن مطالب افزایش می‌یابد. با توجه به نحوه‌ی کار موتور جستجو و این‌که آن‌ها به دنبال چه چیزی هستند SEO به شما کمک می‌کند تا مشکلات فنی که می‌تواند مانع کار Crawler شوند، را رفع کنید. هم‌چنین SEO کمک می‌کند تا صفحاتی ایجاد شوند که از الگوریتم ارتباط پیروی می‌کنند. به این ترتیب اطمینان حاصل می‌شود که در وب‌سایت شما همان چیزهایی وجود دارد که دیگران به دنبال آن‌ها هستند و نیز آن‌قدر جذاب و منحصر به فرد است که دیگران را تشویق می‌کند تا به آن لینک بدهند.

SEO به بازدیدکنندگان وب‌سایت نیز کمک می‌کند تا وب‌سایت شما را بیابند. متاسفانه قابلیت‌های Crawler و توانایی‌های الگوریتم ارتباط، هیچ کدام کامل و بی‌نقص نیستند. بنابراین هرچه کار آن‌ها را ساده‌تر کنید احتمال بیش‌تری دارد که در جستجوهای مرتبط، وب‌سایت شما در رده‌های بالاتری به نمایش درآید.

پس بهتر است از ابتدای کار وب‌سایت، اصول SEO را رعایت کنید. باید تحقیقات زیادی را درباره‌ی کلیدواژه ها و المان‌های دیگر از راه‌اندازی وب‌سایت انجام دهید. همچنین باید اشکالات فنی را که از عملکرد صحیح Crawler جلوگیری می‌کنند رفع کنید. البته تمام این کارها را بعد نیز از این می‌توان انجام داد در حالیکه اگر اصول SEO را از همان ابتدا رعایت نمایید صرفه‌جویی بسیاری در زمان دارید.

خروج از نسخه موبایل