نماد سایت شرکت آرسس

مقایسه،بررسی و تفاوت HPE iLO 4 و HPE iLO 5

نرم افزار مدیریتی HPE iLO - درباره HPE iLO - درباره HPE iLO4 - درباره HPE iLO5 -

مقایسه،بررسی نرم افزار مدیریتی HPE iLO و تفاوت HPE iLO 4 و HPE iLO 5

نرم افزار مدیریتی HPE iLO همزمان با ورود سرورهای نسل ۱۰ اچ پی به بازار، از نسخه ۴ به نسخه ۵ ارتقا پیدا کرده که ویژگی‌های امنیتی برجسته‌ای را ارائه می‌دهد.از جمله پیشرفت‌هایی که در HPE iLO 5 وجود دارد، ویژگی امنیتی در سطح سخت‌افزار است که تحت عنوان Silicon Root of Trust بیان می‌شود.

اکنون می‌خواهیم در این مقاله تفاوت کنسول iLO 4 و iLO 5 را بررسی کنیم ، با آرسس پارت همراه باشید.

قابلیت مدیریت مستقل با HPE iLO

از ۲۵ سال پیش برای مدیریت، از عوامل مبنی بر OS استفاده می‌شد تا اینکه در سرورهای نسل ۸ و نسل ۹، مدیریت مستقل یا Agentless فراهم شد یعنی از نرم‌افزارِ سیستم‌عاملی برای مدیریت سیستم استفاده شد.

امروزه این مدیریت در iLO Firmware تعبیه شده که مانیتور کردن سنسورهای دما، فن‌ها، منبع تغدیه، پردازنده، رم، استوریج و شبکه سرور را انجام می‌دهد.

iLO می‌تواند SNMP Alerts، RESTful Alerts، Remote Syslog Events و Email Alerts را انجام دهدکه این قابلیت‌ها در داخل فریمور قرار گرفته است، البته این قابلیت نیاز به لایسنس Advanced دارد.

با مدیریت Agentless یا مستقل، نرم افزار مدیریتی (SNMP) به جای اینکه در سیستم‌عامل میزبان (Host OS) اجرا شود، در iLO Firmware اجرا می‌شود.

این پیکربندی، منابع پردازنده و حافظه را از سیستم‌عامل میزبان آزاد می‌کند تا اپلیکیشن‌های سروری بتوانند از آنها استفاده کنند. iLO تمامی زیرسیستم‌‌های کلیدی داخلی را مانیتور می‌کند و می‌تواند مستقیما هشدارهای SNMP را به مدیریت مرکزی سرور ارسال کند حتی اگر هیچ سیستم‌عامل میزبانی نصب نباشد.

iLO Firmware می‌تواند مستقیما با Smart Array Firmware صحبت کند و اطلاعاتی را به دست می‌آورد.

مثلا پیکربندی لاجیکال درایوها، سلامت فیزیکی درایوها و مانیتورینگ SNMP، انجام و ارسال می‌شود. پس امکان صحبت فریمورها با هم وجود دارد و در این پروسه، مهم نیست که اصلا سیستم‌عاملی نصب باشد یا نه.

با وجود HPE iLO دیگر نیازی به حضور در دیتاسنتر و محل سرور نیست و از راه دور و با استفاده از رابط کاربری مرورگر وب، می‌توانید به منوها و تمامی موارد مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید.

نرم افزار مدیریتی HPE iLO : معرفی HPE iLO 5

اچ پی مدعیست امنیت در سرورهای نسل ۱۰ در بالاترین سطح قرار دارد و این امنیت بسیار بالا از ویژگی‌هایی است که در iLO ASIC فراهم شده است. سرورهای نسل ۱۰ اچ پی کاملا از سیستم‌عامل جدا و ایزوله هستند پس حتی اگر سیستم‌عامل هم دچار حمله هکرها شود، امکان نفوذ هکرها به فریمور وجود ندارد.

در ادامه HPE iLO 4 را با HPE iLO 5 مقایسه کرده و تفاوت‌های آنها را لیست می‌کنیم.

نرم افزار مدیریتی HPE iLO : سرعت دو برابری در HPE iLO 5

سرعت در HPE iLO 5 نسبت به HPE iLO 4، افزایش دوبرابری داشته که باعث می‌شود در پردازنده، رم و ROM Storage هم سرعت دو برابری داشته باشیم.

پس سریع‌تر شدن همه چیز به معنی مدیریت سریع‌تر و کارایی بیشتر است. سادگی در آپدیت فریمور هم از دستاوردهای HPE iLO 5 است.

نرم افزار مدیریتی HPE iLO :  میان‌بر به Remote Console

در HPE iLO 5 به منظور راحتی دسترسی به ریموت کنسول، در قسمت سمت چپ و پایین صفحه اول، Remote Console Thumbnail قرار گرفته است.

ریموت کنسول در HPE iLO 5 دارای ۴ قسمت زیر است:

نرم افزار مدیریتی HPE iLO :  بررسی ویژگی Active Health System

HPE iLO، دارای قابلیت و ویژگی Active Health System یا AHS به صورت Built-in است که لاگ‌های AHS دارای قابلیت‌های تشخیصی هستند و اطلاعات را به صورت ریموت و از راه دور جمع می‌کند.

هر بار که سرور بوت می‌شود، یک Snapshot از پیکربندی سرور می‌گیرد و سابقه یا هیستوری پیکربندی سرورها را ایجاد می‌کند.

این اطلاعات، بسیار حیاتی هستند و باعث تشخیص مشکلات شده و به ادمین‌ها و مدیران شبکه کمک می‌کند سرورشان را سریع‌تر به کسب‌وکار برگردانند.

چیزی که در بهار سال ۲۰۱۷ و در HPE iLO 5 به Active Health System اضافه شده این است که ادمین‌ها می‌توانند فایل AHS خود را دانلود کنند و پس از آپلود آن در Active Tool System، از متخصصین و مشاورین اچ پی کمک گرفته و مشکلات را تشخیص و عیب‌یابی کنند.

نرم افزار مدیریتی HPE iLO :  بررسی ویژگی Service Health

قابلیت Service Health در HPE iLO 5 قرار داده شده و به واسطه آن، در صورت بروز هر مشکلی در سیستم مثلا اگر درایوی Fail شود، خود اچ پی زودتر از ادمین و مسئول سیستم این رویداد یا Event را متوجه شده و به ادمین اطلاع می‌دهد.

نرم افزار مدیریتی HPE iLO :  بررسی ویژگی مانیتورینگ دما و برق

از جمله قابلیت‌های نرم‌افزار مدیریتی HPE iLO این است که نمایش سه بعدی از دمای تمام نقاط داخل سرور ارایه می‌دهد.

۶۴ سنسور دماییِ متفاوت داخل سرور قرار گرفته که امکان مدیریت آنها وجود دارد.

این سنسورها از الگوریتم‌های جالبی استفاده می‌کنند که هدف آنها کار کردن فن با حداقل سرعت ممکن است که به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق انجام می‌شود.

همه سرورهای پرولیانت از قابلیت Built-in Power Meter استفاده می‌کنند که مصرف برق سیستم را اندازه می‌گیرد.

آپدیتی که اچ پی در HPE iLO 5 قرار داده این است که ظاهر زیباتر و جدیدتری فراهم کرده که متوسط مصرف برق را مانیتور می‌کند و حداکثر مصرف برق را نیز اعلام می‌کند.

همچنین قابلیت تنظیم کردن Power Cap هم وجود دارد. به طور کلی وظیفه مراقبت از سرور را به عهده دارد و اجازه نمی‌دهد برق بیشتر از نیاز مصرف شود.

منبع: آرسس پارت

نویسنده : سید مهدی حسینی (کارشناس فنی شرکت آرسس پارت)

خروج از نسخه موبایل