نماد سایت شرکت آرسس

نکات طلایی هنگام انتخاب CPU

پردازشگر - CPU - intel xeon - کامپیوتر - پردازنده - سی پی یو - اینتل - اینتل زیون - سرور - server - cpu - computer

پردازشگر - CPU - intel xeon - کامپیوتر - پردازنده - سی پی یو - اینتل - اینتل زیون - سرور - server - cpu - computer

خرید یک پردازشگر مسئله قابل تامل مهمی در هنگام جمع آوری یا خریدن یک کامپیوتر است. در ادامه ما به برخی ملاحظات و اطلاعات اضافی که باید در هنگام خرید یک پردازشگر به صورت جداگانه یا نصب شده بر روی کامپیوتر بپرسید یا جستجو کنید می پردازیم.

نوع پردازشگر
یک CPU می تواند برای کاربرانی که قصد جمع آوری یک کامپیوتر را دارند مسئله مهمی باشد. در حال حاضر سه تولید کننده اصلی CPU وجود دارد: AMD، Cyrix و Intel. هر یک از این شرکت ها منتقدان و طرفدارانی دارند و در زمینه سازگاری و قابلیت اطمینان بسیار به هم نزدیک هستند. برای انتخاب هر یک از این پردازشگرها باید سازگاری آن با مادربورد را در نظر بگیرید. برای مثال، اگر یک مادربورد Intel خریداری می کنید یا جدیداً بر روی کامپیوتر نصب می کنید، باید یک پردازشگر Intel نیز خریداری کنید زیرا یک پردازشگر AMD فقط در مادربورد AMD کار می کند.

ملاحظات


گرماگیر

بسیار توصیه می شود که تمام CPU ها دارای گرماگیر و خنک کننده باشند. گرماگیر به خنک ماندن CPU کمک می کند و در نتیجه کارآیی بالاتری خواهد داشت. پردازشگر کامپیوتری که گرماگیر نداشته و یا دارای گرماگیر نامناسب یا معیوب باشد می تواند موجب هنگ کردن کامپیوتر و بروز خطاها یا مشکلات دیگر شود.
در هنگام خرید CPU باید گرماگیر متصل شده به پردازشگر را نیز مدنظر قرار دهید و مطمئن شوید که CPU خریداری شده با گرماگیر سازگار باشد.

رابط

در حال حاضر رابط های متعددی وجود دارند که CPU می تواند به آنها متصل شود. در ادامه فهرستی از این رابط ها و توضیح کوتاهی راجع به هر یک ارائه می شود.

Slot
Slot A
این Slot اولین بار هنگام عرضه پردازشگرهای پنتیوم II توسط اینتل استفاده و معرفی شد. این Slot به کاربر اجازه می دهد تا CPU را بر روی کامپیوتر نصب کند. با این وجود، شرکت اینتل به دلیل ملاحظات هزینه ای به Socket بازگشته است، چیزی که اکنون به عنوان FC-PGA Socket شناخته می شود. کامپیوترهای اینتل پنتیوم II و نسخه های اولیه اینتل پنتیوم III دارای Slot هستند.
پردازشگرهای AMD از رابط Slot A استفاده می کنند.

Socket
FC-PGA
Flip Chip
Coppermine
این Socket در حال حاضر رایج ترین و پرکاربرد ترین رابط برای پردازشگرها است. این Socket در تمام پردازشگرهای اینتل قبل از اینتل پنتیوم II استفاده شده است و اکنون در اینتل پنتیوم III و پردازشگرهای بالاتر با نام FC-PGA مورد استفاده قرار می گیرد، که مخفف عبارت Field-Programmable Gate Array (ردیف ورودی برنامه پذیر میدانی) است. FC-PGA یک Socket است و نه یک پردازشگر slot و با عنوان Intel Coppermine یا Flip Chip نیز شناخته می شود.
Slocket
Slocket که یک کارت slot است که می تواند برای اتصال یک socket یا پردازشگر FPGA استفاده شود. این یک رابط واقعی نیست اما می تواند یک انتخاب برای کاربرانی باشد که دارای یک آداپتور slot در کامپیوتر خود هستند و از سرعت های یک socket یا پردازشگر FPGA پشتیبانی می کند.
وقتی به رابط CPU نگاه می کنیم آن باید با چیزی که بر روی مادربورد است هماهنگ باشد مگر این که مادربورد دارای یک Slocket باشد.
نام های پردازشگرها
نام های پردازشگرها می تواند بسیار گیج کننده باشند و به عنوان روشی برای کمک به فروش یک کامپیوتر یا پردازشگر کامپیوتر استفاده شوند. در ادامه فهرستی از برخی از پر کاربرد ترین پردازشگرها و توضیح خلاصه ای درباره هریک ارائه می شود.
عناوین خانواده Intel :
Pentium – ۸۰۵۸۶، یا P5، پنتیوم نسل بالاتر از نسل پردازشگر ۴۸۶ است.
Pentium Pro – چیپی که برای کمک به افزایش سرعت ویندوز ۳۲ بیت طراحی شده است
Pentium with MMX – پردازشگری با ۵۷ دستورالعمل اضافی جدید و سرعت ارتقاء یافته برای نرم افزارهای گرافیکی و نرم مولتی مدیا. MMX اکنون در تمام پردازشگرهای اینتل که بعد از این پردازشگر عرضه شده اند وجود دارد.
Pentium II and III – اولین پردازشگرهای اینتل که دارای آداپتورهای Slot هستند. این پردازشگرها نسل های بعدی پردازشگر پنتیوم اینتل هستند.
Intel Coppermine – نسخه Socket FC-PGA اینتل پنتیوم III و IV.
Intel Flip Chip – نام دیگر Intel Coppermine است.
Intel Celeron – پردازشگرهای ارزان تر اینتل هستند که برای پایین آوردن قیمت های کامپیوترها از طریق کاهش یا حذف فوری کش Level 2 طراحی شده اند.
Pentium IV – نسل بعدی پردازشگرهای اینتل هستند، این پردازشگرها بیش از ۱ گیگاهرتز بوده و پردازشگرهای FPGA می باشند.
عناوین خانواده AMD :
AMD K6-2 – پردازشگر Socket 7 دارای فناوری ۳DNow! است و اولین پردازشگر دارای باس ۱۰۰ مگاهرتز می باشد.
AMD K6-3 – چیپ K6-2 دارای حافظه کش Level 2 است، که طبق سرعت CPU عمل می کند.
AMD Duron – این پردازشگر همانند پردازشگر Intel Celeron یک پردازشگر قیمت مناسب است که باعث می شود قیمت کلی کامپیوتر پایین تر بیاید.
AMD Athlon – نسل پردازشگرهای ADM که دارای ویژگی هایی مانند سرعت باس ۲۰۰ مگاهرتز هستند.
AMD Thunderbird – جدیدترین پردازشگر AMD، این پردازشگر دارای نسخه soket است.

سرعت
سرعت پردازشگر یک نکته مهم است، زیرا چیزی است که رتبه بندی سرعت کامپیوتر به آن مربوط می شود و به افزایش سرعت عملکرد کلی کامپیوتر کمک می کند.
با توجه به سرعت پردازشگرهای موجود، ما شدیداً توصیه می کنیم که شما پردازشگرهای تازه عرضه شده را خریداری نکنید. قیمت یک پردازشگر در هنگام عرضه بالاترین میزان را دارد اما بعد از دو تا چهار ماه قیمت آن به شدت کاهش می یابد.
تاثیرات
ارتقای پردازشگر کامپیوتر می تواند تاثیرات زیر را بر روی کامپیوتر داشته باشد:
• اجرای برنامه های نیازمند سرعت بالای پردازش را ممکن می کند.
• به افزایش سرعت کامپیوتر یا سرعت بارگذاری و اجرا شدن برنامه های کامپیوتر کمک می کند. توجه: در بسیاری از موارد این موضوع ممکن است مورد توجه قرار نگیرد یا چندان قابل توجه نباشد.

خروج از نسخه موبایل