نماد سایت شرکت آرسس

اجزای کامپیوتر شامل چه چیزهایی می‌شود؟

Computer - PC - Personal Computer - کامپیوتر - رایانه - پی سی - پی‌سی - P30

Computer - PC - Personal Computer - کامپیوتر - رایانه - پی سی - پی‌سی - P30

اجزای کامپیوتر

برای داشتن آگاهی از میزان توانایی کامپیوتر در هنگام خرید و یا دریافت یک کامپیوتر برای کار در خانه،‌ ابتدا باید با سه نکته آشنایی داشته باشید. این سه نکته عبارت اند از: ظرفیت هارد درایو، میزان رم نصب شده‌ و سرعت پردازشگر، برای کسانی که با کامپیوتر آشنایی نداشته باشند، درک این سه نکته و معنی آنها در تعیین قابلیت کامپیوتر دشوار خواهد بود. برای توضیح این مطالب از یک مثال استفاده می‌کنیم. قطعه‌ای که در تصویر مشاهده می‌کنید یک هارد درایو می‌باشد.

این قطعه از کامپیوتر گاهی با نام هارد دیسک نیز خوانده که ابزار ذخیره کردن اطلاعات نیز محسوب می‌شود. ممکن است به ندرت یک هارد دیسک را دیده‌ باشید چرا که این قطعه، یک قطعه داخلی یا Internal است. البته نوع دیگری از آن وجود دارد که هاردهای External معروف‌اند و برای ذخیره کردن اطلاعات به کار می‌روند. شما نیز قادر هستید هارد درایو را مانند این فایل کابینت (file cabinet) در نظر بگیرید که تمام فایل‌های ذخیره شده در کامپیوتر درون آن قرار می‌گیرند. این فایل‌ها می‌توانند شامل برنامه‌ها، اسناد، فایل‌های تصویری و غیره باشند. اصولاً هرچیزی که در کامپیوتر ذخیره شده است، در واقع در هارد درایو قرار دارد.

قطعه دیگری که می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم، RAM یا Random Access Memory است که به معنای حافظه با دسترسی تصادفی شناخته می‌شود. در اکثر مواقع از آن صرفاً با نام Ram یا حافظه یاد می‌کنند. Ram کامپیوتر مانند همین میزی است که پشت آن کار می‌کنید. برای این‌که بتوانید با فایل‌های موجود در فایل کار کنید باید فضای کافی برای سازماندهی این فایل‌ها بر روی میز وجود داشته باشد. هرچه میز کوچکتر باشد تعداد فایل‌هایی که می‌توان همزمان روی آن‌ها کار کرد کاهش خواهد یافت. به همین ترتیب هرچه میزان رم کمتر باشد اسناد و برنامه‌های کمتری قادر هستند به طور همزمان در کامپیوتر اجرا شوند. به همین علت رم یکی از قطعاتی است که ارتقاء آن، از دیگر قطعات رایج‌تر می‌باشد. هرچه رم بیشتر باشد تعداد فایل‌هایی که می‌توان به طور همزمان روی آن‌ها کار کرد بیشتر خواهد بود. همچنین کار با این فایل‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود. افزودن حافظه رم مانند استفاده از این جعبه‌ سیمی بر روی میز است، این جعبه فضای بیشتری برای جست‌و‌جو در میان فایل‌های روی میز ایجاد می‌کند. همچنین قابلیت کار بر روی چند فایل به صورت همزمان را افزایش می‌دهد. تصویر این قطعه را می‌توانید در شکل زیر مشاهده کنید.

قطعه‌ی دیگری که به آن می‌پردازیم CPU می‌باشد، که مخفف Central Processing Unit است و به معنای واحد پردازش مرکزی می‌باشد. این قطعه مهمترین قطعه در یک کامپیوتر یا سرور است که به آن مغز کامیوتر نیز گفته می‌شود. گاهی اوقات به آن پردازشگر نیز می‌گویند. این قطعه را از آن جهت مغز کامپیوتر می‌گویند که تمام کارهای کامپیوتر را انجام می‌دهد، از پردازش دستورات برنامه‌های در حال اجرا گرفته تا فعال نگه داشتن سیستم‌عامل. برای مثال می‌توانیم بگوییم، CPU نقش کارمندی را اجرا می‌کند که پشت میز نشسته است و کار مرتب کردن فایل‌ها در پشت میز را انجام می‌دهد. ممکن است فایل‌های ‌بسیار زیادی برای پردازش و سازماندهی وجود داشته باشد اما بدون آن کارمند هیچ کاری بر روی آن فایل‌ها انجام نخواهد شد، می‌توانید با ارتقاء هارد درایو امکان ذخیره‌ فایل‌های بیشتری را فراهم کنید، این کار مانند افزودن یک File Cabinet جدید می‌باشد. افزودن به حافظه‌ی RAM، همانند کار روی یک میز بزرگ خواهد بود، در آن صورت می‌توانید به طور همزمان بر روی فایل‌های بیشتری کار کنید. یک CPU به ندرت ارتقاء پیدا می‌کند، چرا که به صرفه نیست و هزینه زیادی دارد. بنابراین طبق همان مثالی که گفته شد، هرچقدر که کارمند بتواند قابلیتش را ارتقاء دهد، CPU نیز می‌تواند ارتقاء پیدا کند. البته علاوه بر هارد درایو، Ram و CPU، قطعات دیگری نیز در یک کامپیوتر وجود دارد، به عنوان مثال کارت گرافیک، پورت‌های USB، CD/ROM Drive، DVD/ROM Drive، Expansion carts، و غیره از قطعات موجود در یک کامپیوتر می‌باشد. اما مهمترین قطعات برای ارزشیابی یک کامپیوتر، RAM، Hard drive و CPU می‌باشد. در درس‌های آینده به معرفی قطعات دیگر کامپیوتر خواهیم
پرداخت. برای خرید کامپیوتر با گارانتی معتبر و کیفیت عالی و قیمت مناسب می‌توانید با شرکت آرسس تماس حاصل فرمایید.

خروج از نسخه موبایل