نماد سایت شرکت آرسس

تفاوت پردازنده های Pentium و Xeon چیست؟

cpu Xeon Intel 6148

cpu Xeon Intel 6148

پردازنده ‌های سری Pentium و Xeon دو خط تولید مجزای شرکت Intel هستند که هر سری از این پردازنده‌ها برای بازارهای مختلف طراحی شده‌اند. برای آشنایی بیشتر با این سری‌ها با ما همراه شوید:

نیازهای سخت افزاری کاربران در هر حوزه‌ای متفاوت است به عنوان مثال فردی که به بازی‌های آنلاین و یا وب گردی می‌پردازد با کسی که به انجام فرآیند پردازشی سنگین می‌پردازد، قطعاً نیازهای متفاوتی خواهند داشت، پردازنده‌های سرور با پردازنده‌های سیستم‌های خانگی معمولاً تفاوت دارند. برای اینکه بتوان این نیاز کاربرها را برآورده کرد، شرکت‌های تولید کننده پردازنده، مثل Intel متوجه شدند که باید بین محصولات خود تنوع ایجاد کرده و محصولات متمایزی به بازار بر اساس نیاز کاربران ارائه دهند و این درست زمانی بود که خط تولید پردازنده های سری پنتیوم و زئون شروع به کار کردند. هر دوی این محصول که برای بازارهای مختلف طراحی شده‌اند، سالهاست تولید می‌شوند.

1/تفاوت در سوکت: زئون‌ها و پنتیوم‌ها، Socket های سخت افزاری کاملاً متفاوتی دارند.

2/ کاربرد: پردازنده‌های سری Pentium برای برآورده کردن نیازهای عمومی و سیستم های خانگی مورد استفاده قرار گرفتند و پردازنده‌های سری Xeon برای استفاده در سرورهای سخت افزاری و انجام فرآیندهای پردازشی سنگین ارایه شدند.

 

پنتیوم‌ها پردازنده‌های خانگی یا دسکتاپی اینتل هستند؛ برای استفاده تکی بهینه‌سازی شده‌اند؛ دارای حافظه Cache کمتری نسبت به زئون ها هستند.

 

3/ عملکرد: پردازنده های زئون و پنتیوم علاوه بر کاربرد، در نحوه عملکرد هم با هم تفاوت‌هایی دارند، پردازنده‌های سری پنتیوم به صورت تکی در سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند در حالیکه پردازنده‌های سری زئون به صورت گروهی در یک سرور قرار می‌گیرند. ممکن است در یک سرور فقط دو عدد پردازنده زئون ببینید و در سرور دیگر تا ۳۲ عدد پردازنده زئون را در کنار هم مشاهده کنید که همزمان با هم در سرور کار می‌کنند. دلیل این نوع طراحی هم مشخص است، سرورها برای انجام فرآیندهای پردازشی سنگین و همزمان طراحی شده‌اند که هر کدام از این فرآیند های پردازشی اصلاً ربطی به همدیگر ندارند، بنابراین تفکیک کردن پردازش بر روی پردازنده های مختلف باعث بالا رفتن کارایی و بهبود سرویس‌دهی می‌شود. قابلیت کلیدی Multi-Threading نیز یکی دیگر از مواردی است که برای بالا بردن تاثیر گذاری و بالا بردن قدرت پردازنده ها در زئون ها استفاده شده است.

 

زئون‌ها پردازنده‌های صنعتی و خاص تجهیزات سخت افزاری سرور شرکت اینتل هستند؛ می‌توانند حتی تا ۳۲ عدد پردازنده در کنار هم به صورت همزمان کار کنند؛ بهترین گزینه برای انجام فرآیندهای Multi-Threading هستند.

 

4/ مقدار CPU Cache: پردازنده های سری زئون از مقدار CPU Cache بیشتری نسبت به پردازنده های پنتیوم برخوردارند. حافظه کش پردازنده یا CPU Cache Memory یکی از دلایل مهم بالا رفتن کارایی پردازنده ها محسوب می‌شود که طبیعتاً قیمت پردازنده را نیز بالا می‌برد. اگر حافظه کش پردازنده شما کم باشد تعداد مراجعه CPU به حافظه RAM شما افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل Bus سیستم و حافظه اصلی بیشتر درگیر می‌شوند و از طرفی به خاطر فاصله موجود بین پردازنده و RAM سرعت کاهش پیدا می کند، حافظه Cache باعث کاهش این مراجعات می‌شود. این حافظه در داخل پردازنده قرار گرفته است.

 

خروج از نسخه موبایل