نماد سایت شرکت آرسس

نحوه متصل شدن به سوئیچ CISCO

سوئیچ سیسکو ۲۹۶۰s - Baud Rate - سوییچ -سیسکو - سوییچ سیسکو - cisco - switch - اتصال سیسکو - IOS- Hyper Terminal - سوکت RJ45 -

سوئیچ سیسکو ۲۹۶۰s - Baud Rate - سوییچ -سیسکو - سوییچ سیسکو - cisco - switch - اتصال سیسکو - IOS- Hyper Terminal - سوکت RJ45 -

اتصال به سرور سیسکو نخستین گام  برای ارتباط با سوئیچ cisco و شروع کانفیگ (کانفیگ چیست؟) و یا عیب یابی و مانیتورینگ و کلا اولین قدم برای آشنایی با این دیوایس محبوب می باشد .

در ابتدا که شما به عنوان یک تازه کاربا یک سوئیچ سیسکو مواجه میشوید ، ممکن است کمی سردرگم شوید ، این کاملا طبیعی ست ،لذا به اعصاب خود مسلط باشید و با اراده و اطمینان شروع به اتصال به سوئیچ سیسکو برای آغاز راهی پر پیچ و خم و در عین حال شیرین ، نمایید .

روش اتصال به سوئیچ سیسکو ، به دو طریق کلی ست :

  • اتصال به سوئیچ سیسکو از طریق پورت کنسول 

اتصال به سوئیچ سیسکو از طریق پورت کنسول

وقتی یک سوئیچ سیسکو نیو  نزد شماست  ، تنها راه اتصال به آن استفاده از پورت کنسول cisco است . درون جعبه سوئیچ سیسکو و یا هر یک از محصولات cisco یک عدد کابل آبی رنگ معروف به کابل کنسول سیسکو وجود دارد که در مدل های قدیمی ، یک سر آن سوکت RJ45 و در سر دیگر آن DB9 یا همان پورت سریال کامپیوتر است ، که میباست آنرا به یک پورت سریال COM معروف مثلا COM 1 یا COM 2 وصل نمایید .

کابل سیسکو

کابل کنسول سیسکو سریال

طی مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی پورت های سریال از روی مادربرد ها جای خود را به پورت های USB و … داد ، حتی قبل از این نوتبوک ها هم دارای پورت سریال و حتی پارالل نیز بودند و نشان سیسکو کارها این بود که همیشه سعی میکردند نوتبوکی را انتخاب کنند که دارای پورت سریال برای ارتباط با کنسول انواع دیوایس ها باشد .

البته متاسفانه دیگر خبری از پورت های نوستالژیک سریال در کامپیوتر ها و نوت بوک ها نیست و  مجبور به استفاده از پورت وارانه USB هستیم ، لذا برای استفاده از کابل کنسول سیسکو برای اتصال به سوئیچ سیسکو مجبور به استفاده از تبدیل های نه چندان قابل اطمینان USB به Serial هستیم ،، این آداپتورها ، متاسفانه سابقه خوبی نداشته و هماهنگی مناسبی با انواع سیستم عامل ها در شناسایی درایور خود ندارند ، پس توصیه آرسس پارت مرکز فروش سرور اچ پی، به خرید یک مدل گران تر و بی دردسرتر همراه با CD درایور آن است .

تبدیل usb به serial کنسول سیسکو

خب البته یک خبر خوب هم هست و آن اینست که در مدل های جدید محصولات سیسکو مثل سری جدید سوئیچ سیسکو ۲۹۶۰s شکل کابل کنسول تغییر یافته و به USB تبدیل شده است و دیگر نیازی به آداپتور و تبدیل serial به usb نیست

کابل کنسول جدید سیسکو USB

پورت کنسول سیسکو برای انصال به سوئیچ سیسکو در مدل های قدیمی سوئیچ های سیسکو مثل سسیسکو ۲۹۵۰ ، سیسکو ۲۹۶۰ ، سیسکو ۳۵۵۰ ، سیسکو ۳۵۶۰ و سیسکو ۳۷۵۰ در پشت سوئیچ قرار دارد ، ولی در مدل های جدید سلایق عوض شده و به پنل جلویی منتقل شده ، ظاهرا به این نتیجه رسیده اند که جلو راحت تر و بهتر می باشد.

پورت کنسول سوئیچ سیسکو ۲۹۶۰s

خب تا این مرحله برای اتصال به سوئیچ سیسکو پیش رفتیم ، قدم بعدی استفاده از یک برنامه Terminal است ، برای مثال Hyper Terminal ویندوز و یا برنامه محبوب شبکه کاران Putty که میتوانید آنرا از اینجا دانلود کنید .

سرعت یا همان Baud Rate اکثر محصولات سیسکو به صورت پیش فرض ۹۶۰۰ است ، که البته بعدا میتوانید این عدد را نیز تغییر دهید ،، در صورتی که مشکلی در کابل کنسول cisco و پورت COM مربوطه و احیانا آداپتور یا تبدیل usb به سریال شما وجود نداشته باشه ، بعد از روشن کردن سوئیچ cisco باید اعلان های مربوط به روند بوت شدن سوئیچ سیسکو را مشاهده کنید ، اما در صورتی که کاراکتر های نا مفهوم بر روی صفحه نقش بست اشکال از Baud Rate است ، که ممکن است قبلا بر روی سرعت دیگری به شکل دستی تنظیم شده باشد ،، لذا میتوانید سرعت های دیگر را نیز امتحان کنید : ۱۲۰۰, ۲۴۰۰, ۴۸۰۰, ۹۶۰۰, ۱۹۲۰۰, ۳۸۴۰۰, ۵۷۶۰۰ and 115200 bit/s.

اگر تمامی موارد بالا را به درستی رعایت کرده باشید و سوئیچ cisco شما نیز سالم باشد ، اتصال به سوئیچ سیسکو موفقیت آمیز بوده و  حال میتوانید پس از پایان روند بوت سیستم عامل IOS سیسکو ، شروع به کار با این دیوایس دوست داشتنی کنید .

البته روش های دیگری نیز برای اتصال و ارتباط و کانفیگ دیوایس های cisco وجود درد ، که ما در این مطلب سعی کردیم به شکل ساده و ابتدایی برای افرادی که در ابتدای راه هستند ، ابتدایی ترین راه ها را معرفی نماییم ، که امیدواریم مفید و کاربردی واقع شده باشد ،، با آغوش باز منتظر نظرات و پیشنهادات و انتقادات گرانمایه حضرات ، که دستمایه ما برای ارائه بهتر محتوای فارسی سیسکو -شرکت آرسس پارت ، هستیم .

خروج از نسخه موبایل