نماد سایت شرکت آرسس

آشنایی با سرور های سیسکو

Cisco UCS - Cisco Server - سرور سیسکو

تاریخچه شرکت سیسکو:

لن بزاک و سندی لرنر ، زوجی که در بخش کامپیوتر دانشگاه استنفورد کار می‌کردند، Cisco را در سال ۱۹۸۴ تأسیس کردند. بزاک نرم‌افزار روترهای چند پروتکل را که توسط ویلیام یاگر(یک کارمند دیگر که کارش را سالها قبل از بزاک شروع کرده بود) نوشته شده بود تکمیل کرد. با وجود اینکه Cisco اولین شرکتی نبود که روتر طراحی و تولید می‌کرد، اولین شرکتی بود که یک Router چند پروتکل موفق تولید می‌کرد که اجازهٔ ارتباط بین پروتکل‌های مختلف شبکه را می‌دهد. از زمانی که پروتکل اینترنت (IP) به یک استاندارد تبدیل شد، اهمیت Routerهای چند پروتکل کاهش یافت. امروزه بزرگ‌ترین روترهای Cisco طراحی شده‌اند تا بسته‌های IP و فریمهای MPLS را هدایت کنند. در ۱۹۹۰، شرکت به سهامی عام تبدیل شد و سهام آن در بازار بورس نزدک عرضه شد. بزاک و لرنر با ۱۷۰ میلیون دلار از شرکت خارج شدند و بعد از مدتی جدا شدند. زمان انفجار اینترنت در ۱۹۹۹، Cisco  شرکت Cerent واقع در کالیفرنیا را با قیمت ۷ میلیارد دلار خریداری کرد. این شرکت گرانترین خرید Cisco در آن زمان بود. تنها خرید گرانتر مربوط به ساینتیفیک آتلانتا می‌باشد. در اواخر مارس ۲۰۰۰، در اوج رشد دات کام، سیسکو با ارزش مالی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار ارزشمندترین شرکت دنیا بود. در سال ۲۰۰۷ نیز با ارزشی بالغ بر ۱۶۵ میلیارد دلار همچنان یکی از ارزشمندترین شرکت‌ها بود.

با خرید شرکت‌های دیگر، توسعهٔ داخلی و همکاری با دیگر شرکت‌ها، Cisco به بازار بسیاری از قطعات دیگر شبکه (غیر از Router) راه پیدا کرده‌است، مانند Ethernet Switching، دسترسی از راه دور، Routerهای شعبه‌ای، شبکهٔ خودپردازهای بانک‌ها، امنیت، دیوار آتش، تلفن اینترنتی و غیره. در ۲۰۰۳، Cisco شرکت محبوب LinkSys تولید کنندهٔ سخت‌افزار شبکه کامپیوتر را خریداری کرد و آن را در صدر تولید کننده‌های قطعات مربوط به کاربران عادی گذاشت. «شرکت سیسکو سیستمز» (Cisco Systems) شرکت آمریکایی تولیدکنندهٔ تجهیزات شبکه (Network) است که مرکز آن در شهر سن‌خوزه، کالیفرنیا در ناحیه معروف به سیلیکان ولی در ایالت کالیفرنیا قرار دارد. این شرکت محصولات مربوط به شبکه و ارتباطات را طراحی می‌کند و با سه نام تجاری مختلف سیسکو، لینکسیس و ساینتیفیک آتلانتا به فروش می‌رساند. در ابتدا، سیسکو فقط روترهای چند پروتکل تولید می‌کرد ولی امروز محصولات سیسکو را در همه جا از اتاق نشیمن گرفته تا شرکت‌های ارائه دهنده خدمات شبکه می‌توان پیدا کرد. دید سیسکو این است «تغییر روش زندگی، کار، بازی و آموزش». شرکت سیسکو هم اکنون با ۵۱۴۸۰ کارمند دارای بازده ۲۸٫۴۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ و سود خالص ۵٫۵۸ میلیارد دلار می‌باشد. شعار فعلی سیسکو این است: «به شبکه انسان خوش آمدید».

 

تولید سرور های سیسکو:

شرکت Cisco در سال 2009 اقدام به تولید سرور در رده های گوناگون برای کاربری ها متفاوت نمود. سرورهای شرکت Cisco دارای ساختار قابل نصب در Rack و یا بصورت Blade می باشند. محصولات عرضه شده برای پیاده سازی زیر ساخت مجازی سازی مناسب بوده و امکان یکپارچه سازی با محصولات شبکه این شرکت را دارا می باشند در نتیجه ایجاد مراکز داده مبتنی بر نرم افزار (SDN) با بیشترین کارایی ممکن میباشد. تنوع محصول، پشتیبانی از اخرین فناوری های سخت افزاری، مدیریت متمرکز و قیمت مناسب از ویژگی های ممتاز سرور های شرکت Cisco میباشد.

سرورهای UCS سیسکو ( Cisco UCS )

Cisco UCS یا Unified Computing System می‌باشد از تکنولوژیهای جدید سیسکو در دیتاسنترها در رده enterprise میباشد که مربوط به سرورهای Cisco UCS سیسکو میشود و از نوآوری های خاصی در سرورهای خود بهره برده است. Cisco UCS یک معماری Fabric  محور میباشد (fabric  از مفاهیم و فناوریهای جدید سیسکو در بخش شبکه در دیتاسنترها میباشد) که توانایی عبور ، آنالیز و مدیریت انواع ترافیک هایLAN,SAN,Management را درون یک بستر واحد به ما میدهد.

در این سرورها یک معماری و ساختار جدید پیاده سازی شده است که باعث شده کمپانی سیسکو از مابقی رقبای خود در حوزه تولید سرور و سرورهایblade  کاملا جلو بیفتد.در این معماری لایه های compute,storage ,network  با هم تلفیق شده و از یک نقطه مرکزی قابل مدیریت میباشد که همین باعث شده هزینه های  سازمان بشدت کاهش پیدا کرده و انعطاف پذیری سازمان در ارائه سرویس بالا برود.شبکه 10G  و  40G  در این معماری براحتی قابل استفاده میباشد و ترافیک FCOE  نیز بدون نیاز به سوئیچ مجزا در شبکه رد و بدل میگردد.مصرف برق نیز در این سرورها کاهش یافته و از تکنولوژی های مدیریت توان مصرفی بهره میبرد.

Cisco UCS تنها پلتفرمی است که سرورهای Blade  و سرورهای Rackmount  را روی یک شاسی و در یک unified fabric  یکجا مدیریت میکند.کل بار مدیریتی مجموعه سرورها و به کلی fabric   از یک نقطه مرکزی انجام میشود که همین موضوع صرفه جویی بسیاری در نگهداری ، مدیریت و مانیتورینگ مجموعه خواهد داشت.در سرورهای UCS  سیسکو ما سطح بالایی از availability   را در طراحی دیتاسنتر و سرور نسبت به حالت قدیمی و سنتی خود شاهد هستیم که خیره کننده میباشد.شبکه در حالت active-active  پیاده میشود که این موضوع برای ما failover  را هم در سطح سوئیچ و هم در سطح کارت شبکه که Cisco VIC  یا Cisco Virtual Interface Card  نام دارد به ارمغان می آورد. در این ساختار جدید از حالت unified fabric  پشتیبانی میگردد که میتوان همه ترافیک lan  و san  را از یک بستر انتقال داد و کل مجموعه سوییچها و سرورها را از یک نقطه مرکزی توسط نرم افزار Cisco UCS Manager  مدیریت کرد.

 انواع سرور های سیسکو:

Modular Cisco Server : UCS M-Series

Blade Cisco Server : UCS B-Series 

 Rack Cisco Server : USC C-Series

Storage Cisco Server : UCS S-Series

 

مهمترین محصولات سبد جدید معرفی شده این شرکت، سرور ماژولار UCS M-Series و سرور ذخیره ساز UCS C3160 برای محیط های محاسباتی با مقیاس بزرگ است. سیسکو برای محیطهای کوچکتر نیز سرور UCS-Mini را معرفی کرد. معماری UCS M-Series با سرورهای سنتی تفاوتهایی دارد تا بتواند بار کاری را روی محیط های محاسبات ابری توزیع کند. در حالی که سرورهای سنتی تیغهای برای استفاده از دو پردازنده با I/O اختصاصی و ذخیره ساز محلی روی یک PCIe Fabrik چندین برنامه کاربردی را اجرا میکنند، اما در سرور پرقدرت جدید سیسکو منابعی مانند I/O ، ذخیره سازی، منبع تغذیه و سیستم خنک کننده روی 16 پردازنده به اشتراک گذاشته می شوند.

منابع با استفاده از کارت Cisco Virtual Interface برای استفاده توسط یک نرم افزار توزیع می شوند. سرور M-Series در اندازه RU 2 مجهز به 16 پردازنده اینتل Xeon E3 است که هر پردازنده متشکل از چهار هسته و 32 گیگابایت حافظه رم است. همچنین هریک از پردازنده ها از دو کانکشن 40 گیگابایت و قابلیت اشتراک گذاری چهار درایو حالت جامد (Solid State Drive) بهره می برند. بنابراین در مجموع این سرور شامل 320 پردازنده و 1280 هسته محاسباتی است و قابلیت استفاده از یک ظرفیت ذخیره سازی 10 ترابایتی را دارد. البته با دستگاه های ذخیره سازی خارجی می توان این ظرفیت را تا 128 ترابایت افزایش داد. پهنای باند این سرور نیز 1600 گیگابایت بر ثانیه است.

سرور UCS C3160 شرکت سیسکو (Cisco) نیز برای محیط های کلاود (Cloud) مبتنی بر محتوا و ذخیره سازی اطلاعات با مقیاس بزرگ طراحی شده است. در اندازه 4U و با ترکیبی از ذخیره سازهای محلی و سیستم های محاسباتی روانه بازار می شود. دو پردازنده روی این سرور تیغه ای تعبیه شده است که در مجموع از 360 ترابایت ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات پشتیبانی می کنند. به گفته سیسکو، این سرور ذخیره سازی برای مصارف بیگ دیتا، هادوپ، سیستم فایل های توزیع شده، سیستم های مدیا استریم و کدگذاری مناسب است. این سرور اگر با M-Series ترکیب شود، اجرای برنامه های کاربردی با مقیاس بزرگ مانند بازی های موبایل یا تحلیل اطلاعات را امکان پذیر می کند.

 

خروج از نسخه موبایل