نماد سایت شرکت آرسس

مقایسه هارد درایوهای SSD و HDD

دلیل شما از انتخاب هارد درایو های SSD چیست؟ احتمالا اولین پاسخ و شاید تنها دلیلی که بیان می‌کنید، سرعت بیشتر باشد. هرچند که سرعت بالا انتخاب اول و اصلی در برگزیدن هارد درایو های SSD است اما تفاوت این نوع هاردها با HDD ها یا هاردهای مکانیکی، مبحث قابل توجهی است.

مقایسه هارد درایوهای SSD و HDD

سه نکته مهم در مورد کارایی SSD ها

شما را با سه نکته مهم در مورد کارایی SSD ها آشنا می‌کنم:

  1. توان عملیاتی یا Throughput
  2. زمان تاخیر یا Latency
  3. سرعت یا نرخ جابجایی اطلاعات در یک ثانیه IOPS

این سه مورد می‌تواند قابلیت کارایی دستگاه ذخیره ساز را بیان می‌کنند.

توان عملیاتی یا Throughput چیست؟

ذخیره سازهای HDD و SSD در مقایسه با دیگر اجزای مهم کامپیوتر مثل CPU، کارت گرافیک و حافظه DRAM، پایین‌ترین سرعت را دارند. حافظه‌های DRAM می‌توانند با سرعت بیش از 20 گیگابایت در ثانیه، اطلاعات را جابه‌جا می‌کنند. CPU و کارت گرافیک در ثانیه، میلیاردها عملکرد داخلی اجرا می‎کنند. این در حالی است که بیشتر سخت افزارها و نرم افزارهای در حال اجرا، بیشتر معطل دستگاه‌های ذخیره ساز می‌شوند تا منابع دیگر زیرا هارد درایو ها در بهترین حالت، تنها چند مگابایت داده در ثانیه منتقل می‌کنند.

وقتی سرعت انتقال داده‌ها را بر اساس MB/s یا GB/s اندازه‌گیری می‌کنیم. در واقع توان عملیاتی یا سرعت انتقال داده را مشخص می‌کنیم. سرعتی که اطلاعات به / از دستگاه ذخیره ساز منتقل می‌شود به صورت بایت در ثانیه اندازه گرفته می‌شود . معمولا کیلوبایت یا مگابایت در ثانیه است. ایده‌آل ما، مگابایت‌های بیشتر در ثانیه است. گاهی در متون فارسی، از این پارامتر به عنوان پهنای باند هم یاد می‌شود.

زمان تاخیر یا Latency چیست؟

سرعت انتقال دیتا یا Throughput در سیستم‌های ذخیره سازی یعنی این که چه مدت زمانی طول می‌کشد تا انتقال داده شروع شود یعنی چه مدت طول می‌کشد تا دستگاه ذخیره ساز، کار IO را شروع کند. این پارامتر،  زمان تاخیر یا Latency نامیده می‌شود و اهمیت بیشتری نسبت به شاخص Throughput دارد.

هرچند که انتقال دیتا با سرعت پایین از یک سیستم به سیستمی دیگر باعث کاهش کارایی می‌شود اما مدت زمانی که طول می‌کشد تا انتقال اطلاعات در سیستم‌های ذخیره ساز شروع شود، نکته بسیار مهمی در زمینه کارایی دستگاه‌های ذخیره ساز است. هر چه زمان تاخیر کمتر باشد، بهتر است.

تعداد ورودی و خروجی در ثانیه یا IOPS چیست؟

نکته دیگر در زمینه کارایی دستگاه‌های ذخیره ساز که اهمیت آن در حد زمان تاخیر است، بدین شرح است: دستگاه ذخیره ساز، هر چند وقت یک بار می‌تواند انتقال داده انجام دهد؟ چه تعداد عملیات ورودی و خروجی (IO) در ثانیه می‌تواند انجام دهد؟ این پارامتر، IOPS نامیده می‌شود که اندازه‌گیری آن بسیار مهم است. هر چه عدد IOPS بیشتر باشد، کارایی بهتری خواهیم داشت. بسته به نوع IO، انواع IOPS ها را داریم.

توان عملیاتی، شاخص مهمی است و شاید در نگاه اول، معیار مناسبی برای مصرف کنندگان عادی باشد اما وقتی صحبت از حوزه انترپرایز و فضای دیتاسنتری می‌شود، IOPS و Latency ابزارهای مهم‌تری هستند.

از IOPS برای اندازه‌گیری کارایی حجم‌های کاری رندوم یا تصادفی مثل دیتابیس‌ها در سیستم‌های ذخیره سازی استفاده می‌شود. IOPS می‌تواند برای هر یک از شاخص‌های زیر به صورت جداگانه مطرح شود:

  1. Read
  2. Write
  3. Random
  4. Sequential
  5. Cache Hit
  6. Cache Miss

مقایسه کارایی HDD و SSD

سه معیار Latency و Throughput و IOPS شاخص‌های بسیار خوبی برای اندازه‌گیری عملکرد و کارایی سیستم‌های ذخیره ساز است. در این مقاله با استفاده از دو نرم افزار AS SSD و HD True Pro یک Sandisk SSD و یک Hitachi HDD را تست کردیم که نتایج جالب آن را برای شما تشریح خواهیم کرد. مدت زمانی که طول می‌کشد تا SSD به تمام پارامترهای تست جواب دهد چیزی در حدود 5 دقیقه بود اما این زمان برای HDD بیش از یک ساعت طول کشید.

شما کدام را انتخاب میکنید؟

با ما در ارتباط باشید…

خروج از نسخه موبایل