نماد سایت شرکت آرسس

DNS چیست و چگونه کار می کند

DNS - DNS چیست - DNS Server - دی ان اس

DNS - DNS چیست - DNS Server - دی ان اس-DNS سرور

DNS چیست ؟

آرسسی های عزیز سلام ، امروز قصد داریم با پر کاربرد ترین و اصلی ترین سرویس شبکه یعنی DNS سرور آشنا شویم.اجزای مختلف شبکه با استفاده از IP در شبکه شناخته میشوند و ارتباط برقرارمی کنند ، خب به خاطر سپردن آی پی ها و استفاده از آن ها برای ارتباط در شبکه های LAN  یا اینترنت کار آسانی نیست ، پس علاوه بر آی پی ، اجزای شبکه ( کلاینت یا سرور)  یک نام هم برای خود دارند. اما ارتباط در شبکه بر بستر آی پی صورت می گیرد ، پس ما نیاز به یک سیستم تبدیل نام به آی پی داریم.

 

DNS یا Domain Name System  یک سیستم نام گذاری و تبدیل نام به آی پی است که به صورت سلسه مراتبی عمل می کند. به عنوان مثال شما میخواهید وارد سایت www.google.com شوید یا میخواهید یک کامپیوتر کلاینت را به دامین جوین کنید ، سیستم DNS نام را برای شما به آی پی سرور مورد نظر تبدیل می کند.

ساختار نام دامین:

دامین حداقل از دو بخش تشکیل شده است که با استفاده از دات (.) از هم دیگر جدا شده اند به عنوان مثال :arsess-co.com  از دو بخش arsess-co که نام اصلی دامنه ماست و com که پسوند یا TLD (Top-Level Domain ) است تشکیل شده است.

مراحل پیدا کردن نام توسط DNS :

برای پیدا کردن نام ( Name Resolve ) ابتدا کلاینت به دنبال آن نام در کش سیستم خود میگردد ، تا آی پی مورد نظر را بیابد ، در CMD ویندوز می توان از دستور زیر برای نمایش کش DNSاستفاده کرد:

ipconfig /displaydns

و برای پاک سازی حافظه کش DNS در ویندوز می توان از دستور زیر استفاده کرد:

ipconfig /flushdns

در صورتی که نام مورد نظر در کش DNS یافت نشد ،مرحله بعدی کلاینت به دنبال نام در فایل local host  خود می گردد ، در ویندوز این فایل در مسیر زیر قرار دارد:

C:\Windows\System32\drivers\etc

شما میتوانید با تغییر این فایل و اضافه کردن رکورد های مورد نظر فرایند Name resolve را تحت کنترل خود دربیاورید ، به عنوان مثال اگرمی خواهید سایت خاصی باز نشود یا به صفحه ی دیگر ری دایرکت شود می توانید با ویرایش این فایل به را حتی به مقصود خود برسید.

در مرحله ئ بعد پس از این که سیستم نام مورد نظر را در فایل local host  خود نیافت ، نیاز به یک DNS سرور دارد تا Name Resolve صورت بگیرد ، این سرور میتواند به صورت استاتیک در تنظیمات کارت شبکه شما تعریف شود ، یا می تواند به صورت اتوماتیک از DHCP سرور آی پی دی ان اس سرور را بگیرد ، شما میتوانید در قسمت تنظیمات کارت شبکه خود اطلاعات مربوط به DNS  سرور خود را ببینید.

اگر در شبکه خود DNS سرور دارید میتوانید آن را به کلاینت خود معرفی کنید ( به صورت استاتیک یا از طریق DHCP) تا فرآیند Name Resolve اجزای شبکه داخلی به درستی صورت پذیرد .در صورتی نام مورد نظر توسط سرور DNS که در شبکه Lan  شما قرار دارد پیدا نشود ، این کار از طریق سرور های روی اینترنت انجام می پذیرد.بر روی اینترنت 13 سرور DNS اصلی دارد که به DNS Root Servers معروف اند، و وظیفه پیدا کرد نام را در شبکه جهانی اینترنت را دارند.

خروج از نسخه موبایل