نماد سایت شرکت آرسس

ECC چیست؟/ بخش دوم

انواع سرور - خرید سرور - سرور اچ پی - server hp - original - اورجینال سرور - dl380 - server - ecc

انواع سرور - خرید سرور - سرور اچ پی - server hp - original - اورجینال سرور - dl380 - server - ecc

حافظه های RAM پشتیبانی کننده از تکنولوژی ECC علاوه بر هشت بیت ذکر شده از یک بیت اضافی نیز استفاده می کنند که به Parity bit معروف است.

Parity bit کد BINERY هشت بیتی را به شکل ۱۰۱۱۰۰۰۱۰ در می آورد؛ بیت (صفر) آخر همان Parity bit ما است و برای شناسایی خطا های حافظه RAM مورد استفاده قرار می گیرد. اگر مجموع یک (۱) های در یک خط از کد زوج باشد (به استثناء Parity bit) آن خط از کد Parity زوج نامیده می شوند. کد های بدون خطا یا در اصطلاح فنی Error-free code ها همیشه Parity شان زوج است. در هر صورت Parity دارای دو محدودیت است بدین شرح که Parity تنها قادر به شناسایی اعداد فرد از خطا هستند مثل اعداد ( ۱ ، ۳ ، ۵ ، ۷ و …) و از مقادیر زوج مانند ( ۲ ، ۴ ، ۶ ، ۸ و … ) را پشتیبانی می کنند. Parity همچنین قادر به تصحیح کردن خطا ها نیست و تنها خطا ها را قادر است شناسایی کند؛ در این قسمت ECC وارد عمل می شود.

حافظه پشتیبانی کننده از تکنولوژی ECC از بیت های Parity برای ذخیره سازی کد های رمزنگاری شده به هنگام نوشتن داده ها در حافظه RAM استفاده می کند و کد ECC در همان لحظه در حافظه RAM نیز ذخیره می شود. وقتی داده ها از حافظه خوانده می شوند کد ECC ذخیره شده در حافظه RAM با کد ECC ای که هنگام خواندن داده ها تولید شده بود مقایسه می شود. اگر کد ECC ای که هنگام خواندن داده ها از روی حافظه RAM با کد ECC ای که در حافظه RAM هنگام نوشتن داده ها ذخیره شده بود برابر نبود کد ECC ای که هنگام نوشتن داده ها روی حافظه با کد Parity رمزنگاری شده بود از حالت رمزنگاری خارج می شود تا بیتی که دچار مشکل شده است شناسایی شود (الان دریافتید که بیت Parity دقیقاََ چگونه عمل می کند) سپس آن بیت بلافاصله تصحیح می شود. جداول Syndrome تکنیکی (ریاضیاتی) است که برای شناسایی و تصحیح بیت های به مشکل افتاده استفاده می شود. از آنجا که داده ها مورد پردازش قرار می گیرند تکنولوژی ECC به طور پیوسته کد ها را با یک الگوریتم خاص برای شناسایی و تصحیح single-bit errors مورد اسکن قرار می دهد.

تکنولوژی ECC در حافظه قادر است جلوی بروز اشتباهات جبران ناپذیری را در امر نقل و انتقالات اطلاعات مهم در شبکه بگیرد برای مثال فرض کنید که یک سند محرمانه را می خواهید در شبکه به یک سرور دیگر انتقال دهید حالا اگر یک بیت در این میان جا به جا شود و به مشکل بخورد آن سند دیگر به درد نمیخورد و مسائل و مشکلات ناشی از آن نیز غیر قابل جبران میشود. پیروز ، موفق و  باشید.

خروج از نسخه موبایل