نماد سایت شرکت آرسس

FSMO ها و مشاهده محل رول ها – بخش نخست

اف اس ام او - FSMO - ویندوز سرور - رول - Role - Group Policy - Synchronize - پروتکل - Kerberos - GUID - Global Unique Identifier - SID - Replicate - Flexible Single Master Operations

اف اس ام او - FSMO - ویندوز سرور - رول - Role - Group Policy - Synchronize - پروتکل - Kerberos - GUID - Global Unique Identifier - SID - Replicate - Flexible Single Master Operations

با سلام خدمت آرسسی های عزیز!!! در این مقاله با FSMO ها آشنا خواهیم شد. FSMO که مخفف Flexible Single Master Operations است، از نقش هایی تشکیل شده است که در بردارنده برخی وظایف مهم و اساسی در اکتیودایرکتوری است.

در این مقاله میخواهیم وارد بحث عملی FSMO ها شده و نحوه دیدن و منتقل کردن آنها در Active Directory را به خدمت شما دوستان عزیز ارائه دهم. قبل از آن به طور مختصر به معرفی عملکردشان خواهم پرداخت.

FSMO ها در بردارنده 5 نقش در اکتیودایرکتوری است که 3 تای آنها Per Domain و 2 تای آنها Per Forest می‌باشند:

 Per Domain:

 PDC Emulator
 Relative ID Master
Infrastructure Master

 Per Forest:

Schema Master
Domain Naming Master 
(PDC Emulator (Primary Domain Controller Emulator:

این نقش که در سال 2000 معرفی شد و در ویندوز NT دارای نقش اساسی بود اما امروزه در کار نبودن ویندوز NT به معنای از کار افتادن PDC Emulator نیست. اتفاقا این نقش یکی از نقش های اساسی در دامین مطرح می‌شود که نبود یا از کار افتادن آن می تواند آسیب های جبران ناپذیری در اکتیو دایرکتوری را ایجاد کند. از وظایفی که اکتیو دایرکتوری بر عهده دارد عبارت است از:

همانطور که ملاحظه کردید این رول نقش بسزایی در فارست ایفا میکند،از اینرو دامینی که این رول یا نقش را در بر دارد بسیار حائز اهمیت است.

Relative ID Master:

کلیه آبجکتهایی که در سطح اکتیودایرکتوری تولید میشوند بر اساس SID یا Security Identifier در سطح دامین فعالیت می‌کنند. SID یک شناسه منحصر به فرد است که هر آبجکت در سطح دامین یا فارست با استفاده از این شناسه منحصر به فرد شناسایی و در نهایت فعالیت میکند. درست مانند شماره ملی افراد در جامعه. به صورت کلی این شناسه های منحصر بفرد در دو سطح تعریف میشوند:یکی در سطح دامین و دیگری در سطح جهان.به شناسه ی منحصر بفرد در سطح دامین SID و به شناسه ی منحصر بفرد در سطح جهان GUID یا Global Unique Identifier میگویند.خوب بدیهی است که در هر دامین یک نفر باید مسئولیت ایجاد این SID ها را برعهده بگیرد.چرا که کلیه ی تنظیمات امنیتی و غیر امنیتی در سطح دامین یا فارست بر روی این SID ها اعمال میشود،در صورت ایجاد خلل یا مشکلی در تولید SID ها یا یکسان بودن آنها ممکن است دردسرهای بزرگی ایجاد شود ( تصور کنید که 2 نفر دارای کد ملی مشترک باشند،در این صورت کلیه ی اسناد آنها در هر اداره یا سازمانی دچار میکل خواهد شد ! ). RID Master مدیریت و مسئولیت SID ها در سطح دامین را برعهده گرفته است.این نقش (در طول حیات شرافتمندانه خویش ! ) SID تولید میکند و در اختیار دامین قرار میدهد تا در صورت ایجاد آبجکتهای جدید،مشکلی ایجاد نشود یا تشابه SID ی در سطح دامین نداشته باشیم.

پایان بخش نخست …

خروج از نسخه موبایل