نماد سایت شرکت آرسس

آشنایی با پروتکل FTP

FTP - FTP Server - پروتکل اف تی پی - اف تی پی

آشنایی با پروتکل FTP

FTP یک پروتکل یا قرارداد برای انتقال فایل در شبکه است. با پروتکل اف تی پی  می‌توانید فایل‌های مورد نظر خود را از یک رایانه به رایانه یا FTP Server دیگر، در یک شبکه برپایه TCP، منتقل کنید. برای این کار هم می‌بایست از یک برنامه سمت کلاینت بر روی رایانه خود استفاده کنید تا قادر به انجام این کار باشید. FTP  یا File Transfer Protocol  که به طور اختصار از اصطلاح FTP استفاده می‌شود. همانطور که از نام آن می‌توان فهمید، از آن برای تبادل فایل بین حساب‌های مختلف یک رایانه، بین یک حساب و یک رایانه شخصی و یا برای دسترسی آنلاین به بایگانی نرم افزارها در یک شبکه استفاده می‌شود.

FTP یا File Transfer Protocol از پروتکل های لایه application از مدل مرجع TCP/IP است. مرجع گسترش دهنده پروتکل FTP سازمان IETF است که آن را برای اولین بار تحت RFC 959 معرفی کرد و سپس در سالهای بعد تحت RFC های 2228 ، 2640 ، 2773 مورد بازنگری و به روز رسانی قرار داد. از این پروتکل برای احراز هویت کلاینتها و اتصال به یک server و انتقال فایلها از یک درایو به سیستم درخواست دهنده استفاده میشود که به برنامه های شما امکان داشتن یک رابط کلاینتی برای انتقال فایل ها را میدهد . برنامه های نوشته شده به این واسطه میتوانند در لحظه با server های FTP ارتباط برقرار کنند . و به شما امکان برقراری 256 ارتباط همزمان و فعال را خواهد داد که میتواند شامل انواع third-party ها و proxy ها برای انتقالات داده بین دو جفت FTP server را فراهم کند. انتقالات متوالی third-party ها اجازه اجرای هر نوع فرایندی را بین دو جفت server را میدهد به عنوان مثال میتوان نرم افزار FTPPM را عنوان کرد 

مانند HTTP پروتکل FTP هم از پروتکل TCP برای انتقال سرویس ها و عرضه آنها تحت دستورات متنی برای interface (رابط کاربری ) کاربران استفاده میکند. یکی از تفاوتهای اصلی بین FTP و HTTP (همچون دیگر پروتکل ها ) دراین است که FTP از دو port numbers (شماره پورت) به صورت خاصی در عملکرد خود استفاده مینماید. هنگامی که یک FTP client به یک server متصل میشود، از شماره پورت 21 برای ایجاد یک control connection (اتصال کنترلی) استفاده میشود این اتصال تا زمان اتمام یک session (جلسه) بین server ها و client باز و باقی میماند که server ها و client ها از آن برای تبادل دستورات و پاسخ ها استفاده مینمایند. هنگامی که client ها درخواست انتقال یک فایل را دارند، سیستم دوم این connection (اتصال) خود را روی port 20 ایجاد میکند، که هر کدام از طرفین خدمات گیرنده یا خدمات دهنده از آن برای انتقال فایلها استفاده میکنند و هر کدام میتوانند بلافاصله بعد از انجام انتقال خاطمه دهنده این اتصال باشند. 

شما می‌توانید به راحتی سرور خانگی FTP Server خود را راه‌اندازی کنید. کاربران ویندوزمی‌توانند با دانلود نرم افزارهای مربوطه این کار را به راحتی انجام دهند. کاربران مک اما نیازی به دانلود یک نرم‌افزار جانبی هم نداشته و می‌توانند با ورود به بخش Sharing در تنظیمات سیستم خود Remote Login را فعال کنند تا یک سرور FTPS روی مک راه‌اندازی شود. برای ورود به سرور FTP خود نیز می‌توانید آدرس آی‌پی کامپیوتر میزبان را در هر کلاینت FTP وارد کنید. البته توجه داشته باشید در صورتی که می‌خواهید از یک شبکه خارج از خانه به این سرور متصل شوید باید قابلیت Port Forwarding را روی روتر خود فعال کنید و اگر قصد آنلاین کردن آن را دارید بهتر است آن را با رمزگذاری ایمن کنید.

نرم‌افزارهای زیادی برای تعامل با FTP وجود دارند که خوشبختانه بیشتر آن‌ها نیز رایگان هستند. در این‌جا چهار نمونه  از کلاینت‌های FTP را  معرفی کرده ایم. شرط اصلی استفاده از یک کلاینت در این‌جا پشتیبانی از FTPS و داشتن یک رابط کاربری گرافیک (GUI) در نظر گرفته شده است.

FileZilla

فایل‌زیلا یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین کلاینت‌های موجود و رایگان است. این اپلیکیشن نه‌تنها کاملاً رایگان است بلکه متن‌باز بوده و در پلتفرم‌های ویندوز، مک و لینوکس عرضه شده است. این کلاینت امکانات زیادی از مبتدی تا پیشرفته را داراست و با وجود این‌که از رابط کاربری چندان زیبایی برخوردار نیست اما راحتی بیشتری برای کار دارد.از جمله امکانات این کلاینت می‌توان به بوک‌مارک کردن، کشیدن و رها کردن، تغییر محدودیت‌های سرعت دانلود و آپلود، پشتیبانی از پراکسی و قابلیت توقف و ادامه انتقال فایل‌ها اشاره کرد. FileZilla را می‌توانید به رایگان از وب‌سایت این نرم‌افزار دانلود کنید.

Cyberduck

این نرم‌افزار از پروتکل‌های زیادی از جمله FTP، SFTP، WebDav و Amazon S3 پشتیبانی می‌کند و شاید برتری آن نسبت به کلاینت‌های دیگر سادگی و رابط کاربری آسانش باشد. این برنامه در ابتدا تنها برای مک عرضه شد اما با استقبال بالا نسخه ویندوزی نیز منتشر شد. رابط کاربری جذاب این برنامه آن را به راحت‌ترین کلاینت برای کاربران مبتدی تبدیل کرده است.سایبرداک را می‌توانید از این‌جا برای مک و ویندوز دانلود کنید.

FireFTP

اگر بیشتر وقت خود را درون مرورگر می‌گذرانید FireFTP گزینه‌ای عالی برای شماست. FireFTP در واقع یک افزونه برای مرورگر فایرفاکس است که به شما امکان می‌دهد از تمامی پروتکل‌های FTP و حتی FXP به‌طور کامل و با امکاناتی مثل ویرایشگر متنی، توقف و ادامه و پشتیبانی از پراکسی در مرورگر خود استفاده کنید. FireFTP را می‌توانید از اینجا برای مرورگر فایرفاکس دانلود کنید.

 

Turbo FTP

اگر می‌خواهید فضای FTP را با گوشی یا تبلت اندرویدی خود مدیریت کنید شاید بهترین گزینه اپلیکیشن Turbo FTP باشد. این اپلیکیشن از طراحی متریال گوگل برخوردار بوده، دارای قابلیت‌های روت است و می‌توانید به راحتی اطلاعات را بین حافظه داخلی، کارت حافظه و فضای سرور جابچا کنید. این اپلیکیشن را نیز می‌توانید از گوگل پلی‌استور دانلود کنید.

خروج از نسخه موبایل