نماد سایت شرکت آرسس

آشنایی با پروتکل IMAP

پروتکل IMAP :

پروتکل اینترنتی دسترسی به پیام  (IMAP) یک پروتکل ایمیل است .IMAP   یا Internet Mail Access Protocol به معنای پروتکل دسترسی نامه پستی اینترنتی است . پروتکل IMAP یکی از پروتکل های نسبتا جدید مورد استفاده در محیط وب (اینترنت ) است ، که برای دسترسی به ایمیل در وب سرور از راه دور از کلاینت محلی استفاده می شود. IMAP و POP3 دو پروتکل ایمیل اینترنتی هستند که بیشترین استفاده را برای بازیابی ایمیل ها دارند. هردو پروتکل از طریق تمام ایمیل کلاینت ها و وب سرورهای مدرن پشتیبانی می شوند . پروتکل IMAP امکان دسترسی همزمان از طریق چند کلاینت را می دهد. به این دلیل است که IMAP بیشتر مناسب شماست.

اگر از مکانهای مختلف به ایمیلتان دسترسی دارید یا اگر ایمیل هایتان توسط چند کاربر مدیریت می شوند.از این پروتکل برای دریافت ایمیل های یک میل سرور توسط سایر نرم افزار ها یا سرور ها استفاده می شود. فعال کردن تنظیمات IMAP در میل سرور و داشتن این اطلاعات برای دریافت ایمیل از میل سرور الزامی است.این پروتکل در لایه  Application و  بر روی پورت شماره ی  ۱۴۳ قرار دارد وبه سرویس گیرنده ها اجازه دسترسی به ایمیل بر روی سرویس دهنده از طریق کنترل از راه دور را فراهم می کند.  برای امنیت بیشتر می توان از پورت 993 برای رمزنگاری SSL استفاده کرد.

نسخه اصلیIMAP  به نام پروتکل دسترسی به میل به طور موقت بود که به عنوان سرویس گیرنده xerox lips machine و سرویس دهنده tops-۲۰ تکمیل شد . هیچ کپی از نسخه اول پروتکل دسترسی موقت وجود ندارد و تنظیمات پروتکل نسخه اصلی به IMAP2  برگردانده شده است، اگر چه بعضی از فرمان ها وجواب ها شبیه به IMAP2  است . اما پروتکل دسترسی موقت فاقد فرمان ها وپاسخ ها است اما با این حال با ترکیب این فرمان ها وعلامت ها باعث ایجاد یک نسخه از IMAP  شده است که سازگار با تمام نسخه های این پروتکل می باشد .

ویژگی های IMAP:

همسان سازی با سرور
هنگامی که توسط یک نرم افزار واسط با این پروتکل ایمیل های خود را مشاهده می کنید، هر تغییری که روی ایمیل ها انجام دهید روی سرور اصلی هم اعمال خواهد شد. به عنوان مثال ایمیل های خوانده شده ، حذف شده، فولدر ها و … همه در سرور اصلی نیز تغییر وضعیت می دهند.

امنیت
زمانی که توسط IMAP یک ایمیل خوانده می شود، فقط بخش درخواستی شما از سرور دانلود می شود. فرض کنید نامه ای با ضمیمه برای شما فرستاده شده است. اگر متن ایمیل را بخواهید، تنها متن آن دانلود می شود و اگر درخواست دانلود ضمیمه را داشته باشید ، تنها ضمیمه آن دانلود می شود. به این شکل نامه در session های مختلف و بدون تکرار    (Multi part)  دانلود می شود.

چند کاربر  همزمان
IMAP   این امکان را فراهم می سازد که چند کاربر به طور همزمان بتوانند از سرویس ایمیل استفاده نمایند و تغییراتی که هر کدام انجام می دهند، برای دیگر کاربران نیز اعمال شود.

معایب IMAP :

ک سری نقاط ضعف در این پروتکل وجود دارد که باعث افزایش پیچیدگی می‌شود مثلاً دسترسی همزمان چند سرویس گیرنده به یک mail box که این کار توسط سرویس دهنده جانبی مانند (maildir, database) صورت می‌گیرد و باعث رفع و تصحیح ضعف می‌شود. اما در این حالت لازم است که الگوریتم جستجو و ذخیره یک میل بر روی سرویس دهنده با دقت کافی صورت گیرد که سرویس گیرنده نهائی می‌تواند تعداد زیادی از منابع را در زمان جستجوی mail box معرفی کند. سرویس گیرنده IMAP برای دسترسی به محتوی پیام جدید می‌باید در خواستی را اعلام کنند که این کار باعث افزایش تأخیر در یک ارتباط کند مانند موبایل می‌شود، که برای رفع آن از طرحی به نام push imap را پیشنهاد شد که این طرح به‌طور کلی مورد تأیید قرار نگرفت. بر خلاف بعضی از پروتکل‌های اختصاصی که عمل ارسال و بازیابی را به صورت ترکیبی انجام می‌دادند. ارسال یک پیام و ذخیره‌ای از کپی آن بر روی پوشه‌ای در سرویس دهنده‌های جانبی (server – side) باعث می‌شود که سرویس گیرنده برای انتقال محتوی پیام دو بار درخواست دهد اولی برای SMTP ودومی را برای IMAP جهت ذ خیره و ارسال به پوشه میل است؛ که این مشکل با یک سری تنظیمات مورد تأیید ietf lemonade در مورد قطعات موبایل (urlauth (rfc-۴۴۶۷)، catenate (rfc۴۴۶۹، در (imap burl (rfc۴۴۶۸ در smtp-submission رفع شده‌است. سرویس دهنده‌های pop۳ پوشه‌های سرویس دهندهای جانبی را حمایت نمی‌کنند پس بنابراین این سرویس گیرنده هاحق انتخاب ندارند اما می‌توانند موارد ارسال شده را بر روی سرویس گیرنده ذخیره کند. خیلی از سرویس گیرنده‌های IMAP می‌توانند پوشه‌های سرویس گیرنده جانبی را برای ذخیره میل‌های ارسال شده قالب بندی کنند. در آخر (lemonade trio) ماهواره مخابراتی سرویس گیرنده میل که کپی فایل‌های ارسال شده را در یک پوشه تحت نام out box ذخیره می‌کند.

خروج از نسخه موبایل