نماد سایت شرکت آرسس

مشخصات پردازنده Intel® Xeon® Processor E5-2603 v4

سی پی یو - پردازنده - CPU - زئون - اینتل زئون - اینتل - intel - xeon - intel xeon - Intel® Xeon® Processor E5-2603 v4 - E5-2603 v4

سی‌پی‌یو (CPU) چیست؟

سی پی یو واحد پردازش مرکزی مخفف central processing unit است که از آن به عنوان مغز کامپیوتر یاد می‌شود. سی پی یو تنها واحد پردازشی رایانه نیست اما مهم‌ترین آن‌ به شمار می‌رود. در واقع سی‌پی‌یو آن بخش از رایانه است که اقدامات، محاسبات و اجرای برنامه‌ها را بر عهده دارد.

CPU داده‌های دستوری را از RAM دریافت، کدگشایی و پردازش می‌کند و تحویل می‌دهد. سی‌پی‌یو در انواع و اقسام دستگاه‌ها از سرور، رایانه‌ و لپ‌تاپ‌ گرفته تا گوشی‌ هوشمند، تبلت‌ و تلویزیون‌ هوشمند وجود دارد. این تراشه‌ کوچک و معمولاً مربع‌شکل روی بورد اصلی دستگاه‌ها قرار می‌گیرد و با سایر سخت‌افزارها برای اجرای رایانه‌ی شما در تعامل است.

هر سیستم اطلاعاتی برای پردازش دستورات (عملکردهای منطقی، ریاضی و …)  نیاز به یک پردازنده (Processor) دارد که این وظیفه در کامپیوترها بر عهده CPU است.

سی پی یو سرور چیست؟

سی پی یو سرور تقریبا تمامی دستورات داده شده بوسیله نرم‌افزارها و سخت‌افزارها را با استفاده از عملکردهای منطقی، محاسبات ریاضی و مقایسات پردازش می‌کند. CPU با استفاده از یک واحد ALU که مخفف Arithmetic & Logic Unit و به معنای “واحد محاسبه و منطق” است، تمامی دستورات ورودی را محاسبه، مقایسه یا بر طبق عملکردهای منطقی تصمیم گیری کرده و سپس در صورت نیاز، خروجی را تحویل می‌دهد. این فرایند بر روی ثبات‌های پردازنده به عنوان میزکار سی پی یو انجام می‌شود. منظور از عملکردهای ریاضی، همان چند عمل ساده مثل ضرب، تقسیم، جمع و تفریق است.

سی پی یو اینتل زئون

در سرورها ( سرور HP ، سوپرمیکرو ، سیسکو و …) از پردازنده‌های قوی و بدون وقفه یعنی پردازنده های اینتل زئون (Xeon) استفاده می‌شود. پردازنده های Xeon با هدف پردازش در سرور‌ها و ایستگاه های کاری طراحی و ساخته شدند و از خیلی جهات با پردازنده های دسکتاپ متفاوت هستند. در این مقاله میخواهیم به مشخصات سی پی یو سرور Intel® Xeon® Processor E5-2603 v4 بپردازیم.

مشخصات فنی سی پی یو سرور اینتل زئون E5-2603 V4

پردازنده Intel Xeon Processor E5-2603 v4 که از نسل پردازنده های Intel® Xeon® Processor E5 v4 است توسط سوکت LGA 2011-3 پشتیبانی می شود. فرکانس کاری این پردازنده از ۱.۷ گیگاهرتز آغاز می شود. دارای ۶ هسته فیزیکی و ۶ هسته مجازی بوده و از ۱۵ مگابایت حافظه نهان (کش) بهره می برد که در سطح L3 است. با توجه به لیتوگرافی ۱۴ نانومتری که در تولید مدارات آن به کار رفته است شاهد مصرف پایین انرژی می باشیم که در بیشترین حالت به ۸۵ وات (TDP) می رسد. این پردازنده زئون از حافظه های DDR4 1600/1866/2133/2400 پشتیبانی می کند. در انواع سرور اچ پی که از سری 2600 اینتل زئون پشتیبانی میکنند، میتوان از این سی پی یو استفاده کرد.

مشخصات فنی E5-2603 v4 به اختصار
شرکت سازنده: INTEL
نوع پردازنده: Broadwell
سوکت پردازنده: LGA 2011
سری پردازنده: Xeon
مدل پردازنده: E5-2603 v4
تعداد هسته: 6 هسته فیزیکی
تعداد رشته: Threads 6
فرکانس پایه: 1.7 گیگاهرتز
Intel® Smart Cache 15 مگابایت
فناوری ساخت: 14 نانو متر
Instruction Set 64 Bit Turbo Boost Technology Hyper-Threading Support
TDP (توان مصرفی): 85 وات
پشتبانی از درگاه ارتباطی PCI Express 3.0
قفل فرکانس باز
مشخصات حافظه
حداکثر حافظه قابل پشتیبانی: 1540 گیگابایت
پیکربندی حافظه: 4 کانال
نوع حافظه قابل پشتیبانی: DDR4 1600/1866
حداکثر پهنای باند حافظه: 59.7 گیگابایت بر ثانیه
پشتیبانی از حافظه ECC
مشخصات گرافیک
پردازنده گرافیکی
مزایا و معایب
پشتیبانی از حافظه ECC
پشتبانی از رم 4 کاناله DDR4
دارای 15 مگابایت حافظه نهان با فناوری اسمارت کش
پردازنده 6 هسته ای با قابلیت پردازش همزمان 6 رشته پردازشی
قابلیت پشتیبانی از نسل سوم درگاه ارتباطی موسوم به PCI Express 3.0
خروج از نسخه موبایل