نماد سایت شرکت آرسس

مشخصات پردازنده Intel® Xeon® Processor E5-2630 V3

سی پی یو - پردازنده - CPU - زئون - اینتل زئون - اینتل - intel - xeon - intel xeon - Intel® Xeon® Processor E5-2630 v3 - E5-2630 v3

سی‌پی‌یو (CPU) چیست؟

سی پی یو واحد پردازش مرکزی مخفف central processing unit است که به آن مغز کامپیوتر نیز گفته می شود. CPU یکی از واحدهای پردازشی رایانه و همچنین مهم‌ترین آن‌ است. از مهمترین وظایفت سی‌پی‌یو (CPU) انجام اقدامات، محاسبات و اجرای برنامه‌هاست.

CPU داده‌های دستوری را از RAM دریافت کرده و پس از کدگشایی و پردازش تحویل می‌دهد. سی‌پی‌یو در تمامی دستگاه‌ها از جمله سرور، رایانه‌، لپ‌تاپ‌، گوشی‌ هوشمند، تبلت‌ و تلویزیون‌ هوشمند وجود دارد. این تراشه‌ کوچک و به طور معمول مربع‌شکل روی بورد اصلی دستگاه‌ها قرار دارد و با تمامی سخت‌افزارهای سیستم در تعامل خواهد بود.

هر سیستم کامپیوتری برای پردازش اطلاعات و دستوران از قبیل عملکردهای منطقی، ریاضی و غیره نیاز به یک پردازنده (Processor) یا CPU دارد که این وظیفه در کامپیوترها بر عهده CPU است.

سی پی یو سرور چیست؟

CPU سرور تمامی دستورات داده شده توسط نرم‌افزارها و سخت‌افزارها را با استفاده از عملکردهای منطقی، محاسبات ریاضی و مقایسات پردازش می‌کند. سی پی یو سرور با استفاده از یک واحد ALU  Arithmetic & Logic Unit به معنای “واحد محاسبه و منطق” است، CPU تمامی دستورات ورودی را محاسبه، مقایسه یا طبق عملکردهای منطقی تصمیم گیری می کند و سپس در صورت نیاز، خروجی را تحویل می‌دهد. این پروسه روی ثبات‌های پردازنده به عنوان میزکار سی پی یو انجام می‌شود. اعمال ساده مثل ضرب، تقسیم، جمع و تفریق منظور از عملکردهای ریاضی است.

کاربرد سی پی یو سرور

در سرورها ( سرور HP ، سوپرمیکرو ، سیسکو و …) از پردازنده‌های قوی و بدون وقفه یعنی پردازنده های اینتل زئون (Xeon) یا AMD استفاده می‌شود. پردازنده های Xeon با هدف پردازش در سرور‌ها و ایستگاه های کاری (Workstation) طراحی و ساخته شدند و از خیلی جهات با پردازنده های دسکتاپ متفاوت هستند. در این مقاله میخواهیم به مشخصات سی پی یو سرور Intel® Xeon® Processor E5-2630 v4 بپردازیم.

سی پی یو CPU Server Xeon Intel E5-2630 V3

CPU سرور E5-2630 V3 از پردازنده های شرکت اینتل (Intel) و از نسل سی‌پی‌یوهای اینتل زئون سری E5-2600 ورژن ۳ است. این پردازنده از سوکت LGA2011 پشتیبانی می‌کند.

فرکانس سی پی یو E5-2630 V3 برابر با ۲٫۴۰ گیگا هرتز , ۸ هسته یا Core واقعی , ۱۶ هسته Threads و ۲۰MB SmartCache است و به میزان ۸۵ وات انرژی (TDP) مصرف می کند. این CPU از قابلیت سرعت توربو استفاده می‌کند. سرعت توربوی این سی پی یو به ۳٫۲۰ گیگاهرتز در بالاترین مقدار خود میرسد.

پردازنده اینتل زئون E5-2630 V3 دارای سرعت باس ۸GT/s QPI است.

مشخصات فنی سی پی یو سرور اینتل زئون E5-2630 v3
خروج از نسخه موبایل