نماد سایت شرکت آرسس

محصول OEM چیست؟/ بخش نخست

محصول - جنس - او ایی ام - اورجینال - غیر اورجینال - OEM - Original - equipment - Manufacture

محصول - جنس - او ایی ام - اورجینال - غیر اورجینال - OEM - Original - equipment - Manufacture

شاید شما نیز به هنگام جستجوی قطعات کامپیوتری در فروشگاه‌های آنلاین، به کلمه OEM برخورده باشید. این سه حرف مخفف Original Equipment Manufacturer و به معنی «سازنده‌ی اصلی قطعات» است که در این مقاله شرکت آرسس نماینده فروش سرور hp  به بررسی این نوع از محصولات می‌پردازیم.

واژه OEM بیشتر بر روی محصولاتی مشاهده می‌شود که قیمتی کمتر از نسخه‌های غیر او ایی ام، یا در اصطلاح «محصولات Retail» دارند و این سوال ایجاد می‌شود که آیا این محصولات کیفیتی پایین‌تری دارند یا در آینده شما را با مشکل مواجه خواهند کرد؟

OEM چیست؟

همانطور که اشاره شد این سه حرف مخفف Original Equipment Manufacturer بوده و به معنی سازنده اصلی قطعات است. در مفهوم این کلمه، کسی که محصول به او فروخته می‌شود در نظر بوده است، نه کسی که محصول را می‌فروشد. با این توضیح، نرم‌افزار یا سخت‌افزار او ایی ام محصولی است که برای فروش به شرکت‌های تولیدکننده سیستم‌های کامپیوتری در نظر گرفته شده است تا آن‌ها بتوانند از آن در محصول نهایی خود استفاده کنند.

در گذشته واژه او ایی ام تنها به تولیدکنندگانی نسبت داده می‌شد که محصولات را برای فروش در اختیار سایر شرکت‌ها می‌گذاشتند تا با تغییر نام و بسته‌بندی، در بازار به فروش برسانند. اما با گذشت زمان، کاربرد این واژه گسترش یافت و شامل انواع مختلفی از برند‌ها شد که به روابط بین شرکت‌های تولیدکننده و مفهومی به نام Supply Chain در حوزه‌ی IT وابسته است.

این روابط موجب همپوشانی‌هایی هم در این حوزه می‌شود و چندان غیر عادی نیست که یک شرکت هم OEM باشد و هم سیستم‌های آماده را به سایر شرکت‌های OEM بفروشد. این چنین روابط مبهمی، باعث می‌شود نتوان مرز مشخصی برای طراح یک قطعه، تولیدکننده و فروشنده‌ی آن در نظر گرفت.

اما با توجه به تعریف او ایی ام این سوال پیش می‌آید که آیا فروش چنین محصولاتی در بازار با برچسب OEM مجاز است؟ به دلیل اینکه محصولات OEM برای فروش به شرکت دیگری تولید می‌شوند، به طور معمول بسته‌بندی مناسبی ندارند و اغلب در نایلون‌های پلاستیکی قرار گرفته‌اند. به همین دلیل است که فروشگاه‌های فیزیکی واقع در بازار، علاقه چندانی به عرضه‌ی قطعات OEM ندارند. اما در فروشگاه‌های آنلاین داستان متفاوت است و همیشه افرادی هستند که به دنبال محصولات ارزان‌تر هستند. به دلیل نداشتن ویترین، ظاهر و بسته‌بندی هم برای این نوع فروشگاه‌ها چندان اهمیتی ندارد.

البته فروش این محصولات از نظر قانونی مشکلی ندارد. اما لازم است بدانید محصولاتی با برچسب OEM از مقررات خاصی پیروی می‌کنند که شما با خرید این محصولات، باید آن‌ها را بپذیرید.

نرم‌افزارهای OEM

نرم‌افزارهای OEM به اندازه سخت‌افزار، چندان متداول نیستند اما محصولاتی در این حوزه به چشم می‌خورند که در صورت نیاز به نرم‌افزارهای قانونی، با توجه به قیمت بسیار پایین خود نسبت به نمونه‌های Retail، جلب توجه می‌کنند. برای مثال، از مهم ترین محصولات نرم‌افزاری OEM، می‌توان به نسخه‌های مختلف ویندوز و نرم‌افزارهای امنیتی اشاره کرد.

خروج از نسخه موبایل