نماد سایت شرکت آرسس

آشنایی با پروتکل POP3

POP3 - پروتکل POP3 - POP3 Protocol

آشنایی با پروتکل POP3

پروتکل POP3 یا Post Office Protocol یا به عبارتی پروتکل اداره پست، یکی از قدیمی ترین پروتکل های ایمیل است . دسترسی کاربران به پهنای باند در گذشته مانند امروز نبود و برای حل این مشکل، پروتکل POP3  با قابلیت دانلود ایمیل ها بر روی کامپیوتر کاربران طراحی گردید. اساس کار این پروتکل محدودیت استفاده از ایمیل تنها برای یک کاربر بوده و سایرین امکان دسترسی به ایمیل را نداشتند.

پروتکل  POP3 پروتکل استاندارد لایه کاربردی اینترنت است که به منظور دریافت ایمیل از سرور مورد استفاده قرار می گیرد، در لایه Application در پروتکل TCP/IP قرار می‌گیرد. ، پروتکل POP به ورژن های مختلفی توسعه داده شده است. ورژن 3 آن که به POP3 مشهور است، آخرین استانداردی است که به طور عمومی استفاده می شود. در این پروتکل ها، ایمیل ها از روی inbox سرور بر روی کامپیوتر شما دانلود می شود و ایمیل ها در زمانی که شما ارتباطی ندارید نیز در دسترس خواهند بود.

پروتکل POP از قابلیت ( دانلود و حذف ) برای دسترسی ریموت به mailboxes پشتیبانی می کند . اگرچه در بیشتر مواقع پس از دانلود ایمیل ، یک نسخه از آن نیز برروی سرور قرار می گیرد  ولی در کل فرآیند طی شده به این شکل می باشد که ، ابتدا اکانت ایمیل کاربر به پروتکل POP متصل می شود و سپس تمام پیام ها را دریافت می کند، آن ها را در کامپیوتر کاربر به عنوان پیام جدید ذخیره می کند و از روی سرور پاک می کند و در نهایت ارتباط را قطع می کند ، با استفاده از این امکان شما می‌توانید در کامپیوتر خود، بدون نیاز به مراجعه به سایت سرویس دهنده ایمیل‌هایتان را   دریافت و ذخیره کنید.برای دریافت ایمیل به صورت  pop3  باید شما به صورت Local دارای یک client دریافت ایمیل باشید.

POP3   این قابلیت را به کاربرانش می‌دهد که به اینترنت وصل شوند و ایمیل هایشان را گرفته و در حالت آفلاین آنها را ویرایش کنند. در حالت عادی وقتی شما ایمیلی رو از طریق POP3 دریافت می‌کنید،  ایمیل از روی سرور پاک می شود. البته اکنون اکثر سرویس دهنده‌های POP3  قابلیتی به نام Leave on Server دارند که اصطلاحاً به آن  POP3 UIDL (Unique IDentification Listing).می گویند.پروتکل POP3 از پورت 110 استفاده می کند  و درخواست ارتباط رمزنگاری شده ای که برای POP3 بعد از شروع فرآیند پروتکل داده می شو ، از کامند STLS و یا POP3S که با استفاده از TLS و یا SSL برروی پورت 995 TCP به سرور متصل می شوند  ، داده می شود.

معایب POP3

با وجود مزایای چشمگیر و بالای پروتکل POP3 ، برخی معایب نیز در مورد این پروتکل موجود می باشد ،باز شدن الحاقیه ها ، مشکلات javascript  ، فلدرهای ایمیل آسیب دیده ، عدم وجود Privacy ، داشتن پتانسیل برای آلوده شدن ایمیل ها ، مصرف بالای منابع ، دانلود کردن فایل های حجیم ، زمانیکه فایلی حاوی ویروس آپلود می شود، کارآیی به شدت کاهش می یابد. از دیگر معایب مشکلات مربوط به javascript می باشد ، در صورتی در نرم افزار ایمیل این گزینه فعال باشد ، در کامپیوتر شما یک حفره امنیتی ایجاد شده است .به علاوه فولدرهای ایمیل گاهی اوقات آسیب می بینند و محتوای آنها حذف می شود.از آنجایی که POP3 پیام ها را در سیستم لوکال ذخیره می کند، حریم شخصی شما به خطر می افتد چرا که شخص دیگری در صورتی که از کامپیوتر شما استفاده کند ، آنها را خواهد دید. حتی اگر کلاینت ایمیل دارای پسورد باشد ، فردی دیگری از راه های دیگر می تواند لاگین شده و ایمیل ها را بخواند.حتی اگر تمام ایمیل های شما بر روی لوکال قرار گرفته باشند ، می توانند توسط روش هایی آلوده به ویروس شوند. استفاده از یک آنتی ویروس قطعا مفید خواهد بود اما فقط در ۶۰ درصد موارد مفید می باشد.دانلود فایل های حجیم با سایر ایمیل ها انجام می شود  که زمان زیادی را رزرو می کنند. دستگاه های موبایل و اتصالات dial up هنگام کار کردن با این پروتکل مشکلاتی را خواهند داشت.بنابراین POP3 نیاز به روزآوری و جلو رفتن با تکنولوژی های مدرن را دارد.

خروج از نسخه موبایل