نماد سایت شرکت آرسس

بررسی انواع رم RAM سرور ( بخش اول)

رم - RAM - RDIMM - LRDIMM

کلمه RAM (رم) مخفف عبارت Random Access Memory به معنای “حافظه دسترسی تصادفی” یا  “حافظه با دسترسی تصادفی” است. این قطعه با نام‌های زیر نیز شناخته می‌شود:

  • Memory (حافظه)
  • Non-sequential Memory (حافظه غیر ترتیبی)
  • Randomly Memory (حافظه تصادفی)
  • Main Memory (حافظه اصلی)
  • RWM (حافظه خواندنی و نوشتنی)
  • Working Memory (حافظه خواندنی)

در ادامه به بخش اول بررسی انواع رم سرور می پردازیم با ما همراه باشید:

وقتی شرکت Intel برای اولین بار نسل پردازنده‌های اینتل E5-v2 را معرفی کرد آنها در کنار معارفه محصول جدید خود نوع جدیدی از حافظه را نیز به نمایش گذاشتند. این نوع حافظه رم با نام Load-Reduced DIMM یا به صورت مختصر LRDIMM شناخته می‌شود. در حال حاضر سرور‌ها می‌توانند از سه نوع مختلف حافظه استفاده کنند که انواع مختلف آن به شرح زیر است:

در حال حاضر استفاده از حافظه نوع UDIMM منسوخ شده چون آنها پهنای باند و ظرفیت ذخیره‌سازی بسیار کمی داشتند. در این مطلب تلاش بر این است که تفاوت میان حافظه رم RDIMM و LRDIMM به صورت کامل توضیح داده شود. بسیاری از خریداران هستند که صرفا به خاطر جدیدتر بودن تکنولوژی LRDIMM فکر می‌کنند که خرید و نصب آن در سرور‌های جدید کاری بسیار معقول است، گرچه همه چیز به این سادگی نیست.

رم‌های RDIMM به صورت کلی سریع‌تر هستند

حافظه‌های نوع RDIMM یکپارچگی سیگنال را از طریق یک رجیستر (ثبات – Register) تامین می‌کنند. بدین صورت که یک رجیستر روی DIMM عملیات بافر آدرس میان DRAM و ماژول DIMM و کنترلر حافظه را انجام می‌دهد. این عملیات اجازه می‌دهد که هر کانال حافظه امکان استفاده از سه DIMM به صورت Dual-Rank داشته باشد. در نهایت این ویژگی باعث می‌شود که میزان پشتیبانی یک سرور از میزان حافظه رم افزایش پیدا کند. در حافظه RDIMM به خاطر بافر کردن امکان ایجاد تاخیر و افزایش میزان مصرف نیز وجود دارد.

بدون شک از خود سوال می‌کنید که معنی “Dual-Rank” چیست؟ در واقع Rank یک DIMM به تعداد داده‌های 64 بیتی اشاره می‌کند که درون آن وجود دارند. در واقع شما می‌توانید فکر کنید یک DIMM که تنها یک Rank دارد، در یک سمت چیپ شامل DRAM و در سمت دیگر شامل یک داده 64 بیتی است. DIMMهایی که شامل دو DRAM هستند معمولا دو داده 64 بیتی را در خود نگه می‌دارند و از آنها به عنوان Dual-Rank یاد می‌شود. البته نوعی از DIMM نیز وجود دارد که از آن با نام Quad-Rank یاد می‌شود و طبیعتا قدرت نگهداری دو داده 64 بیتی در دو سمت چیپ را دارد.

با توجه به جدول می‌توانید مشاهده کنید که زمان تاخیر RDIMM با تنها یک رنک (1Rx8) در واقع بالاتر از دیگر انواع RDIMM و LRDIMM که حجم بیشتری دارند، قید شده. این تاخیر به این خاطر به وجود آمده که حافظه‌های با یک رنک اجازه نمی‌دهند که پردازنده درخواست‌ها را موازی سازی کند. اتفاقی که در مدل‌های Dual-Rank و یا بالاتر به وجود نمی‌آید. البته فاکتورهای بسیار بیشتری برای تاثیرگذاری روی میزان تاخیر حافظه سیستم وجود دارد.

خروج از نسخه موبایل