نماد سایت شرکت آرسس

Register در پردازنده ها به چه معنا هستند؟/ بخش دوم

این Register برای دسترسی به داده ها و دستورالعمل ها از حافظه RAM در طی اجرا شدن دستورالعمل ها استفاده می شود.

این Register برای دسترسی به داده ها و دستورالعمل ها از حافظه RAM در طی اجرا شدن دستورالعمل ها استفاده می شود.

Memory Address Register یا MAR


این رجیستر (Register) همانطور که از نامش نیز پیدا می باشد آدرس های حافظه از داده ها و دستورالعمل ها را در خود حفظ می‌کند. این رجیستر (Register) برای دسترسی به داده ها و دستورالعمل ها از حافظه RAM در طی اجرا شدن دستورالعمل ها مورد استفاده قرار می گیرد. فرض کنید CPU میخواهد برخی از داده ها را در حافظه RAM ذخیره کند و یا بر عکس، قصد دارد داده هایی را از حافظه RAM فراخوانی کند CPU در این گونه مواقع حضور میابد و آدرس های داده هایی که در حافظه RAM بایستی قرار بگیرد را در رجیستر MAR به صورت موقت ذخیره می‌کند. زیرا اگر این گونه نبود CPU قادر نبود که دستورالعمل ها در کدام مکان از حافظه RAM بایستی ذخیره شوند. پس اگر منطقی به این قضیه فکر کنیم وجود رجیستری به نام MAR الزامی است.

Program Counter یا PC


رجیستر Program Counter یا به اختصار PC، رجیستری است که به آن Instruction Pointer یا IP نیز گفته می شود. به این رجیستر گاهاََ Instruction Address Register نیز می‌گویند. این رجیستر مسیر آدرس حافظه دستورالعملی که بعد از تمام شدن پردازش دستورالعمل فعلی بایستی مورد پردازش قرار بگیرد را در خود ذخیره می‌کند. به عبارت دیگر این رجیستر تا زمانیکه پردازش روی دستورالعمل فعلی به اتمام نرسیده است آدرس حافظه دستورالعمل بعدی را در خود نگاه می دارد.

Accumulator Register یا AC


این رجیستر برای ذخیره سازی نتایج دستوراتی که توسط واحد ALU پردازنده سیستم انجام شده است، استفاده می شود. هنگامی که CPU دستورات را مورد پردازش قرار داد و به اتمام رسید. نتیجه دستورات در رجیستر AC به صورت موقت ذخیره می‌شود. به Accumulator Register در اصطلاح فنی AX نیز گفته می‌شود.

ادامه مطلب را می توانید در بخش سوم این مقاله شرکت آرسس پارت مطالعه فرمایید.

خروج از نسخه موبایل