نماد سایت شرکت آرسس

مقایسه سه محصول Samsung 860 QVO vs 860 EVO vs 860 PRO

اس اس دی - SSD - هارد - EVO - PRO - QVO - سامسونگ

شرکت سامسونگ در اخیراً سری ۸۶۰ PRO و ۸۶۰ EVO SSD را عرضه کرد. هر دو مدل SSD بسیار محکم هستند و ۸۶۰ EVO یکی از محبوب ترین های اس اس دی های با پورت SATA است که در بازار ارائه می شود. اخیراً سامسونگ یک اس اس دی ساتا با قیمت ارزان تر را عرضه کرد : سری ۸۶۰ QVO SSD؛ این محصول دارای معماری NAND فلش با ظرفیت بالا ۴ بیتی چند سطحه (MLC) است. در این بررسی، ما قصد داریم  سامسونگ ۸۶۰ QVO و ۸۶۰ EVO و ۸۶۰ PRO را مقایسه کنیم. ما ظرفیت ۱TB SSD مربوطه را مقایسه خواهیم کرد چرا که امروزه این ظرفیت محبوب تر یا معمول تر است.

بخش اول : ویژگی ها

SSD های سری PRO

هارد اس اس دی ۸۶۰ PRO در حال حاضر برترین و پر فروش ترین اس اس دی های شرکت Samsung است. ویژگی کنترلر سامسونگ MJX را با حافظه فلش ۶۴ بیتی ۲ بیتی MLC V-NAND سامسونگ متصل می کند. در ظرفیت های ۲۵۶GB تا ۴TB در دسترس است. سرعت خواندن آن متوالی ۵۶۰MB / s و سرعت ارسال متوالی ۵۳۰MB / s می باشد. سرعت و میزان استقامت یا Total Bytes Written (TBW) چیزی است که سریال PRO را از EVO و QVO جدا می کند اما این نیز یکی از گران ترین اس اس دی های موجود است.

SSD های سری EVO

سامسونگ در حال توسعه سری ۸۶۰ EVO  است.
محبوب ترین سری در بازار ؛ مشابه و یا نزدیک به عملکرد سری ۸۶۰ PRO SSD، اما در قیمت مقرون به صرفه تر است.
سامسونگ ۸۶۰ EVO هم کنترل کننده MJX را دارد اما با یک حافظه فلش ۶۴ بیتی V-NAND از یک سامانه ۳bit MLC (a.k.a TLC) جفت شده است.
این همان پیکربندی حافظه پنهان DRAM را برای هر ظرفیت با سری ۸۶۰ PRO دارد در حالی که سرعت آن کمی کندتر است.
سری  ۸۶۰ EVO دارای سرعت خواندن متوالی ۵۵۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت ارسال متوالی ۵۲۰ مگابایت بر ثانیه است.
رتبه استقامت یا Total Bytes نیز نصف شده است. ظرفیت ۸۶۰ EVO 250 گیگابایتی تنها TBW از ۱۵۰TB دارد و ۸۶۰ EVO 4TB تنها ۲،۴۰۰ TB از TBW دارد. اگر چه، دارای همان دوره ۵ سال گارانتی است و این بدان معنی است که ۸۶۰ PRO میتواند دو برابر میزان داده های نوشته شده در مقایسه با سری ۸۶۰ EVO را کنترل کند. در مجموع ۸۶۰ PRO یک راه حل مناسب برای ذخیره سازی برای برنامه های پر کاربرد است.

SSD های سری QVO

جدیدترین عضو سری ۸۶۰ سری  ۸۶۰ QVO است.
این SSD دارای همان کنترل کننده MJX با حافظه فلش ۶۴ بیتی V-NAND با ۴bit MLC (a.k.a QLC) سامسونگ است. تنها به ترتیب در سه ظرفیت ۱TB، ۲TB و ۴TB؛ با حافظه DRAM 1GB، ۲GB و ۴GB LPDDR4 موجود است.
سرعت خواندن و نوشتن متوالی با ۸۶۰ EVO یکسان است اما سرعت ۴KB به طور تصادفی خواندن و نوشتن نسبت به سرعت خواندن / نوشتن تصادفی ۴KB 860 EVO بسیار کندتر است. در بالاترین سطح، میزان استقامت سامسونگ ۸۶۰ QVO یا TBW نزدیک به نصف (۶۰٪ دقیق) از TBW در ۸۶۰ EVO با همان ظرفیت است. گذشته از این که درجه استقامت پایین تر است، دوره ضمانت نیز به ۳ سال محدود نیز می رسد. تنها چیز خوبی که با QVO 860 کاهش یافت، قیمت آن است.
۸۶۰ QVO نسبت به EVO 860 ارزانتر است و در هزینه سرعت، استقامت / قابلیت اطمینان و ضمانت نیز ضعیف تر می باشد.

تمامی اس اس دی های سری سامسونگ ۸۶۰ SSD شامل رمزگذاری کامل AES 256 بیتی ، TCG / Opal V2.0 و Drive Encrypted (IEEE1667)؛ و از TRIM، Collection Garbage و S.M.A.R.T پشتیبانی می کند.

چیز دیگری که لازم به ذکر است این است که هر دو سامسونگ ۸۶۰ EVO و ۸۶۰ QVO دارای ویژگی های فن آوری TurboWrite هوشمند است.

این به طور قابل توجهی سرعت نوشتن درایو را در طول انتقال داده افزایش می دهد. با این وجود، پس از افزایش حداکثر مقدار بافر، TurboWrite خروجی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. اس اس دی های ۸۶۰ QVO دارای ظرفیت TurboWrite مشابه برای ۱TB و ۴TB با ۸۶۰ EVO هستند اما ظرفیت آنها TurboWrite بزرگتر برای ظرفیت ۲TB می باشند.
متاسفانه، هنگامی که مقدار TurboWrite به حداکثر می رسد، سرعت نوشتن می تواند به اندازه  ۸۰MB / s در ۸۶۰ QVO کاهش یابد.

جزییات بررسی

در آزمایشات سری سامسونگ ۸۶۰ QVO، ۸۶۰ EVO و ۸۶۰ PRO SSD، از مادربرد MSI MEG Z390 ACE که از پردازنده Intel Core i7-8700K استفاده می کند استفاده شده است. این همان سیستم است که برای تست و ارزیابی سایر اجزای مورد بررسی برای انسجام مورد استفاده قرار گرفته است.

در زیر مشخصات بقیه مشخصات سیستم عبارتند از:

سیستم عامل: ویندوز ۱۰ Pro 64bit
مادربرد: MSI MEG Z390 ACE
پردازنده: اینتل Core i7-8700K
کولر پردازنده: Corsair H100i RGB Platinum
حافظه: Corsair Revenge RGB DDR4-3000 16GB
کارت گرافیک: MSI GeForce GTX 1660 Ti Gaming X
درایو ذخیره سازی: WD Black SN750 NVMe SSD 1TB
منبع تغذیه: Seasonic 850W Prime Titanium

با ما همراه باشید …

خروج از نسخه موبایل